U heeft het zich ongetwijfeld ook wel eens afgevraagd wanneer u door Aalsmeer of Kudelstaart reed en uw blik afgleed in de richting van een bepaald woonhuis. Een riante villa aan het water, dat monumentale herenhuis in hartje dorp of dat minuscule woninkje verborgen achter groen: 'Hoe woont het er eigenlijk?' Het idee ontsproot ooit aan het brein van wijlen AalsmeerVandaag initiator Han Carpay, maar is nooit verder gekomen dan het laatje 'nog uit te voeren ideeën'. Nu was de tijd rijp voor uitwerking. Te beginnen met de woning van kunstenares Miep Maarse.
“Een opvallend huis op de Uiterweg dat echter niet direct als zodanig zichtbaar is. Verscholen achter veel bosschages en groen verrijst er, zodra je de brede brug overloopt, een woning die je wel direct als 'anders' kan beschrijven.”
Wij schreven dit ruim 30 jaar geleden toen Miep Schölvinck samen met haar man het huis liet bouwen. Het was de periode dat er schoorvoetend andersoortige bouw op 'de Buurt' op gang kwam. Hooihuizen verdwenen langzamerhand, de eenvoudige woonhuizen, passend bij het karakter van de toentertijd veelal Doopsgezinde bewoners, geraakten in de minderheid. Echter, de huidige wildgroei van eigentijdse villa's op dit oude stukje Aalsmeer was nog onbekend.
Nu, na vele jaren, verhuist Miep Schölvinck-Maarse van haar onder Bossche Schoolarchitectuur gebouwde woning naar een eveneens bijzonder huis aan de Stommeerkade. Ooit gebouwd als kwekerswoning door de toen bekende architect Duiker, waarover later meer.
Zowel de vormen van de woning alsmede ook de gebruikte materialen zijn onalledaags. Miep Schölvinck (73) gaat graag in op het ontstaan van dit opvallende huis dat ze samen met haar in 2011 overleden echtgenoot heeft laten bouwen.
Hang naar kerkelijke stijl
“Een familielid van ons wees ons destijds op een dergelijk huis, gebouwd in die Bossche stijl. Dat huis heettte 'De twee snoeken' en als je onze voordeur ziet zijn daarop ook twee bronzen snoeken afgebeeld. In 1978 werd begonnen met de bouw van dit huis. We woonden zelf indertijd onder andere in Amsterdam en later in een woonboot die hier achter lag. Inmiddels staan er momenteel twee woonhuizen in de bouwstijl van de Bossche School in Aalsmeer. Dat huis staat op de Stommeerweg en daarin woonden mijn zus en haar man. De stijl sprak ons zeer aan. Het gaat hier om een traditionele stroming in de Nederlandse architectuur, gebaseerd op het gedachtengoed van pater Hans van der Laan, een Benedictijner monnik. Onze voorwaarde voor de bouw was: het moet er simpel uitzien en daaraan voldoet deze stijl. Eenvoud, simpel gebruik van dito materialen. De architecten van deze stijl hebben met name vaak kloosters en dergelijke gebouwd. Ook was een voorwaarde voor ons: we willen er zo weinig mogelijk onderhoud aan hebben.”
Vloer van gewassen grind
Dat laatste lijkt gelukt, zo vertelt de bewoonster: “We hebben in 40 jaar geen onderhoud aan het huis gehad. De bouwer was het Aalsmeerse bedrijf Van Ginkel. Er is sinds de bouw niks veranderd, niks geschilderd. Ook aan de vloer niet terwijl we hier toch met twee opgroeiende jongens hebben gewoond. De vloer is namelijk van gewassen grind in cement.”
De vloer oogt kil en niet behaaglijk voor blote kindervoetjes, zo stellen we ons voor. “Nee, er is geen vloerverwarming,dat was niet mogelijk, maar er zit lucht tussen de stenen en het is altijd behaaglijk hier. We hebben ook overal dubbel glas.”
Sober
Soberheid, ruimtelijke effecten, rust en harmonie. Aan het oer-Hollandse woord gezelligheid denk je niet direct. Volop ruimte ook voor kunst in diverse vormen en dat is niet verwonderlijk want Miep Schölvinck- Maarse heeft zich van jongsafaan beroepshalve bezig gehouden met diverse vormen van kunst. Ze maakte onder meer deel uit van de eerste groep leerlingen van Mari Andriessen aan de Haarlemse Academie'63, doorliep de opleiding aan het John Cass College in Londen en de Rietveld Academie in Amsterdam. Hoewel haar werk zeer veelzijdig is kennen veel Aalsmeerders haar met name van de spelende, dansende en schaatsende nijlpaarden die, evenals andere kunstobjecten van Miep Schölvinck, werden aangekocht door diverse Nederlandse gemeenten.
Artistieke lusten
Nog dagelijks is ze bezig met haar vak en ook in haar binnenkort te betrekken huis op de Stommeerkade zal ze in het daar in haar achtertuin te bouwen atelier weer haar artistieke lusten kunnen botvieren.
Pseudo-artisticiteit, holle frasen en quasi-diepzinnige bespiegelingen, nogal eens voorkomend in zich kunstenaars noemende kringen is de goedlachse Aalsmeerse volkomen vreemd.
Nieuwe Zakelijkheid
“Ik heb een heerlijk vak en ik ben ook heel blij dat ik na veertig jaar hier op de Uiterweg in dit bijzondere huis ook nu weer een niet alledaagse woning kan gaan betrekken. Weer in een onder architectuur gebouwd huis en wel door Jan Duiker. Hij leefde van 1890 tot 1935. Hij was een vertegenwoordiger van de Nieuwe Zakelijkheid en onder meer betrokken bij het destijds bekende sanatorium Zonnestraal in Hilversum. Ik verheug me er op daar over enkele weken te kunnen gaan wonen en werken.”
Tekst Leni Paul, foto's Arjen Vos
Suggesties voor deze rubriek? Mail ze naar info@aalsmeervandaag.nl
(advertentie)
6 reacties