Column: ‘Raadselachtige reclameborden’

(Foto: Arjen Vos)

Door: Hermen de Graaf. De één vindt het landschapsvervuiling, de ander vindt het informatief en ik vind het soms raadselachtig: die reclameborden langs de weg. Vooral vandaag de dag in Aalsmeer/Kudelstaart. Onze eigen gemeente maakt reclame voor vooral sociale initiatieven, buurgemeenten Haarlemmermeer en Amstelveen denken dat wij daar wel wat hebben te besteden. En van de vijf gesignaleerde borden is er maar één nuttig, wat mij betreft…

Wat een flop: Shoptober
De gemeente Haarlemmermeer roept ons op om daar te gaan winkelen met een verkrachting van de slogan Stoptober, gejat van de anti-rokenlobby. Je moet minstens drie keer kijken wat er eigenlijk staat omdat ‘Shop’ is weergegeven in een mislukte blauwe kleur. En dan laten ze nog in het midden wáár in de Haarlemmermeer. Is het Hoofddorp, Nieuw-Vennep of Lijnden of nog een andere van de in totaal 31 dorpen cq kernen?

Cultuur in Amstelveen, haha
Alsof er in Aalsmeer geen culturele belevenis zou zijn, belooft die andere buurgemeente Amstelveen twee kaartjes voor de prijs van één bij acht verschillende deelnemers aan deze actie. Dan moet je wel op de site kijken en daar vond ik er maar zes. Museum Cobra, vroeger Cobra Museum geheten, staat er niet eens bij. Die duurbetaalde naamswijziging is onderdeel van de maatregelen om deze subsidievretende instelling kostendekkend te krijgen…

Doe mee in herfstvakantie, hoezo?
Actief Aalsmeer, een bundeling van sportieve, culturele, creatieve en sociale activiteiten, vindt dat we moeten meedoen in de herfstvakantie. Waarmee is niet duidelijk. En juist in een vakantie wil je meestal iets anders doen dan gebruikelijk of zelfs helemaal niets. Vakantie is ontleend aan het latijnse woord vacare en een van de betekenissen daarvan is ‘leeg worden’….

Ouder worden
Nog zo’n rare slogan op reclameborden: ‘Ik weet hoe ik oud wil worden’. Deze is ook afkomstig uit de gemeentelijke koker, samen met ‘Participe Amstelland’. Een onmogelijke naam overigens, ‘participe’, achter welk bureau zou dit zijn bedacht? Net als de oproep om mee te doen is er ook van deze slogan een versie in de Engelse taal. Zoeken is het wel een beetje, naar de Engelstalig site… Positief is wel, dat de site er is in zes talen.

NK tegelwippen
Dit zal Aalsmeerders, ooit immers een bloemendorp genoemd, aanspreken: de NK tegelwippen, om op de plaats van de verwijderde tegel gras of bloemen te zaaien en struiken of bomen te planten. Onder het motto dat groen goed is voor onze gezondheid. Wat mij betreft is dit het enige nuttige reclamebord wat deze dagen te zien is in Aalsmeer/Kudelstaart.

(Foto’s: Hermen de Graaf)

Hermen de Graaf is communicatieadviseur. Kudelstaarter – en bazuint dat ongegeneerd rond. Man van contacten, vooral in bloemenland. Twittert dat het een lieve lust is. Voormalig CDA-statenlid in provincie Noord-Holland. Jongleert graag met ‘duurzaamheid’ en ‘rentmeesterschap’. Eigenwijze kerel.

5 reacties

  1. Vind al die borden ook helemaal niks. Zal best een paar centen opleveren maar mogen van mij morgen allemaal weg en ook het liefst de helft van alle verkeersborden gelijk mee

  2. Wat mooi dat er mensen zijn die zoveel tijd hebben om zich zo druk te maken en negativiteit te kweken om dit soort dingen, daar kunnen mensen met een positieve blik en verstand van zaken alleen maar met een glimlach naar kijken.

  3. Geweldig geschreven!

    Mee eens dat er veel borden zijn! Op sommige plekken veels te veel( Bachlaan en Lunalaan) daar struikel je over de borden.
    Buiten dat kosten de borden enorm veel geld. Ik meen per 2 weken 1000.- voor een route met 20 borden. Dag gemeente geld.
    Het grappige is : ik zie ook de teksten waarvan ik denk: wat bedoelen ze nu of wat staat dat er raar. Maar het wekt bij mij geen interesse om mij erin te verdiepen. Voor mij: missie gefaald.

    Ooh en de foto van Shoptober. De foto is gemaakt in een outlet winkel shopping mall. Totaal niet in de Haarlemmermeer.

    Ik ben het met de schrijver eens!

  4. In algemeenheid kun je weinig informatie kwijt op een reclamebord langs de weg dus het is sowieso lastig om de boodschap over te brengen. Wat betreft Aalsmeer Actief: er staat nergens dat je mee moet doen. Het is een uitnodiging aan de jeugd van Aalsmeer die helaas nog niet allemaal aan genoeg beweging doen. Elke (extra) beweging is dan mooi mee genomen. En tenslotte kan je door te bewegen (of deel te nemen aan culturele activiteiten) heel goed leeg worden (in je hoofd). Als dat alleen maar kan door in de herfstvakantie 1 week helemaal niks te doen dan gaat het niet goed komen met lichamelijke gezondheid van de jeugd in Aalsmeer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst