Schiphol wil luchtkwaliteit verbeteren

Door: redactie. Schiphol zegt manieren te onderzoeken om ultrafijnstof op en om de luchthaven verder omlaag te brengen en daarmee de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de concentratie ultrafijnstof rond de terminal en de pieren aan de hoge kant is.

TNO heeft bij het onderzoek 100.000 tot 120.000 deeltjes per kubieke centimeter gemeten. Ter vergelijking: aan een drukke weg in het centrum van Rotterdam zijn gemiddelden per kwartier gemeten tot maximaal 100.000 deeltjes per kubieke centimeter. En in Europese steden zijn nabij wegen jaargemiddelde concentraties tussen de 10.000 en 80.000 deeltjes per kubieke centimeter gemeten.

Standaardprocedure
Het TNO-onderzoek is volgens Schiphol van belang voor de werknemers op de luchthaven. Op grond van de resultaten van het onderzoek worden aanvullende acties en een versnelling van acties onderzocht om de ultrafijnstofconcentratie verder omlaag te brengen. Onderzocht wordt of uiterlijk in 2030 duurzaam (elektrisch) taxiën de standaardprocedure kan worden. De noodzakelijke stappen hiervoor worden door Schiphol uitgewerkt samen met sectorpartners, LVNL, KLM, Transavia en Corendon.

Schiphol zegt al langer bezig te zijn met het onderzoeken en terugdringen van de uitstoot van ultrafijnstof. In 2019 is een actieplan opgesteld om de uitstoot omlaag te brengen in het verkeer van en naar de luchthaven, op de luchthaven zelf en van de vliegtuigen. Investeringen in nieuwe vloot, het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en het verduurzamen van de grondoperatie zijn daarbij stappen die ertoe moeten doen.

Geheel emissievrij
De luchtvaartsector heeft zichzelf als doel gesteld dat alle platformwerkzaamheden uiterlijk in 2030 geheel emissievrij opereren. Door efficiënter met energie om te gaan, grondmaterieel te elektrificeren, de aanleg van walstroom bij gates, te zoeken naar alternatieven voor fossiel gas en waar mogelijk de overstap te maken naar hernieuwbare energie, moet dit gerealiseerd worden.

Ultrafijnstof en omwonenden
Wereldwijd is nog relatief weinig bekend over de uitstoot van verschillende soorten ultrafijnstof en het effect op gezondheid. Het RIVM doet onderzoek naar de gezondheidseffecten van ultrafijnstof bij omwonenden van de luchthaven. Ook heeft het RIVM recent een voorstel gedaan voor het onderzoeken van gezondheidseffecten van ultrafijnstof bij platformmedewerkers. De sector bestudeert momenteel dit voorstel hoe samen met betrokken partijen een onderzoek opgezet kan worden naar blootstelling van medewerkers aan ultrafijnstof en de mogelijke gezondheidseffecten.

Foto’s archief AV/Arjen Vos

 

2 reacties

  1. Ik wil Schiphol wel helpen met minder uitstoot fijnstof (en herrie en slaapverstoring): minder vliegen. Ook goed voor welvaart blijkt uit MKBA

  2. Weer een reden om het aantal vluchten drastisch te beperken. Het gaat al lang niet meer alleen om geluidshinder. Die massa’s passagiers die hier alleen maar overstappen leveren helemaal niets op maar houden ons wel uit de slaap en als je pech hebt krijg je ook nog Copd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel