Door: Klaas Leegwater. De tegels over een lengte van zo’n honderd meter mogen dan inmiddels zijn weggehaald, helemaal van de baan is het Spoorlijnpad nog niet. Verantwoordelijk wethouder Van Rijn zegde donderdagavond tijdens de raadsvergadering toe te onderzoeken welke varianten er nog mogelijk zijn het fiets- en wandelpad als belangrijke verbinding tussen Stommeerkade en Wissel te behouden. Maar de kans dat de zeven jaar geleden van de tekentafel verdwenen fietsbrug alsnog zal worden gerealiseerd is wegens de hoge kosten klein.
Het ‘Spoorlijnpad’ kwam in het vragenkwartier aan de orde nadat vorige week een petitie voor behoud van het fietspad tot veel reacties leidde onder bewoners. Initiatiefneemster van de petitie, Fiona Ruhe, komt in het geweer tegen sluiting van het fietspad omdat zij vreest voor een onveilige situatie voor schoolgaande kinderen op de Stommeerkade. Tevens is zij ontstemd dat op deze manier een korte route naar het dorpscentrum voor veel fietsers en wandelaars wordt afgesloten. De petitie is inmiddels ruim 1300 keer ondertekend.
Duidelijk signaal
Na vragen van Absoluut Aalsmeer (AA) en het CDA merkte wethouder Van Rijn in het raadsdebat op de petitie te zien als een duidelijk signaal en de bezorgdheid die er is te delen. Tegelijkertijd gaf Van Rijn herhaaldelijk aan dat de financiële bewegingsruimte van het college voor een oplossing klein is omdat de kaders hierover al in 2014 tijdens een raadsbesluit zijn vastgelegd. “Welk budget geeft u mij mee, waar moet ik de financiële dekking vinden?” De wethouder deed niettemin de toezegging te onderzoeken wat nog mogelijk is, welke varianten haalbaar zijn.
Niet haalbaar
AA wilde boter bij de vis door via een motie realisatie van een ongelijkvloerse kruising (fietsbrug) af te dwingen. Andere partijen gingen hier niet in mee, ook de reactie van Van Rijn was afwijzend. “Ik kan nu al zeggen dat deze optie een kostbare operatie is en daar niet de voorkeur van het college ligt, we zien dit niet als haalbaar.” Na kort intern beraad besloot AA de motie aan te houden.
Onderzoek afwachten
Daarmee volgde de partij het advies van onder meer Ronald Fransen van GroenLinks die ook namens PvdA en D66 opmerkte: “Het signaal van de bewoners kun je niet negeren, maar deze motie aannemen zonder dekking vind ik niet verstandig. Laten we het onderzoek van het college afwachten,” aldus Fransen die tevens aanhaalde dat de financiële overwegingen thuishoren in de behandeling van de Kadernota later dit jaar.
Terugbrengen snelheid
Fiona Ruhe reageerde vanochtend optimistisch. “Fijn dat de gemeente dit onderwerp serieus neemt. Dat de fietsbrug niet doorgaat is geen probleem, als er maar een veilige overgang komt.” Van Rijn liet in het raadsdebat weten te kijken of het terugbrengen van de verkeerssnelheid op de Stommeerkade naar 30 km eerder kan worden gerealiseerd. Ruhe: “Dat zal in de praktijk niet werken, een asociale automobilist deinst daar niet voor terug. Wil je de weg echt veilig maken is afsluiten aan één zijde de enige oplossing.”
De initiatiefneemster van de petitie wil nogmaals benadrukken dat er na het raadsbesluit van 2014 nooit iets naar de omwonenden is gecommuniceerd over het verdwijnen van het Spoorlijnpad. “Dat er geen fietsbrug zou komen was duidelijk, maar dat er helemaal geen overgang zou komen is ons niet verteld.” Judith Keessen van AA vroeg tijdens het raadsdebat aan wethouder Van Rijn naar de gebrekkige berichtgeving. In zijn antwoord ging Van Rijn niet op deze vraag in.
Zie ook: ‘Fietspad opgeheven’
Foto’s archief AV/Laurens Niezen Fotografie
Eén reactie
De fietstocht vanuit Aalsmeerdorp richting Uithoorn was afgelopen zaterdag een ongepland avontuur. Het kostte ons meer dan 45 minuten om van de Dorpshaven via de bloemenveiling bij de Poelweg te geraken. Plots afgezette fietspaden, gebrek aan omleidingsborden, borden die eerdere tegenspraken, onverharde delen van zand en modder, het over afzettingen heen tillen van onze fietsen, vloekende wielrenners die toen maar voor de deels aangelegde N196 kozen, etc. deden een gooi naar “de meest irritante factor van de reis.” De planner(s) die deze route heeft/hebben “uitgestippeld’ moeten deze logica hebben opgedaan in een doolhof. Eenmaal bij de Poelweg werden we verwelkomd door het matig onderhouden maar onafgebroken fietspad verder richting Uithoorn.