Fietspad opgeheven: omwonenden willen veilige oplossing

Door: Klaas Leegwater. Binnen drie dagen is de petitie ruim 900 keer ondertekend. Wat dat betreft is het initiatief van Fiona Ruhe een groot succes, of het doel van de actie bereikt gaat worden is nog de vraag. Ruhe, bewoonster aan de Stommeerkade, komt in opstand tegen het besluit van de gemeente om het Spoorlijnpad tussen Wissel en Stommeerkade af te sluiten. Probleempje voor Ruhe en haar medestanders: dat besluit is al in 2014 genomen, en sinds vorige week is het bewuste deel van het fiets-wandelpad verwijderd. Wat voorlopig rest is een lange zandbak, ideaal als hondenuitlaatplaats.

De afsluiting heeft alles te maken met de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg, onderdeel van project ‘Tuinen van Aalsmeer.’ Het nieuwe wegtracé in de Stommeerpolder tussen kruising Aalsmeerderweg/Ophelialaan en de Burgemeester Kasteleinweg zal waarschijnlijk dit jaar worden opgeleverd. Omdat de weg het Spoorlijnpad doorklieft is in het voortraject serieus gesproken over een ongelijkvloerse kruising, een fietsbrug tussen Wissel en Stommeerkade. In dat geval zou de Burgemeester Hoffscholteweg op die plek worden verdiept.

Miljoen euro
Tijdens de besluitvormingin  januari 2014 was het plan verdwenen. Reden: een fietsbrug pakte veel te duur uit (zeer kostbaar), vooral vanwege het verleggen van een aantal leidingen, zoals van PWN, Liander en Stedin en het bewerken van het dijklichaam. Uit een memo van 2013 kan opgemaakt worden dat het kostenplaatje van de fietsbrug over de miljoen euro zou gaan. Een bedrag dat later ook opduikt in een nieuwsbrief uit februari 2014 geschreven door voormalig wethouder Rik Rolleman. ‘We leggen geen fietsbrug aan. Daarmee besparen we in totaal ruim een miljoen euro.’

Raad unaniem
Wegens tegenvallend resultaat bij de grondexploitatie van ‘Tuinen van Aalsmeer’ werd er gezocht naar een besparing. De keuze om zo’n kostbaar object als de fietsbrug te laten vallen was snel gemaakt. Er werd gekozen voor een andere optie: vanaf Wissel een aansluiting op een nog aan te leggen fietspad naast de Burgemeester Hoffscholteweg dat zal uitkomen op de Burgemeester Kasteleinweg. De raad ging destijds unaniem met de verandering (Scopewijziging) akkoord. 

Nieuwsbrief
“Dat de fietsbrug er niet komt is nooit openbaar gemaakt, anders hadden we veel eerder actie ondernomen,” zegt Fiona Ruhe. Dat klopt dus niet, op een speciaal voor dit project gelanceerde website (zie onder) schreef wethouder Rik Rolleman zijn bewuste nieuwsbrief. Later in een nieuwsbrief van november 2016 werd het cancelen van de fietsbrug opnieuw aangehaald, ditmaal door toenmalig wethouder Jop Kluis. De nieuwsbrieven werden tevens regelmatig in de lokale media gepubliceerd.

Verrast
Pas afgelopen week, zeven jaar na het raadsbesluit, drong het bij Ruhe en andere omwonenden na een brief van de gemeente over geplande werkzaamheden bij het Spoorlijnpad door dat het plan was gewijzigd. Een aantal bomen werd gekapt en de tegels van het Spoorlijnpad vanaf Stommeerkade tot Wissel weggehaald. Resultaat is een hoge zandstrook van zo’n honderd meter, menig fietser en wandelaar werd er door verrast.

Ruhe legt zich er niet bij neer: “Afsluiting gaat tot gevaarlijke situaties leiden voor jeugdige fietsers op de Stommeerkade, ook vanaf Dorpshaven. Je wilt niet weten hoe hard er hier soms wordt gereden. Er verdwijnt een veilige route voor fietsers en wandelaars naar het winkelcentrum en voor kinderen naar scholen in Aalsmeer of Uithoorn. Vandaar de petitie, er moet een oplossing komen,” aldus Ruhe die verbaasd is dat zoveel mensen de petitie hebben ondertekend. “Ik ga ook pamfletten ophangen en later zal ik de petitie met alle handtekeningen overhandigen aan de wethouder.”

Veiligheid kinderen
Een van de ondertekenaars van de petitie is raadslid van Absoluut Aalsmeer (AA) Greta Holtrop. “Maar dat deed ik op persoonlijke titel. We zijn als fractie hiermee wel bezig, want we worden altijd enthousiast als de bevolking in beweging komt over een bepaald onderwerp. Bij deze kwestie vind ik dat de veiligheid van kinderen voorop moet staan,” zegt Holtrop desgevraagd die erkent dat een genomen raadsbesluit niet kan worden teruggedraaid. “Maar we gaan wel kijken of een toevoeging aan het besluit mogelijk is.”

Verkeersluw maken van de Stommeerkade zou zo’n toevoeging kunnen zijn. Tevens is uit het raadsbesluit van 2014 op te maken dat de Stommeerkade aan één zijde zal worden afgesloten voor doorgaand autoverkeer. ‘De mogelijkheid is er om op de Stommeerkade te fietsen, als na de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg de Stommeerkade doodlopend wordt.’ 

“De optie van eenzijdige afsluiting voor autoverkeer zou een logische zijn, de Stommeerkade wordt dan veel veiliger voor fietsers. Maar wie weet worden er wel andere suggesties aangedragen, we staan er voor open,” zegt Holtrop van AA. Haar fractie zal waarschijnlijk aan het college schriftelijke vragen gaan stellen of dit onderwerp aansnijden tijdens het vragenkwartier in de raadsvergadering van aanstaande donderdag.  

Opheldering gevraagd
Ook het CDA laat weten de ontwikkelingen omtrent het Spoorlijnpad nauwlettend in de gaten te houden. Raadslid Thirsa van der Meer heeft om opheldering gevraagd bij verantwoordelijk wethouder Van Rijn over de keuze om het fietspad niet terug te leggen. Van der Meer: “Wij maken ons zorgen over de veiligheid van fietsers, ook voor de wijk Dorpshaven willen we een goede en veilige ontsluiting voor het fietsverkeer.”

Vanwege het Pinksterweekend was het niet mogelijk een reactie te vragen aan wethouder Van Rijn. Mogelijk volgt een reactie komende dagen. Fiona Ruhe zegt dat zij uit contact vorige week met een medewerker van de gemeente heeft begrepen dat morgen (dinsdag) op het gemeentehuis overleg zal plaatsvinden over dit onderwerp.

Klik hier voor de petitie
Klik hier voor project Tuinen van Aalsmeer

Foto’s Laurens Niezen Fotografie

 

Lees vorig bericht

de juf/meester van toen: Johan en Erna Knoop

Lees volgend bericht

All About Hair krijgt nieuwe eigenaar


1 Reactie

  • Ik vind het vervelend dat ik straks door weer en wind moet omfietsen

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *