Beloftevol debat, ontluisterende uitslagen

[COMMENTAAR]   Toch opnieuw een latertje. Om vijf voor half één donderdagnacht beëindigde waarnemend burgemeester Jeroen Nobel de laatste gemeenteraadsmarathon vóór het zomerreces. Althans het openbare hoofdstuk.

Voor de raadsleden zat het er nog niet op, aangezien ze in beslotenheid nog twee onderwerpen moesten bespreken. Voor hen kwam er nog een kwartiertje bij.

Spannender
Vierënhalf uur vergaderen was vooraf niet de opzet geweest. Maar het middernachtelijk uur kwam al snel in zicht na een verzoek van AB om de behandeltijd van de Lentenota 2015 “misschien wel te verdubbelen”. Daarmee waren alle remmen los.

Nobel werkte dat nog in de hand door tijdens de eerste fractiespreekbeurt, van CDA'er Dirk van Willegen, de raadsleden te manen tot reacties. “Dat is leuk voor het publieke debat, het maakt het spannender,” moedigde hij de raad aan. Die liet zich dat geen twee keer zeggen.

Late excuses
Het eerste kwartier van de vergadering verliep stroef. Een narrige Nobel zette in het openbaar terloops VVD'er Teun Treur te kijk. Later bood hij hem meerdere keren zijn excuus aan, maar dat was wel pas in het besloten deel, dat vrijdag tijdelijk op de gemeentewebsite te beluisteren was.

Na het rommelige begin echter werd het zowaar een aardig debat met verrassende wendingen en beloftevolle openingen. Hoofdrollen daarin waren weggelegd voor de fractieleiders Ronald Fransen (PACT), Helma Persoon (AB), Robert van Rijn (VVD) en Van Willegen.

Twaalf-elfje
Aan het eind, om half twaalf, was de Aalsmeerse politiek evenwel weer zo'n beetje terug bij af: de lentenota werd aangenomen met het vermaledijde twaalf-elfje. De coalitie van CDA (6 zetels) en AB (6) stemde voor, de drie oppositiefracties VVD (6), PACT (4) en HAC (1) waren tegen.

Dat was één kant van de medaille. Opmerkelijk, en meer nog ontluisterend, was dat geen enkele motie of amendement het haalde. De wethouders lieten de raadsleden onomwonden weten er geen heil in te zien, hoewel sommige best “sympathiek” oogden.

Prullenbak in
De coalitiefracties verwezen de drie amendementen van de oppositie met 12-11 naar de prullenbak (eenmaal stemde HAC overigens met de coalitie mee). Ook de tien moties van oppositiekant die na de beraadslagingen overeind bleven, konden de versnipperaar in.

Datzelfde gold voor de enige motie van coalitiekant die in stemming kwam. De oproep van AB tot vergroening van Aalsmeer-Dorp werd verworpen door een christelijk-liberaal gelegenheidsfront.

Vijfmaal alleen
In vijf gevallen stak fractievoorzitter Bram Heijstek (HAC) als eenzame voorstemmer zijn hand op. In het debat had AB'er Persoon zich hardop afgevraagd of negen HAC-moties niet te veel van het goede waren. “Gaat het om de kwaliteit of kwantiteit? Wij hebben één motie die aan alle regels voldoet. Bij u begrijpen we vaak niet wat u bedoelt.”

Persoon vond dat des te opmerkelijker omdat Heijstek in juli vorig jaar de hele gemeenteraad meekreeg met een Jip en Janneke-motie. Daarin vraagt Heijstek om simpel taalgebruik in financiële stukken van de gemeente. “Dan verwachten we dat uw moties daaraan voldoen,” stelde de AB'er. Heijstek hield wijselijk zijn mond.

Verschrikkelijk
In het debat had Fransen Van Willegen gekapitteld vanwege de zorg die de CDA'er een week eerder had uitgesproken over de vele moties en amendementen. De PACT'er vond dat een “verschrikkelijke opmerking”. Het is toch al te zot dat je juist “in het huis van de democratie” zulke middelen niet zou mogen gebruiken. En dan: “Hoeveel te veel is het dan eigenlijk?”

“Er zijn er zoveel die werkelijk kant noch wal raken,” sputterde Van Willegen, die zich aangesproken voelde, tegen. Die kwalificatie viel verkeerd bij Nobel, die in Aalsmeer ook zit met de opdracht op fatsoensnormen te letten. “Ik zou proberen het anders te noemen, bijvoorbeeld moties die inhoudelijk van onvoldoende kwaliteit zijn.” Waarop de CDA'er snel reageerde met de melding dat hij moties en amendementen van het afgelopen jaar bedoelde.

Niet naar huis sturen
Een opmerkelijke passage tijdens het debat was een ontboezeming van Fransen. “We hebben weleens het gevoel dat bij de coalitie de angst leeft dat we bij een toevallige minderheid van de coalitie de wethouders meteen naar huis zouden sturen. We willen aangeven dat niet te zullen doen. Dat is een handreiking.”

Op inhoud discussiëren en niet profiteren van een getalsmatig buitenkansje, wilde Fransen maar zeggen. Want “we willen met elkaar en de inwoners in gesprek” in plaats van voortgaan op de weg van het afgelopen jaar. Persoon werd hoorbaar “blij” van de woorden van de voorman van de progressieve fractie. Ze had inderdaad het idee gekregen dat de oppositie steeds “alle pijlen op B&W gericht” had. 

Goede dingen
Van Rijn sloeg ook al een positieve toon aan. Dat was opvallend omdat zijn fractiegenoot Treur zeven dagen eerder nogal cynisch uit de hoek kwam in de algemene beschouwingen die hij uitsprak bij afwezigheid van de fractievoorzitter.

Natuurlijk ventileerde Van Rijn kritiek, maar hij zag ook heel wat “goede dingen”. Dat gemeenteraad en B&W na de zomer samen “de schouders zetten” onder Green Park Aalsmeer zal “echt iets gaan opleveren”.

Vertrouwen
De aanpak van de zorgtaken die het rijk bij de gemeente op het bord heeft gelegd? “Daar hebben we vertrouwen in.” De kinderburgemeester, de jongerenkeet in Oost en het Tuinhuis van de Historische Tuin? “Hartstikke goed,” stelde de VVD'er vast.

“Aalsmeer is mooi, maar kan nog mooier, lokaler, ondernemender en financieel verstandiger.” In dat opzicht wijkt de VVD-visie volgens hem af van wat B&W burgers en ondernemers voorschotelt.

Vinnig debatje
Zo deden de fractievoorzitters over en weer hun best elkaar wat toe te schuiven en toenadering te zoeken. Tot dus de stemmingen kwamen. Bovendien ontspon zich net na middernacht nog een onverkwikkelijk, vinnig debatje over een VVD-motie die eveneens uitmondde in een twaalf-elfje.

In de door de andere oppositiepartijen gesteunde “motie van afkeuring”, zoals de liberalen het misschien wat ongelukkig hadden geformuleerd, wordt B&W opgeroepen een list te verzinnen om ervoor te zorgen dat B&W de raad een budgetoverschrijding altijd tijdig meldt. Dit omdat dat afgelopen voorjaar bij een overschrijding van € 100.000 was nagelaten.

Geen garantie
Met veel omhaal van (voorzichtige) woorden keerde Nobel, als portefeuillehouder financiën, zich tegen de motie. Uiteraard, hij trok zich de misstap aan, al was het vóór zijn komst voorgevallen, maar ja, hij kon niet garanderen dat het nooit meer gebeurt. “Waar gehakt wordt, vallen spaanders,” zei hij.

Van Rijn deed enkele pogingen het CDA en AB mee te krijgen met de motie, waarvoor hij “zorgvuldig de toon uitgekozen” had. Hij was van mening dat het hier gaat “om fundamentele rechten van de gemeenteraad als hoogste orgaan” van de gemeente.

Overlegje
Van Willegen vroeg eerst de motie naar de volgende raadsvergadering over te hevelen zodat hij deze in de fractie kon bespreken. Maar na een korte schorsing, waarin wethouder Gertjan van der Hoeven (AB) direct op hem afstapte voor een topoverlegje, leek het de CDA'er beter de motie meteen in stemming te brengen. Om de “inhoud” ervan was Van Willegens fractie tegen. Garanties zijn namelijk niet te geven.

Ondanks een verzoek daartoe van Van Rijn was Persoon niet van plan over de inhoud te praten. “Waarom kiest u voor zo'n titel van de motie?” was haar wedervraag.

11-12, motie afgewezen. Joepie, het zomerreces kon beginnen!

Han Carpay

Portretten: (van boven naar onder) Ronald Fransen (PACT), Helma Persoon (AB), Robert van Rijn (VVD), Dirk van Willegen (CDA) en burgemeester Jeroen Nobel. (foto's AV-archief)

3 reacties

  1. Is dit nu door PACT wat je noemt: Iemand uit de tent lokken? Nee! Eindelijk eens het zoveelste openbare verslag op korte termijn, van een raadslid en nog wel fractievoorzitter richting de burger, hoe de politiek erbij staat in Aalsmeer. Verhelderend en duidelijk.

  2. Waarom heeft PACT Aalsmeer tegen de lentenota gestemd? Om tegen te stemmen? Nee, om de inhoud. Lees zelf en huiver: B&W wil meer vet op de botten door het programma economie en duurzaamheid te verhogen met €100.000 per jaar; door 0.6 wethouder extra salaris te gaan betalen en door dure inhuur van externen te continueren. Ik ga op alle 3 nader in: 1. B&W wil voor de komende 5 jaar per jaar €100.000 extra uitgeven, voor 50% aan visieontwikkeling en 50% aan lobby Schiphol. Dat is dus totaal €250.000 aan visieontwikkeling waarbij de vraag is of B&W zelf wel een visie heeft. De vraag stellen, is hem beantwoorden…. En €250.000 in 5 jaar aan Schiphollobby. Met als doel ruimtelijke transformatie. Wat is dat? Dat is Aalsmeer volbouwen. Waar PACT in eerste instantie dacht aan een lobby tegen fijnstof en geluidsoverlast, gaat het hier om een bouwlobby. De oorspronkelijke Aalsmeerse inzet aan de Alderstafel, het overlegorgaan Schiphol, was vermindering van fijnstof en geluid. Wat doet B&W?: een bouwlobby en de overlast voor lief nemen. Wat worden de inwoners van Aalsmeer daar nu beter van? Wat zullen ze lachen in Den Haag. 2. Om dit allemaal mogelijk te maken, moet het college kennelijk uitbreiden. Uitbreiden met 0.6 wethouder. Dat kost €40.000 per jaar volgens het college, volgens PACT kost dat ten minste €52.000 per jaar, maar dat daargelaten. Een college, nu bestaande uit 3 FTE wethouders kan het werk niet meer aan. Toen dit college aantrad, één jaar geleden, was de uitleg dat 3 FTE wethouders genoeg was voor de taken die op de gemeente afkomen. Nu, een jaar later blijkt dit niet zo juist te zijn ingeschat. Kennelijk kan dit college niet zo heel erg goed vooruit kijken. Waar bedrijven en organisaties dan proberen met de bestaande middelen toch de klus te klaren (vanuit don’t work harder but work smarter of lean and mean), gaat dit college simpelweg de kosten verhogen en legt de rekening, bijvoorbeeld door de verhoging van de OZB bij de inwoners en organisaties neer. 3. In de commissie maatschappij en bestuur heeft PACT de hoge inhuurkosten van sommige ambtenaren al eerder genoemd, ik zal nu geen namen noemen maar door een aantal ambtenaren in vaste dienst te nemen ipv in te huren kan fundamenteel, schatting €100.000 op kosten bezuinigd worden zonder ook maar een millimeter aan kwaliteit in te boeten. Tot zover ons oordeel over de plannen van B&W. Dan nu de plannen van PACT: Door geen vet op de botten te kweken, bespaar je geld. PACT vindt het nu wel vet zat. Dat geld kan veel beter worden besteed aan zaken zoals; sociale woningbouw; het sociale domein; verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed; het gezond houden van de jeugd en het omgekeerd inzamelen van reststoffen, vroeger afval genoemd. Plannen die ook iets op kunnen leveren. Zomaar een aantal voorbeelden waar PACT voor gaat. Zorg voor het milieu, de jongeren, de minder bedeelden, zorg voor diegene die het tijdelijk even niet zelf kunnen. Concreet in 5 punten: 1. In 2014 heeft de gemeente de zorg voor dit jaar gegarandeerd op het nivo van 2014. B& W doet dat niet voor 2016. In plaats daarvan wil ze het college meer laten verdienen en zorgbehoevenden in de onzekerheid laten. PACT wil die garantie op zorg op het nivo van 2014 wel afgeven. 2. Omgekeerd afval inzamelen, restafval extra belasten en herbruikbare stromen belonen, heeft een positief effect op gedrag en dus op kosten van de gemeenschap. PACT wil graag uitzoeken hoe dit effectief en efficiënt georganiseerd kan worden. 3. De gemeentelijke ambitie is om in 2040 energieneutraal te zijn. B&W geeft dit op geen enkele manier handen en voeten. De verantwoordelijk wethouder heeft zelfs voor deze ambitie al een winstwaarschuwing gegeven, hij berust. 2040, nog 25 jaar, en dan nu al aangeven dat je het niet redt en geen enkel plan hebben wat er wel gedaan kan worden. PACT wil in 2016 dat er gestart wordt met het verduurzamen van gemeentelijke eigendommen. Dat levert geld, werkgelegenheid en milieuwinst op. Gelukkig hebben we de rechterlijke macht mee, zie de uitspraak van de rechtbank mbt de zaak aangespannen door Urgenda tegen de staat. De rechtbank heeft uitgesproken dat, ik citeer de rechtbank: “berusten in geringe reductie is onrechtmatig”. Berusten, dat is wat B&W doet. 4. Watertappunten zijn te duur voor B&W, Jongeren op gezond gewicht moest via een motie worden afgedwongen, sportkantines en scholen mogen snacks verkopen wat ze willen. PACT wil dat dit laatste aan banden wordt gelegd door op dit gebied beleid voor sportkantines te ontwikkelen. 5. Aalsmeer staat al jaren in de top 25 van duurste gemeenten als het gaat om de OZB voor woningeigenaren. De OZB gaat, als het aan B&W ligt, weer met 1% omhoog. Door dit niet te doen, gecombineerd met het niet verhogen van het salaris van de wethouders , het niet verhogen van het budget economie en duurzaamheid voor visieontwikkeling, de bouwlobby het in vaste dienst nemen van ambtenaren ipv inhuren, maakt het zelfs mogelijk geld te reserveren voor zorg. Daar kiest PACT voor. PACT kiest voor goede zorg voor de inwoners van Aalsmeer. Samengevat: B&W wil meer geld in het gemeentehuis uitgeven aan wethouderssalarissen; aan onderzoeken en aan (gebrek) aan visie, PACT wil meer sociale woningbouw, zorg zeker stellen, milieuwinst boeken, verduurzamen gemeentelijke gebouwen, niet verhogen van OZB. Omdat onze plannen geen enkel gehoor vonden bij de coalitie van CDA en AB, waren wij genoodzaakt tegen de lentenota te stemmen. Ronald Fransen, PACT Aalsmeer.

  3. Hoe langer het onderzoek naar de bestuurscultuur wordt uitgesteld, des te groter is de kans dat Nobel zelf daarin ook betrokken raakt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel