Pierre’s Pennenstreken ‘FAMfataal’

Flower Festival 2022 bij de entree van FAM (Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Pierre Tuning. (Pennenstreek 464) Wij kennen veel woonhuizen die een museum zijn geworden. Ze zijn bewoond geweest door welgestelde families, die hun pand hebben (kunnen) laten bouwen naar de inzichten van hun tijd. In Amsterdam zijn zeker zes van die woningen herschapen in een museum:

Museum Willet-Holthuysen aan de Herengracht. De weduwe Willet ‘liet haar weelderige woonhuis in 1895 na aan de stad Amsterdam. Inclusief de imposante kunstverzameling van haar overleden echtgenoot Abraham, bestaande uit antieke meubels, zilver, keramiek, beelden, schilderijen en foto’s.’

Museum Van Loon aan de Keizersgracht. ‘Een schitterend woonhuis uit 1672, ontworpen door de architect Adriaen Dortsman. De eerste bewoner was de schilder Ferdinand Bol, een leerling van Rembrandt. In de kamers portretten, schitterend meubilair, fraai zilverwerk en porselein uit verschillende eeuwen.’

Het Pijpenkabinet aan de Prinsengracht. ‘Het interieur van het grachtenpand uit 1670 vormt een passend decor voor historisch rookgerei: de oudste pijp ter wereld van 550 v.Chr., een kunstwerk van twintig door elkaar gevlochten kleipijpen van elk één meter gemaakt in 1897, een meerschuim tabakspijp met een deksel met zeven zilveren kanonnen die stomen als je de pijp rookt, een ivoren rookpijp uit de Chinese opiumcultuur.’

Het Tassenmuseum aan de Heerengracht (gesloten door de coronacrisis). Burgemeesterszoon Pieter de Graeff liet het pand in 1668 bouwen. In 1682 liet hij in de kleine stijlkamer van het museum een plafonschildering maken door Paulus de Fouchier. Centraal hierop is de Amsterdamse stedenmaagd afgebeeld, omringd door de werelddelen Europa, Azië, Afrika en Amerika.

Museum Ons’ Lieve Heer op Solder aan de Oudezijds Voorburgwal stamt uit 1630. Tussen 1661 en 1663 werden drie verdiepingen van het grachtenhuis verbouwd tot rooms-katholieke ‘schuilkerk’.

Het Moco Museum in de Villa Alsberg was een van de eerste gezinswoningen aan het Museumplein. In 1904 ontworpen door Eduard Cuypers, neef van de bekende Pierre Cuypers, architect van het Centraal Station en het Rijksmuseum. Sinds 2016 toont Moco ‘een inspirerende en verhelderende collectie Modern and Contemporary kunst’.

Geen geld
Nergens in Nederland is het ooit voorgekomen dat een museum moest plaatsmaken voor één of meer woningen. Nergens, nowhere, op geen enkele plaats zou iemand zoiets willen aanpakken. Het idee alleen al…!

Behalve in Aalsmeer. Daar heeft iemand een museum gekocht om er woningen te bouwen. Een cultureel bolwerk wordt beschouwd als een stuk onroerend goed waar je mee moet kunnen doen wat je wilt. Kunst levert niks op – van geld valt veel meer te genieten. Een typisch Aalsmeerse opvatting, waar ik al eerder over schreef (Pennenstreek 462: ‘Kunstgeld’).

Zo kan het gebeuren dat de locatie van het Flower Art Museum is verkocht aan een speculant die er appartementen wil bouwen. Floriworld is al failliet, laten we nu ook maar een einde maken aan een echt Aalsmeers kunstmuseum over bloemen en planten, moet iemand hebben gedacht.

Cultuur en geld zijn twee dingen die elkaar slecht verdragen. Het is meer dan een mensenleven geleden dat Bob Scholten zong: ‘Ik heb geen geld en toch geen zorgen’. En het is meer dan tweeduizend jaar geleden dat Horatius schreef: ‘Crescentum sequitur cura pecuniam’. Maar dat is allang vergeten…

12 reacties

  1. Beste Pierre,
    Ik reageer graag op jouw stuk “FAM-fataal” in Aalsmeer Vandaag van 1 maart jl. En zeker nu je ook een petitie bent gestart, om het College B&W te bewegen, te verbieden dat hier ooit een woning zal worden gebouwd. Je zal maar geen woning hebben en hopen dat er ergens iets beschikbaar komt.

    Ik ben een van de speculanten, zoals je die noemt in je verhaal. Maar, ik ben geen speculant. Ik stoor me alleen, net als vele Aalsmeerders die ik spreek, aan het troosteloze hek, de harde parkeerklinkers en een verouderd gebouw op het mooiste deel van onze boulevard. En toen ik de kans kreeg om daar wat aan te doen, vond ik snel een partner die daarin mee wilde gaan.

    Ik vind al veel langer dat deze mooiste plek van Aalsmeer wordt gekaapt door een commerciële Brabantse galeriehouder, die kunst als verdienmodel ziet. Een ondernemer, die nadat zijn galerie inkomsten waren ingezakt, onder de noemer van passie voor bloemen een museum is begonnen. Voor de duidelijkheid: de galeriehouder is ook de oprichter en voorzitter van de stichting Flower Art Museum. Wist je dit?
    De enige die ooit heeft geïnvesteerd in deze locatie om er een kunstlocatie van te maken, is de vorige eigenaar Henry. Hij heeft met blote handen, enkele vrienden en honderdduizenden guldens, de oorspronkelijke rein-water-kelder omgetoverd tot een ondergrondse galerie. De gemeente en de huidige galeriehouder hielden de handen op de knip. Geen Aalsmeerder die geld stak in kunst.
    En nu zijn het de hardwerkende vrijwilligers die het schip “Flower Art Museum” drijvend weten te houden. Waarmee we blij mogen zijn. Laten we dat goed in het oog houden.

    Maar waarom Pierre? Waarom zou deze mooie plek eigenlijk alleen maar mogen worden ingezet voor kunst? Het zijn geen grote aantallen bezoekers die er jaarlijks naar komen kijken.
    Hebben gewone mensen in Aalsmeer geen behoefte om aan het water te wonen? Om te genieten van de ondergaande zon in de Westeinder. Als je jong bent of senior? Mag alleen kunst op deze plek bestaan? Is een combinatie niet mogelijk? Is kunst zo verheven, dat wij geen andere plannen mogen inbrengen?
    Wat heb je trouwens tegen appartementen op verouderde bijna leegstaande locaties. (reactie op Pennenstreek 462: ‘Kunstgeld’). Er zijn zoveel woningzoekenden in Aalsmeer, dat een oud vervallen kerkje en een zaaltje, dat een paar keer per week wordt gebruikt, terecht is ingewisseld voor prachtige (zorg) appartementen. Vraag aan de mensen van Zuydveste hoe blij ze zijn. Wat een geluk dat Tupla doorzettingsvermogen heeft.

    Zoals je zelf al zegt, er is een geschikt pand (Floriworld) leeggekomen dat is gemaakt voor kunst en exposities. Met de juiste ambitie van de gemeente en een goede bestuurlijke strategie van Flower Art Museum kunnen er dus 2 vliegen in een klap worden geslagen: wonen aan het water voor iedereen en een (kunst)museum bij de veiling voor de liefhebbers.

    Dus van speculatie is wat ons betreft geen sprake. Wij richten ons op iets, dat Aalsmeerders en de gemeente nu echt nodig hebben. Een mooie invulling en verfraaiing van de kustlijn van Aalsmeer. En wat ons betreft is dat een combinatie van wonen en cultuur.
    Wij hopen later in dit voorjaar open sessies te organiseren voor belangstellenden. En we roepen bij deze iedere bewoner of bedrijf van Aalsmeer op, die een idee heeft voor deze plek, hoe uniek dan ook, het ons te laten weten via info@waterfront-residence.com

    Oh ja. Wij zijn Peter van Eick oud HR-directeur van Joop van den Ende Theaterproducties en Mark Brugman interim-directeur/bestuurder in de Onderwijssector. Kunst is de rode draad in onze vriendschap.

    groet
    Peter van Eick en Mark Brugman

  2. De reinwaterkelder is geen monument.
    De huurder heeft de laatste 10 jaar een huur betaald waar je nog geen zolderkamer voor kan krijgen, en weigert ook nu een marktconforme prijs te betalen. Het museum wilde kopen maar na 100.000 in prijs gezakt deden ze nog geen bod.
    Als de prijs dan zo laag is koopt een andere partij het pand. Zij willen onderhandelen met het FAM maar het moet uiteraard wel rendement brengen
    Henry vorige eigenaar

  3. Het is een monument. Kan dat dan zo maar omgezet worden naar woningen? Is er iemand die dat kan uitzoeken of al uitgezocht heeft?

  4. De Watertoren is een Rijksmonument. Het museum is gevestigd in de waterkelder, die deel uit maakt van de Watertoren! Een deel van een monument mag niet zomaar afgebroken worden om er iets anders voor in de plaats te zetten…
    Ben er dus zéér op tegen!

  5. DIT KAN ECHT NIET!!!
    Het Flower Art Museum is niet meer weg te denken uit Aalsmeer op deze plek en in deze unieke ruimte. Het FAM verdient in deze kwestie ons aller steun!

  6. Ik zou graag een heel betoog willen houden, maar dat zou toch niet krachtig genoeg zijn. Niet te geloven!!!

  7. Als ik raadslid was zou ik vragen stellen waarom de gemeente niet zelf het pand had gekocht van de investeerder, hij heeft het als eerste aan hen aangeboden! Als bewoner van een van de achtergelegen huizen zal ik mij hand en tand verzetten tegen ontwikkelingsplannen daar, de nieuwe investeerder is gewaarschuwd!

  8. En niet te vergeten het huiskamer museum van Janna van Zon…..

    Is de speculant bekend en voorziet het bestemmingsplan wel in e.e.a.

    Is er al een bouwaanvraag voor kudelstaartseweg 1 etc. of zijn we aan het speculeren?

  9. Ik kan me haast niet voorstellen dat zo’n mooie plek en mooi museum gaat verdwijnen om plaats te maken voor een kapitalistische woning. Ik geloof het dus gewoon niet. Maar als het wel zo is: college, ga je ontzettend schamen. Je bent het pluche gewoon niet waard.

  10. Met veel respect en bewondering heb ik het FAM zich zien ontwikkelen tot een plek tot inspiratie en verbinding. Een uniek gebeuren en nog lang niet volgroeid. Het ingrijpen in een dergelijk wordingsproces getuigt van een schaamteloze bruutheid en minachting voor schoonheid. Zoiets kan en mag nooit gehonoreerd worden, door wie of wat dan ook.

  11. Onze Pierre slaat de spijker weer keihard op z’n kop… Het Flower Art Museum is uniek met steeds wisselende tentoonstellingen, wordt grotendeels gedragen door vrijwilligers, een parel voor Aalsmeer. Die mag niet verloren gaan. Gelegen in de kelder bij de mooiste watertoren van Nederland – daar willen we toch geen huizen? Er is plek genoeg op andere plaatsen in onze gemeente…

  12. Het zou ongekend zijn als hiervoor een vergunning wordt afgegeven. Als dit het geval is moet de Aalsmeerse bevolking massaal de straat op gaan om te protesteren. Mars vanaf het museum via de leegstaande blokkendozen naar Schiphol. Valt direct op hoe mooi ons dorp tegenwoordig is…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin