Pierre’s Pennenstreken: ‘Kunstgeld’

Uiterweg (Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 462. Raadseltje: Tussen een hond en een rijkaard zit maar één letter verschil. Welke is dat? Toen de Uiterweg nog ‘de Buurt’ werd genoemd, was die eeuwenlang een doodarme doopsgezinde uithoek van Aalsmeer. Uithoek/Uiterweg: het woord zegt het al. De weg is een uithoek gebleven, maar deze uithoek-aan-het-water is steeds meer de ideale uitvalsbasis gebleken voor een vermogende elite. Voor diegene dus, die – een merkwaardige tegenstelling – ‘zijn schaapjes op het droge heeft’; maar die – nog een merkwaardige tegenstelling – toch steeds méér wil. Nóg meer schaapjes op het droge aan het water; er kan altijd meer bij…

Dat je naast het geld-met-geld-verzamelen, het geld ook aan iets zou kunnen besteden dat van meer blijvende betekenis is, ‘kunst’ bijvoorbeeld, komt bij de meeste welgestelden niet op. (Volgens het CBS waren er in Aalsmeer in 2020 zo’n 891 miljonairshuishoudens – 6,9 procent van 12.927 huishoudens.)

Gebrek
Ik heb het al eerder gezegd (bij de opening van de Kunstroute 2016): ik ontwaar tussen de miljonairs die ons omringen, een schrikbarend gebrek aan mecenassen. Dat is wel eens anders geweest. Geert Mak beschrijft het binnenhuis van de 17de-eeuwse lakenkoopman en amateurdichter Jan Six: ‘We lopen langs tientallen beeldhouwwerken, meer dan 150 schilderijen – waaronder, naast stukken van Rubens en Frans Hals, ettelijke werken van Tintoretto, Titiaan en Rembrandt.’

Zo extravagant hoeft het tegenwoordig niet. Maar er is ook een eigentijds voorbeeld. In de duinen van Wassenaar is het museum Voorlinden verrezen, met de kunstverzameling van de industrieel Joop van Caldenborgh. Zoiets zie ik in Aalsmeer – met al zijn rijkdom – niet zo gauw gebeuren.

Want, zoals iedereen tegenwoordig om zich heen kan zien: alles draait tegenwoordig om uiterlijkheden – en geld natuurlijk, altijd dat rotgeld. De mensen zijn zoals ze lijken; laten we vooral niet dieper graven. Je ziet het aan de sponsoring: de vrije markt zoekt de schone schijn, de hapklare brokken, leve de lol.

Goed
De veelvermogende besteedt zijn kapitaal liever aan onroerend goed (‘huisjesmelken’) dan aan ontroerend goed (‘kunst en cultuur’). Je ziet dat bijvoorbeeld aan de Studio’s Aalsmeer. Nu blijkt dat die te weinig opbrengen, moeten ze – uiteraard – plaats maken voor… appartementen!

En zie de Zuiderkerk met de Schakel. De zaaltjes van de Schakel die veel gebruikt werden door het verenigingsleven, werden al meteen afgebroken. Het kerkgebouw zelf werd geen theaterzaal, maar is na jaren verpauperde leegstand als lege huls voor appartementen gaan dienen.

Geld voor kunst? Daar heb je niks aan. Geld moet geld opbrengen.

Wat is het verschil tussen een hond en een rijkaard? Een hond wil mee, en een rijkaard wil meer!

7 reacties

  1. De enige kunstwerken die ik bezit zijn de tekeningen gemaakt door mijn kinderen en kleinkinderen. Maar ik heb dan ook nog niet eens een modaal inkomen! Was ik wel miljonair dan stortte ik een substantieel bedrag naar een erkend goed doel zoals KWF of iets dergelijks! Is nog aftrekbaar ook bij de inkomstenbelasting!

  2. Wie RIJK wil zijn,
    moet NIET zijn vermogen vermeerderen,
    Maar zijn HEBZUCHT verminderen!

  3. Weer mooi beschreven Pierre….
    Hartelijke groeten uit Spanje….
    👏👏🥰

  4. In het oude Rome bestreden/verketterden de Plebejers ook de Patriciers. De belangrijkste drijfveer van het Plebs was om ooit ook tot de (invloed)rijken te gaan behoren.
    Als de welgestelden alleen in kunst zouden beleggen, wordt pensioenverstrekking aan Fred en Jan erg lastig.

  5. Als autochtone uiterwegger met een heel gewoon modaal inkomen vroeg ik aan mijn rijke buurman (die al geruime tijd geleden verhuisd is) hoe je met veel geld dingen voor elkaar kan krijgen die een modaal iemand niet voor elkaar krijgt bij de overheid.
    Het antwoord was even simpel als verrassend.
    Iemand met een modaal inkomen durft de gok niet aan om bijv. iets “illegaals te bouwen”. Loopt het mis ben je failliet. Een rijk iemand neemt het risico.

    Het gaat in bovenstaande niet over kunst.
    Is het een verklaring dat veel aalsmeerse rijken zoveel werken, dat ze geen tijd hebben voor kunst?

  6. Het nadeel van geld is dat je steeds meer wilt hebben. Je hebt dan alles maar van alles wil je dubbel. Twee huizen, twee auto’s, twee vrouwen waarvan de tweede dan minnares wordt genoemd. Dat zijn de schaapjes op het droge. De meeste ‘rijken’ hebben niets met kunst. Zijn meestal te herkennen aan hun slechte smaak.

    Helaas is dit niet van deze tijd, is altijd zo geweest en zal nooit veranderen. De ‘rijken’ kopen kunst om de belegging en mensen met smaak hebben geen geld om kunst te kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel