Pierre’s Pennenstreken: ‘Creatief’

‘Aodhen’ in Bacchus, maart 2019. (Foto archief AV)

Pennenstreek 353. Door Pierre Tuning. Hoe overleef je de coronacrisis? De horeca ging verbouwen en schilderen (soms met de hulp van trouwe klandizie), of werd een afhaalpunt, ging bezorgen, zette de tafeltjes ver uit elkaar en breidde het terras uit. De cultuursector trok zich aanvankelijk terug in het verdomhoekje waar kunstenaars en musici, zeker sinds de bezuinigingen van VVD-staatssecretaris Halbe Zijlstra, altijd al gezeten hadden; de steeds meer uitgeklede zorgsector werkte zich over de kop.

Maar handige artiesten gingen ‘thuis werken’ en zette hun productie, soms betaald, soms onbetaald, meestal onderbetaald, ‘online’. En… langzaam veert de mogelijkheid weer op, om voorstellingen of concerten te geven. In anderhalve-meter-afstand-zalen die hooguit een-derde van de normale capaciteit kunnen bergen. Dat wel.

weldoeners
Er zijn mensen in de zakelijke en financiële sector die zich altijd, onder elke omstandigheid zullen kunnen redden. Waar anderen moeizaam het hoofd net boven water houden, betonen zij zich bewonderenswaardig creatief. Bijvoorbeeld: wie heeft de moed om in coronatijd met horeca te beginnen? Neem nou het restaurant ‘On the Rock’. Een passende naam in coronatijd, want ‘on the rocks’ is een term uit de scheepvaart die betekent: gestrand, failliet oftewel verloren. Niet dat de nieuwe eigenaar dat hoeft te vrezen, want naar verluidt beschikt hij over een flinke financiële buffer.

Hoe geef je in deze tijd ruchtbaarheid aan je nieuwe yuppentent? Door corona-weldoener te worden. Je stelt je boot met een groot reclamebord ter beschikking aan Gerard Joling en Karin Bloemen om in de Brandewijnsloot de opgesloten ‘senioren’ een troostconcert te kunnen laten geven. Later op de dag kan die boot dan gebruikt worden om ‘op proef’ op de Poel consumpties te bezorgen…

ontspanning
De Rabobank kan niet achterblijven. Die wil ook wat doen om de getroffen senioren wat ontspanning te bieden en tegelijk ‘iets aan cultuur te doen’. In Aalsmeer kom je dan al gauw op die andere landelijke grootheid op muzikaal gebied: de prachtige zangeres Katelijne van Otterloo met gitarist Wolf Martini. Een cheque van duizend euro voor tien maal een gezellige middag of avond in de zorgcentra, aan haar uitgereikt via het Cultuurpunt in de Oude Veiling. Positief nieuws in barre tijden voor de Aalsmeerse Rabobank – voor weinig geld. Een mooie foto en een leuk stuk in de Nieuwe Meerbode en in AalsmeerVandaag. Een advertentie op een tekstpagina in die krant (86 x 156 mm) zou meer dan 650 euro hebben gekost, een ‘advertorial’ op AV 150. Tel uit je winst: 800 euro aan advertentiekosten uitgespaard en goede sier gemaakt in de zorg- en cultuursector!

Als je bedenkt dat het inmiddels mislukte Crown Theater bij zijn oprichting in september 2011 niet minder dan 25.000 euro van de Rabobank meekreeg, dan is dat wel zuur voor de ook in Aalsmeer zieltogende kunstensector. Vooral als je ziet dat vrijwilligers druk bezig zijn met timmeren en schilderen om de nieuwe zaal van cultureel café Bacchus – voor duizenden euro’s eigen investering – sfeervol en ‘coronaproof’ te maken. En de kunststichting KCA, die elke eurocent moet omkeren om – ook met uitsluitend vrijwilligers – weer cabaret, concerten, gedichten en beeldende kunst naar dit geldgretige handelsdorp te brengen.

Persoonlijk begin ik steeds meer mee te leven met de hoofdpersoon van de Amerikaanse film Network, die zijn publiek oproept de vensters te openen en uit te schreeuwen: ‘I’m as mad as hell, and I’m not going to take this anymore!’ Hopelijk binnenkort in alle Aalsmeerse theaters.

Lees vorig bericht

Winst ontglipt Green Park in slotseconde

Lees volgend bericht

Amazing Amateurs sieren etalages


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *