Internationale handelsbeurs veiling in positieve ambiance

[Bevat filmpje] Drie dagen lang is de Aalsmeerse veiling het middelpunt van de internationale bloemen- en plantenhandel. De jaarlijks terugkerende FloraHolland Trade Fair Aalsmeer opende gisterochtend zijn poorten.

Eerder al, om half acht, brachten kinderen van groep 8 van de Antoniusschool een zanghulde vlakbij een verlichte en met bloemen versierde draaimolen, die voor de gelegenheid midden in de rotonde bij de hoofdingang was geplaatst. Dat was een initiatief van Jan de Boer van het Aalsmeerse exportbedrijf Barendsen. Hij wilde daarmee laten uitstralen dat bloemen niet alleen van “oude, uitgerangeerde mannen en vrouwen” zijn, maar ook van de jeugd.

 

Op de beurs presenteren vele honderden kwekers uit binnen- en buitenland tot en met morgen hun producten aan meer dan tienduizend bezoekers uit de hele wereld, vooral handelaren. Het topevenment is met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter groter dan ooit. Alles ziet er tiptop uit, de hele bloemenwereld zet zijn beste beentje voor en stemming en ambiance zijn bepaald opgewekt. Het geloof in een mooie toekomst voor de bedrijfstak, die samenwerken als motor daarvoor ziet, lijkt aan het terugkeren.

Relatiebeurs
De FloraHolland Trade Fair, geheel volgeboekt, is een handels- en, veel meer nog, een relatiebeurs. Kwekers, veredelaars en handelaren doen zaken op de tijdelijke beursvloer in de veiling, nabij de plantentribune en groothandelscentrum Cultra. 

Er is drie dagen lang een bijna compleet overzicht te zien van snijbloemen en kamer- en tuinplanten die op dit moment, of binnenkort, op de markt zijn. Verder is er van alles te vinden wat in de nabije toekomst interessant kan zijn, zoals trends, noviteiten en concepten om de consument te verleiden. Verder zijn er aanbieders van allerhande decoratiematerialen. Het hedendaagse toverwoord bij dat alles is 'beleving'.

50 jaar in vak
Onder de standhouders zijn diverse Aalsmeerse bedrijven, gevestigde namen en ook nieuwelingen. Een van de grootste spelers wereldwijd is Dutch Flower Group, onder wiens paraplu een 25-tal bedrijven valt.

Een bijzonder feestje vond woensdagochtend plaats in de beursstand van Scholte Orchideeën, gevestigd aan de Mijnsherenweg uit Kudelstaart. Daar werd Kees Scholte in het zonnetje gezet vanwege het feit dat hij 50 jaar – vrij uniek – in het bloemenvak zit.

Zoon Marcel Scholte zwaaide hem lof toe. “In 1965 had je het lef een kwekerij te beginnen, uit het niets. Vijftig jaar later ben je nog steeds kweker.” Hij was “trots” op zijn ouders. Onder meer wethouder Ad Verburg van economische zaken kwam hem feliciteren. “Jullie bedrijf is een sieraad voor Aalsmeer en Greenport Aalsmeer en een voorbeeld voor de omgeving,” sprak hij in een kort geïmproviseerd woordje.

Out of the Vase
Een opmerkelijk evenement gisteren en vandaag is een competitie onder de titel Out of the Vase tussen twaalf jonge designers uit de hele wereld, ingevlogen door de Israëlische verkooporganisatie Aviv. In de Aviv-stand voeren de talentvolle studenten, die geen van allen een bloemenachtergrond hebben, een vijftiental opdrachten met bloemen uit. Er is maar één spelregel: gebruik géén vaas.

Het draait allemaal om creativiteit en de ándere kijk op bloemen, waartoe initiatiefnemer Moshe Peretz van Aviv wil inspireren. Volgens hem is dat een manier om jongeren, die tegenwoordig minder snel naar bloemen als cadeau grijpen, weer een 'bloemenbeleving' bij te kunnen brengen.

Veel eindklanten
Exporteurs komen jaarlijks massaal op de beurs af. Steeds vaker nemen ze hun eigen klanten mee: bloemisten, groothandelaren en vertegenwoordigers van supermarkten, tuincentra en bouwmarkten uit de hele wereld, van Duitsland, Italië en Rusland tot het Midden-Oosten, Japan, China en Noord-Amerika.

Die 'eindklanten', zoals ze genoemd worden, willen met eigen ogen zien wat de standhouders in huis hebben en wat hun toekomstplannen zijn. Bovendien willen ze graag in persoonlijke gesprekken met kwekers hún eigen wensen bespreken en zo uitvissen of die er brood in zien.

Wegen extra druk
Door de aanzuigende werking van de Aalsmeerse handelsbeurs zijn de wegen rond de veiling extra druk. Niet alleen trekt de trade fair steeds meer belangstellenden, er vinden op en om het veilingterrein ook nevenevenementen plaats. Er zijn diverse exporteurs, kwekers en tuinbouwgelieerde bedrijven die open dagen houden rond de beurs.

Woensdag en donderdag zijn traditioneel de topdagen van de beurs. Files op het veilingterrein zijn geen uitzondering. Vooral bij de op- en afrit van het parkeerdak en op het parkeerdak zelf, waar de beursingangen zijn.

Graantje meepikken
De rest van Aalsmeer pikt een graantje mee van de FloraHolland Trade Fair. Horecaondernemers, banketbakkers en slijters in de omgeving hebben extra klandizie. Sommige hotels zijn volgeboekt. Restaurants krijgen meer zakenlunches en -diners.

De beurs is, anders dan vroeger de vaktentoonstelling, alleen toegankelijk voor vakpubliek. De wegblijvers missen véél.

Foto's van boven naar beneden: de draaimolen als blikvanger op de rotonde voor het veilinggebouw, Kees Scholte werd in het zonnetje gezet, deelnemers in actie bij het internationale 'Out of the Vase'-project. (foto's en film Arjen Vos)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel