Waterfront stapje dichterbij

Artist Impression van de Waterfrontplannen (illustratie IMOSS)

In de zomer van 2021 kunnen recreanten nog meer genieten aan de oevers van de Westeinderplassen. Dan moet het veelbesproken Waterfront klaar zijn. Afgelopen week werd het contract ondertekend met de aannemers die het project vorm gaan geven. De aannemerscombinatie Van der Ven en Martens en Van Oord kwam als beste naar voren na een aanbestedingstraject. De zorgen van de bewoners in de nabijgelegen wijk over de toename van de parkeerdruk zijn nog niet weggenomen.

Een van de eerste werkzaamheden die zullen worden uitgevoerd betreft het aanpassen van de dijk langs de Stommeerweg. “Die moet worden aangepast om de veiligheid van de achterliggende polder in de toekomst te kunnen handhaven,” laat verantwoordelijk wethouder Bart Kabout in een persbericht van de gemeente optekenen. Verder wordt eraan gewerkt om de Westeinderplassen beter en breder toegankelijk maken.

Wethouder Kabout (midden) met vertegenwoordigers van Vd Ven en Martens en Van Noord (Foto Gemeente Aalsmeer)

Zorgen omwonenden
De plannen voor de aankleding van het Waterfront zijn opgesteld in participatie met de bewoners van Aalsmeer. De gemeenteraad stelde in december met ruime meerderheid de voorkeursvariant vast. Tegelijkertijd zijn er bij de bewoners van Hornmeer zorgen rond met name het parkeren in de drukke zomermaanden. Een actiecomité haalde in de wijk 110 handtekeningen op van mensen die van mening zijn dat het te verwachten parkeerprobleem opgelost moet worden voordat het Waterfront opgeleverd wordt. De angst dat met de uitbreiding van het strand het aantal bezoekers met dezelfde factor (keer drie) toeneemt, maakte dat de bewoners hun zorgen voorlegden aan geldschieter Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) die ruim drie miljoen euro toegezegd heeft. Ze vroegen SLS nog niet met het geld over de brug te komen voordat de leefbaarheid en voldoende draagvlak gegarandeerd zijn. Voorwaarden die SLS stelt bij het beschikbaar stellen van subsidies.

Volgens de gemeente is de bijdrage van €3.243.726 door SLS al op 24 mei 2019 beschikbaar gesteld en is er vooral vanwege het brede participatietraject geen reden aan te nemen dat de subsidie wordt ingetrokken.

De Bachlaan wordt gezien als mogelijke parkeeroptie. (Foto archief AV)

Diverse oplossingen
De wethouder zegt de zorgen van de omwonenden serieus te nemen en met hen in gesprek te blijven op zoek naar mogelijke oplossingen. In de zomermaanden zal de huidige parkeerdruk in de gaten worden gehouden. Er zijn volgens de afdeling Voorlichting diverse oplossingen denkbaar, waaronder vergunningen of ontheffingen voor bewoners in de straten dichtbij het Waterfront in combinatie met handhaven op ‘fout’ parkeren. Verder zal het gebruik van de fiets in alle communicatie rond het Waterfront worden gestimuleerd, wordt er bekeken of er in de drukkere zomerperiode geparkeerd kan worden langs de Bachlaan en wordt de mogelijkheid van het inzetten van pendelbusjes tussen het parkeerterrein aan de Dreef en het Waterfront onderzocht.

De gemeenteraad krijgt, voordat de uitvoering van de aankleding van het project Waterfront begint, het definitieve ontwerp nog een keer voorgelegd.

Tekst Arjen Vos, foto’s archief AV

 

 

 

 

Eén reactie

  1. als we nou eens beginnen met een 30 km zone en die ook controleren.
    als we nou eens beginnen met het echt omleiden van het verkeer richting kudelstaart en vv.
    als we nou eens beginnen met nadenken over dit megalomane project en zorgen det we er niet weer een hornwerg viaduct situatie bij krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel