Door: redactie. Op de rotonde van de Burgemeester Kasteleinweg bij de Dorpsstraat is vanmiddag wederom een aanrijding gebeurd. Ditmaal botste een scooterrijder tegen een auto waarbij de bestuurder van de scooter gewond raakte. Ambulancemedewerkers hebben de gewonde behandeld. Afgelopen zondag reden op dezelfde rotonde een bus en een personenauto met elkaar in botsing. Anderhalve week geleden was het eveneens raak op deze plek.
Naar aanleiding van meerdere incidenten liet de gemeente vorig jaar een onderzoek uitvoeren naar de verkeerssituatie op de rotondes. DTV-Consultants concludeerden dat de rotondes voor weggebruikers moeilijk te begrijpen zijn, ongewenst verkeersgedrag onvoldoende wordt voorkomen en op sommige punten zelfs uitgelokt. “Het fundament van de rotondes voldoet niet, het leidt tot risicovolle situaties en in sommige gevallen tot ongevallen,” aldus de conclusie van de deskundigen.
De verwachting was dat het rapport en eventuele maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten dit voorjaar zou worden behandeld in de gemeenteraad. Tot dusver is dit nog niet gebeurd.
(Foto: VLN Nieuws)
83
6 reacties
Ik woon nog relatief kort in Nederland, maar wat fietsers zich laten doen is niet normaal!
Elektrische fietsen met hoge snelheid, niet-afgesloten scooters soms 60 km / u met blauwe kentken op het fietspad! Je weet nooit waar en wanneer ze verschijnen.
Voor een goede start, hoewel alle blauwe kentken moeten worden verzorgd. De helft zal door een te hoge snelheid zeer snel van het straatbeeld verdwijnen.Draagbare rollen om de vmax-ontwikkeling van de scooter te controleren. Mensen, het is de XXIe eeuw en het is moeilijk om ermee om te gaan?
Voor fietsen, een reflecterend hesje met een nummer erop gedrukt om de fietser te identificeren.
Het is gemakkelijk toegankelijk en identificeert de rijder, ongeacht op welke fiets ze rijden. Als ze hun leven in gevaar willen brengen, laat ze dan kijken hoe ver ze op een matras de zee in kunnen en, stel andere weggebruikers niet bloot aan gevaar!
Ongelooflijk, echt aan een zwaar ongeluk ontsnapt: vanavond ( 31 maart) 19.15 uur ik rij met mijn bestelwagen vanaf de stommeerweg richting ophelialaan richting zuid ik zie rechts de autogarage en voor mij staan de lichten voor de bus op ROOD. Tot mijn stomme verbazing fietst er een jongen of meisje op een wit fietsje met een blauwe/roze trui met hoody en een koptelefoon daar boven op ZONDER te kijken de busbaan op ik had mijn handen al voor mijn gezicht ik wilde dit niet zien, de bus reed voorbij en de fietser klapte tegen de zijkant van de bus en de fietser werd in de rijrichting met de bus 5 meter meegesleurd!!! Uiteindelijk kreeg de fietser het stuur naar rechts en belande op de stoep!!! Ik ben gestopt en mijn raam open gedaan en gevraagd of het goed ging, waarop ik geen antwoord kreeg, en ik heb hem of haar in behoorlijke bewoording verteld dat hij of zij die klote koptelefoon moet afzetten, de buschauffeur ( licht getinte man) stopte bij de halte er stapte een paar mensen uit hij keek nog naar mij en de fietser, ik heb mijn duim omhoog gestoken naar hem want hij heeft dat alleen maar in zijn rechter spiegel kunnen zien en zal zich te platter zijn geschrokken, de fietser fietste weg, maar met een behoorlijk zere arm en schouder, en ik denk en gebroken stuur!!!!! Deze fietser is aan de dood ontsnapt. Dus verander de fietspaden, stoplichten lager zetten van de bus, en fietsers zet die telefoon troep uit op de fiets!!!!!!! Dit had een dodelijk ongeval kunnen zijn, en dat had ik niet willen zien…… de fietser fietste gehavend verder en ging voorbij de jumbo rechts af de straat in. Ik heb het daarbij gelaten……pffffff
Het is toch zo simpel, haaientanden op alle fietspaden richting rotonde, desnoods stopbord erbij die zijn er nog genoeg. Voor de haaientanden het woord “ STOP” op de weg drukken. Dan is iedereen due gebruik maakt van dat fietspad zelf verantwoordelijk of hij wel of niet nog even snel
wil oversteken, het idee van “ oh ik heb toch voorrang” moet een keer de halt worden toe geroepen. Maar ja dat schreven we een jaar geleden al op deze site. Dus er zal wel weer een onderzoek bureau ingeschakeld gaan worden dan gaat daar weer een rooitje of 30 naar toe, en de uitkomst zal ook wel weer nergens op slaan. Zo gaat dat hier dus……..al jaren.
Toch even een keer een tegengeluid. De Tesla die deze zondag tegen de lijnbus reed, heeft de bus bij de voordeur geraakt. Dus is hij tegen de bus gereden. Er staan prima stoplichten. Maar als we het normaal gaan vinden dat op dit soort wegen te hard gereden wordt dan lost geen enkele maatregel het probleem op. En dan heb ik het nog niet eens over de fatbikes die met een gangetje van vaak boven de 40 km per uur het dorp doorkruizen. Een beetje discipline in het verkeer voorkomt ook veel aanrijdingen. En ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat al het doorgaande verkeer nog steeds steeds door Aalsmeer heen zou rijden.
Net als in de Haagse politiek zijn de dames en heren bestuurders van Aalsmeer alleen maar bezig met hun eigen problemen!
Kennelijk moet eerst het kalf verdrinken voor men de put dempt.
Kom op B&W en raadsleden, het kan ook een familielid van jullie of jezelf overkomen dat je op 1 van deze rotondes of bij de oversteek Mensinglaan wordt aangereden.
Kom nou eens in actie! Want het is iets wat al langdurig vanuit bewoners (rondom) wordt aangekaart maar waar weinig tot niets mee lijkt te gebeuren.
Verkeerskundige die nergens op reageert (kop in het zand tactiek) en een voormalig wethouder die de deur dichtgooide (figuurlijk) voor gesprekken met bewoners over de ontstane verkeers onveilige situatie voortvloeiende uit aanleg Hovasz (voor 1!!!! buslijn).
Ook op de wegen rondom deze busbaan zijn inmiddels meer ongevallen dan ooit, omdat daar een extreme toename is van sluipverkeer die o.a. de knip vermijden (incl vrachtverkeer die het verbod op vrachtverkeer in deze straten hardnekkig blijft negeren), terwijl deze wegen niet worden aangepast waardoor te hard rijden te simpel mogelijk is.
Kom nou eens in actie, gemeente Aalsmeer! Want het houdt niet op…….niet vanzelf!!