Magische momenten met zeezeilster Sanna

Sanna hijst de zeilen

Door: redactie. De vijftienjarige Sanna Brockhoff beleeft een schooljaar zoals geen ander: geen leslokalen of pauzes op het schoolplein, maar de eindeloze oceaan als uitzicht en de frisse zeelucht in haar gezicht. Samen met haar nieuwe klasgenoten van School at Sea is Sanna op weg om in een half jaar naar de Cariben en terug te zeilen. De groep leeft en leert op het zeilschip De Thalassa, dat zoveel mogelijk op windkracht vaart, met de motor alleen aan als dat echt nodig is. Sanna vertrok op 17 oktober vanuit Harlingen en heeft inmiddels Tenerife bereikt vanwaar ze verslag doet.

‘Leven op een schip betekent dat alles wat je hebt, beperkt is: van drinkwater tot voedselvoorraden. We leren als jongeren om niets te verspillen en zorgvuldig om te gaan met de energiebronnen. Voor ons draait het leven aan boord niet alleen om leren navigeren en zeilen, maar ook om te begrijpen wat duurzame keuzes betekenen.

Magische momenten
Het leven aan boord is soms zwaar: de dagen zijn lang, de nachten op de golven koud en het is altijd druk. Ik heb geen vast wachtschema; de taken rouleren, wat betekent dat ik op sommige nachten midden in de nacht op dek moet staan om te helpen navigeren en het schip veilig te houden. Soms raak ik uitgeput van de vroege ochtenden en late nachten, en dan is er geen warme douche of zachte stoel om even bij te komen.

Maar die momenten worden wel gecompenseerd door bijzondere ervaringen die ik nergens anders had kunnen hebben, zoals toen er tijdens een rustig moment werd geroepen: “Dolfijnen!” Met zijn allen genoten we van het magische moment dat de dolfijnen mee zwommen langs De Thalassa. Zulke momenten geven mij kracht en herinneren mij eraan waarom ik deze uitdaging ben aangegaan. Ook wanneer ik op het water een lichtgevende algenstroom zie, raak ik verwonderd door de natuur. Dat zijn ervaringen die alle vermoeiende momenten weer goedmaken.

Navigeren op de sterren
School op het water is veel meer dan boeken en toetsen. Naast de reguliere vakken leren we aan boord alle aspecten van het oceaanzeilen. We studeren niet alleen over natuur en duurzaamheid, maar leren ook om het schip zelfstandig te navigeren, zelfs zonder hulp van moderne technologie. De matrozen delen hun kennis over het zeilen met ons, zodat wij na een paar maanden zelf het volledige schip kunnen zeilen. We werken samen om het schip op koers te houden, en iedere leerling moet zijn of haar steentje bijdragen om als bemanning te kunnen functioneren.

Een van de vaste taken voor ons jongeren is dat we voor elkaar koken. Het schip heeft een beperkte keuken en het koken voor zo’n grote groep op een wiebelende vloer is niet eenvoudig, maar het dwingt ons om creatief en efficiënt te zijn. En wie niet kookt, heeft bijvoorbeeld schoonmaakdienst.

Zeilschip Thalassa

Digitale brieven van de oceaan
Een van de leukste manieren waarop ik contact onderhoud met mijn familie en vrienden thuis, is via Sailmail. Deze digitale brieven worden eens per week uitgewisseld, waardoor ik op de hoogte blijf van het leven aan land en ik tegelijk mijn avonturen kan delen. Terwijl ik mijn verhalen schrijf over het leven aan boord, is het altijd weer leuk om te horen wat er in Aalsmeer gebeurt!’

Acties lopen door
Om haar droom waar te maken heeft Sanna anderhalf jaar lang haar best gedaan om het benodigde bedrag bij elkaar te sparen. Sanna heeft het grootste gedeelte van de benodigde fondsen al binnen, maar een aantal acties loopt nog door om het totaalbedrag te bereiken. Bijvoorbeeld de plantenschalenactie op Hornweg 128.

Kijk hier op haar website om haar te sponsoren. Sanna’s reis kan worden gevolgd op haar blog. Of via de blogs van School at Sea.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin