Hoe is het nu met… Jan Willem de Wijn?

Jan Willem de Wijn voor de entree naar Schiphol-Oost met het originele herkenningsbord

Door: Leni Paul. Jan Willem de Wijn is geboren Amsterdammer maar brengt al het grootste deel van zijn leven door in Aalsmeer. Hier verdiepte hij zich sinds vele jaren in de geschiedenis van zijn woonplaats. Met veel succes want weinig inwoners in onze gemeente zullen je zo gedetailleerd uit de doeken kunnen doen wat er zich in het verleden in ons dorp heeft afgespeeld.

Jan Willem (75) groeide op in de hoofdstad en doorliep daar het Lyceum Buitenveldert. Na de HBS-A volgde hij een studie sociale geografie aan de Vrije Universiteit. Maar na drie jaar stopte hij daarmee: “Ik was een gesjeesde student.”

Van jongs af aan had hij interesse in de luchtvaart en op het oude Schiphol kwam hij een groep gelijkgestemde vliegtuigspotters tegen. “Met die groep heb ik nog altijd een sterke band. We werden vrienden en vierden vorig jaar 60 jaar vriendschap.”

PLO
Een studie aan de VU dus, na drie jaar gestopt. En toen? “Ik zag in 1972 een advertentie waarin op de Luchthaven Schiphol op het secretariaat PLO een medewerker werd gevraagd. Tijdens het sollicitatiegesprek bleek dat ik wel wat van luchtvaart wist. Ik werd aangenomen en zo begon mijn carrière in de luchtvaart. Begonnen als secretariaatsmedewerker bij de afdeling Planning en Luchthaven Ontwikkeling. Ja, die letters PLO kregen een beladen inhoud, maar dat was pas later.”

Elf functies
Na twee jaar diensttijd als sergeant telexist bij de Verbindingsdienst van de Koninklijke Landmacht werd de loopbaan vervolgd op Schiphol waar De Wijn er tussen 1976 en 1985 diverse secretariaats- en voorlichtingsfuncties vervulde.

Jan Willem ‘spottend’ in 1964 op vliegveld Valkenburg

Hij klom op tot tot Hoofd Perszaken en Voorlichting waarna vier jaren volgden als Manager In-en Externe Betrekkingen en een even lange tijd als commercieel directeur van Aviodome, het nationaal luchtvaartmuseum wat toen nog op Schiphol gevestigd was.

“Op de luchthaven Schiphol heb ik in 22 jaar tijd elf functies functies bekleed. Toen uiteindelijk bleek dat het museum geen vliegend onderdeel zou kunnen krijgen heb ik me vanaf 1994 met mijn eigen communicatiebureau op de luchtvaart als markt gericht. PaiR Communicatie doet het nog steeds, maar wel op een lager pitje.”

Geschiedenis
Genoeg nu over je afwisselende werkkring. Laten we het hebben over de vele bezigheden in met name de geschiedkundige sfeer. Sinds je in 1968 naar Aalsmeer bent verhuisd, heb je je onvermoeibaar bezig gehouden met de geschiedenis van onze gemeente. Je woonde toen in Kudelstaart. Hoe kwam je in aanraking met de vereniging Oud Aalsmeer en met het blad Oud Nuus waarin je al snel interessante artikelen ging schrijven?

Lid nummer 1000
“Ik had al wat contacten in het Aalsmeerse en het leek me een leuke club. Bovendien stond op de cover van Oud Nuus dat ik het duizendste lid was. Dat voelde als een omen. Ik stuurde eens een A-4tje in met een artikeltje en zo ontstonden de banden. In 1995 zocht Oud Aalsmeer een nieuwe voorzitter en ik heb me toen gemeld, mede omdat alle bestuursleden daarvoor ‘in’ waren.

Van 1995 tot 2018 heb ik het hoofdredacteurschap van Oud Nuus bekleed. Henk van Leeuwen, Hans Alderden, Annig Leighton en ik zetten ons gezamenlijk in voor Oud Nuus. Daarnaast ben ik ook nauw betrokken bij de historische vereniging van Haarlemmermeer.”

Menigeen zal zich verbazen over het ‘bezige bij-leven’ dat je al jaren leidt. Door gezondheidsproblemen mag dat nu wat minder zijn geworden maar je houdt je nog dagelijks bezig met zowel het verre verleden als met de wat dichter bij gelegen historie en dat op een zeer breed gebied. De luchtvaart heeft daarbij altijd al een belangrijke plaats ingenomen. Je bekleedde veel bestuursfuncties in verenigingen op het gebied van de luchtvaart, liet je deskundig licht graag schijnen, hield tientallen interviews voor onder meer standaardwerken op het gebied van de luchtvaart, schreef geschiedkundige boeken en zette je en passant ook in voor de Kudelstaart voor Kudelstaart-veilingen.

Niet stilgezeten
Op latere leeftijd besloot je een universitaire studie te gaan beginnen. Een moedige stap die wellicht door diverse ouderen zo nu en dan zal worden overwogen, maar blijft sluimeren, gedachtig Willem Elsschots bekende droom en daad…..

De Wijn: ”Ja, ik dacht toen ik 57 jaar was: op mijn 65e zou ik toch eens een vak moeten hebben. Ik ben aan de VU geschiedenis gaan studeren en na in 2015 mijn kandidaats te hebben gehaald, ben ik doorgegaan. De corona-problemen hebben helaas tijdelijk roet in het eten gegooid. Er waren geen colleges, de bibliotheken waren dicht, maar dat is nu gelukkig voorbij. Ik heb in die tijd niet stilgezeten, want er is altijd mijn hele leven veel op me afgekomen. Zo werd ik gevraagd over de luchthaven van Rotterdam een boek te schrijven. Ik voelde me zeer vereerd, als niet-Rotterdammer het standaardwerk te mogen schrijven.”

Oude vliegvelden
Inmiddels verschenen er ook boeken van jouw hand waarin de lokale historie van Aalsmeer, Kudelstaart en ook de Haarlemmermeer centraal staan. De luchtvaart heeft echter altijd de belangrijkste plaats ingenomen. En is de basis daarvoor wellicht toch gelegd in het spottersbestaan in je jeugd?

“Met de genoemde vriendengroep van destijds maken we eens per jaar een reis waarbij we ergens in de wereld een oud vliegveld opzoeken dat zijn glorietijd al lang achter zich heeft gelaten maar waar we nog de meest bijzondere vliegtuigen aantreffen. Elk jaar een ander doel. Heerlijk, allemaal oudere mannen en zoals je zal begrijpen wordt er alleen maar over vliegtuigen gepraat.”

(Foto’s Arjen Vos en privé-archief JW de Wijn)

5 reacties

  1. Ook niet vermeld is Jan Willem’s 41-jarige inzet voor de Dutch Dakota Association (DDA) als PR-man en redacteur van het blad ‘Logboek’, voorheen Dakota Magazine.

  2. Wat een mooi artikel over jou, Jan Willem! Ik ben blij met je samen in de redactie van Logboek te mogen zitten en bewonder en geniet van je kennis en passie op gebied van de luchtvaart!

  3. Bijna zestig jaar ken ik je, Jan Willem. We delen dezelfde passie voor luchtvaart en weten elkaar te vinden als we op zoek zijn naar informatie, foto’s of anekdotes over ons luchtvaart verleden.
    Leuke samenvatting van een kleurrijke, gedreven vriend.

  4. Mooie typering van Jan Willem. Vergeten in het verhaal is dat hij en zijn vrouw Ineke al vanaf het begin van het 40-jarige Aalsmeerse Wijngenietschap enthousiast lid zijn. De eerste bijeenkomst van het illustere gezelschap vond uiteraard plaats in een zaal op Schiphol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel