Door Leni Paul. Het altijd weer verrassende Flower Art Museum had dit weekend een dubbel cultureel programma. Op vrijdagavond een concert van Erwin Rommert Weerstra, zaterdag toneel van een Pools theatergezelschap. Beide avonden voor een volle zaal. Wij schoven aan bij de pianist.
Daar, in de entourage van weer een bijzondere en schitterende tentoonstelling presenteerde zich meesterpianist Erwin Rommert Weerstra. Een talent dat zich wereldwijd een naam verwierf door zijn fenomenale pianospel. Op het programma stonden werken van de twee componisten Franz Schubert en Frédéric Chopin en het was te waarderen dat de kunstenaar voor aanvang van het goed bezochte concert een kleine toelichting gaf op de uit te voeren werken.
Bezwete kinderhandjes
Muziek die in het algemeen gesproken bekende klanken vormden voor de aanwezigen. Of men kende de werken van de twee componisten van andere concerten of van radio en televisie, maar, ook mogelijk, had men er pijnlijke jeugdherinneringen aan als na het oefenen van de toonladders met de bezwete kinderhandjes en eindeloos studeren het bereikte resultaat van een perfecte uitvoering toch weer niet werd behaald…
Virtuositeit
Nee, dan het spel op van deze avond door Erwin Rommert Weerstra. Dat was niet alleen pianospel op hoog niveau, maar de ‘maestro’ kreeg ook iedereen in zijn ban door zijn virtuositeit en benadering van de materie. Dat geen enkel hoestgeluidje was te horen was opvallend.
De ‘maestro’ was voor velen geen onbekende in Aalsmeer. Enkele jaren geleden gaf hij een succesvol recital in de Oud-Katholieke Kerk in Aalsmeer Oost. Ook toen kon worden gesproken van een éclatant succes.
Meeslepend
Elk te spelen muziekstuk kreeg een korte uitleg en dat werd duidelijk op prijs gesteld. Zo schetste hij ons een helder beeld van de vele Impromptu’s van Schubert die, omdat ze de ziel op zo’n directe manier raken, tot in onze dagen nog volop worden uitgevoerdd en beluisterd.
Door de levendige verteltrant van de pianist ‘doken’ we ook in de reeks van miniaturen van Frédéric Chopin. Ademloos werd geluisterd naar Souvenir de Paganini, waarbij we als het ware werden ondergedompeld in de hartstochtelijke wereld van het Carnaval in Venetië. En dan te bedenken dat Chopin dit werk op negentienjarige leeftijd componeerde.
Gelouterd, ‘overdonderd‘, meegesleept door de heerlijke klanken en door de virtuositeit kan worden teruggezien op een topavond.
Foto’s Jaap Maars