Pierre’s Pennenstreken: ‘Dozenhart’

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 455. Tegenover het Rooie Dorp aan de Machineweg verrijzen ‘in het hart van Aalsmeer’ een paar grote dozen, die door de ‘gebieds- en opstalontwikkelaar’ DCD ‘state-of-the-art logistiek bedrijfsgebouw’ worden genoemd (zie de paginagrote advertentie in de Nieuwe Meerbode van 3 november 2022). De bouw is al begonnen, zeer tot het verdriet van veel Aalsmeerders.

De ‘Green Square Business Campus’ wordt door de ontwikkelaar aangeprezen als: ‘Mixed-use werklocatie in het hart van Aalsmeer’. Een hoogwaardige en bruisende werklocatie in het hart van Aalsmeer. De nieuwe plek in Green Park Aalsmeer om te werken, ondernemen, leren, overnachten en recreëren. Van state-of-the-art logistiek bedrijfsgebouw, kantoorruimte tot aantrekkelijke horeca. De ideale vestigingsplaats vanaf 300 . Benieuwd naar alle mogelijkheden? GSBC-aalsmeer.nl’

Plankaart
Op de ‘interactieve plankaart’ is te zien wat er allemaal staat te gebeuren op de 30 hectare tussen Hornweg, Machineweg, Aalsmeerderweg en N201: De bewoners van de Aalsmeerderweg zien dat vanaf de hoek met de Machineweg de bouw van ‘Logistics IV’ (vloeroppervlak opslag 16.831 m²) al is begonnen, daarna zal tot aan de N201 het veel massalere ‘Logistics II-III’ (37.000 m²) verrijzen. Achter de Hornweg is inmiddels ook ‘Logistics I’ (24.080 m²) in aanbouw, bij het stuk Hornweg tot aan de N201 komen daar nog een parkeergarage bij, met erachter een ‘sport- en medisch centrum’ en ernaast een hotel:

Centraal in Green Park ontwikkelt DCD een 500 kamers tellend hotel voor een wereldwijd opererende hotelketen (Hilton – pt). Het ontwerp van het hotel is van Wiel Arets Architects en refereert aan het karakteristieke silhouet van de kassen die hier eerst stonden. Het dual branded hotel voor zowel zakelijke reizigers als ook voor toeristen, heeft de beschikking over meerdere restaurants, bars, vergaderfaciliteiten en een uitstekende parkeervoorziening. De grand opening staat gepland voor 2025.

Menselijke maat?
Tussen de enorme dozen zijn, van de Machineweg tot aan de N201, wat plannen in ontwikkeling die wat meer op een ‘menselijke maat’ lijken te zijn gemaakt. Zo komt naast de doos Logistics IV aan de Machineweg een zogenaamd ‘Zwanenwater’ met bijna dezelfde oppervlakte als die ‘hoekdoos’, met een Paviljoen dat uitkijkt op de vijver – en op het Rooie Dorp.

Daarachter, tot aan de N201, nog zeven gebouwen met een verschillende bestemming: ‘Home, gift en garden centre’, ‘Maakindustrie’, ‘Kennis en innovatiecentrum’, ‘Short stay leisure’, ‘Maakindustrie’, ‘Parking’ en nog een hotel dat de helft kleiner is dan het nabije Hilton (een dependance?).

Hiermee is het ‘voormalige kassengebied’ herschapen in, wat wordt genoemd: ‘Een ongekend duurzame locatie voor bedrijven die actief zijn in de maakindustrie, duurzame logistiek en voorzieningen & diensten.’ Twee keer valt het woord ‘duurzaam’. Inderdaad, alle bouwsels van de ‘Green Square Business Campus’ hebben platte daken die – als je let op de donker ingetekende vakjes – kennelijk voorzien zijn van zonnepanelen, en daken die voor een deel groen (met sedum?) beplant zijn.

Maar je vraagt je toch af, wat er van de duurzaamheid overblijft, met die af-en-aan rijdende vrachtwagens die massa’s goederen vervoeren naar en van de in totaal 78.000 m² logistieke ruimte. Om niet te spreken van de 500 hotelkamers die maximaal meer dan 1000 reizigers zullen herbergen. Op weg naar Schiphol of op reis naar huis…

7 reacties

  1. Dat bedrijfs-Engels is zo lief. “Home, gift en garden centre”, “Short stay leisure.” Heerlijk. Maar ik vraag me af: zodra er een Engelstalige titel of benaming aan een baan / een gebouw of wat dan ook, wordt gegeven, verhoogt dat dan de status van de baan of de waarde van een gebouw? Ik ben erg geneigd te denken dat op het moment dat iemand zich CEO of FEO laat nomen, hijzelf ook niet meer weet wat hij doet. Internationale bedrijven zetten Nederlandstaligen achter de telefoon, om in het Engels de mensen te woord te staan; op e-mails wordt in het Engels gereageerd. Dan sijpelt traag de waarheid door – dat Engels is zó waardeloos. Toen las ik eens op een T-shirt -ik had de tijd om het even te noteren: “It sticks from the slacks in our town”. Toen ik door had wat er stond, was het ook wel weer leuk.

  2. En wat gaat er gebeuren met de infrastructuur? Het is nu al een gevaarlijke chaos in Aalsmeer. Misschien beter eerst dat opknappen. Het “oude” industrieterrein opknappen vond ik een goede tip. Als Aalsmeerders krijgen we er eigenlijk maar weinig voor terug, behalve ellende. En ja gemeente, op je idee terugkomen is geen gezichtsverlies. Aalsmeer is geen bloemendorp meer maar een betonnen blokkendoos met een watertje

  3. Mooi is het niet. Hopen op de aankleding met volwassen groen ipv piepjong groen. Het zou nog aardig uit kunnen pakken als het industrieterrein bij Lakenblekerstraat of ander juist hier naar toe verhuisd en op die plaats misschien woningbouw -in de buurt ook van het busstation? mits niet in de no-build zone van Schiphol natuurlijk. Van kleinschalige industrie is er nu geen sprake.,maar misschien ook geen animo? Bouw N201 moet er mee bekostigd worden. Van begin af aan wel het plan geweest. Jammer van de open ruimte dat het zo uitpakt.

  4. NIETS is er over van het oorspronkelijke Greenpark, het “industrieterrein voor kleinschalige, hoogwaardige, sierteelt-gebonden bedrijven”, dat zelfs een prijs kreeg voor het meest groene, duurzame bedrijventerrein van Nederland?!
    Zie het bestemmingsplan uit 2011: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL.IMRO.0358.BPGPAMIDWEGDG357-VA02/t_NL.IMRO.0358.BPGPAMIDWEGDG357-VA02_index.pdf
    Wie maken de dienst uit in Aalsmeer? Kennelijk geen Aalsmeerders!

  5. Ach,de wethouder wist op de inspreekavond dat het verkeer wel mee zou vallen. Die heeft er verstand van toch. Feit is dat de ontwikkeling park niet samenvalt met inrichting Machineweg. Projectontwikkelaar en gemeente zijn apart. Maar zoals ook in andere zaken blijkt, de gemeente wordt niet gehinderd door enige kennis.

  6. Zou Aalsmeer niet beter eerst even de OUDE industrie terreinen kunnen opknappen en hèrinvullen in het kader van DUURZAAMHEID in plaats van met deze verdozing ons woongebied aan te tasten.

    @Gemeente: het is niet erg om je mening of beslissing te heroverwegen en tot inkeer te komen als je nieuwe informatie hebt. Stop deze gekte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel