Bent u al op vakantie geweest? Of zit u nog steeds met een boekje voor de tent, caravan of aan het strand? Mocht u met het vliegtuig terugkeren, dan is het aardig om te weten dat uw piloot u straks niet met behulp van landbakens veilig aan de grond zet maar dankzij satellietnavigatie. Als u zich na de landing nog een beetje duizelig voelt, dan weet u na het lezen van deze column waar dat aan ligt. Overigens wil de columnist van dienst, tevens de hoofdredacteur van deze website u beslist geen vliegschaamte aanpraten.
Door: Arjen Vos. Slalommend naar beneden. Ik kan met bewondering kijken naar skiërs die op volle snelheid van een sneeuwberg af suizen en tussendoor behendig linksom/rechtsom de vlaggetjes passeren. Het schrapende geluid van de latten die door de sneeuw snijden, het getik van de stokken, de race tegen de klok; prachtig vind ik het. Om te zien dan. Mij zie je niet snel een helling afgaan. Ook niet langzaam trouwens. Gewoon helemaal niet.
Vliegtuigen komen met ingang van deze week ook slalommend naar beneden, zegt de Luchtverkeersleiding in een haast juichend persbericht. In plaats van te navigeren op grondbakens, worden ze nu met behulp van satellieten naar hun veilige haven geloodst. Slalommend tussen de woonkernen door zodat bewoners minder hinder ervaren, zetten de piloten hun kisten voortaan op Schiphol aan de grond. Wat een beheersing en stuurmanskunst moet dat vragen van de dames en heren vliegeniers. Ik zie en hoor ze achter hun stuurknuppel Schiphol al naderen: “Daar is Vinkeveen; rechtsaf, is dat Nieuwkoop? Korte ruk naar links, En dat gat daar? Zevenhoven? Rechts! Noordeinde.. is dat een paleis of een dorp..? Vlug naar links, zie jij de Vrouwenakkerse brug al? Links, nee rechts, De Kwakel? Kudelstaart? Ah, daar is de Hornmeer, nu moeten we wel een beetje recht voor de landingsbaan uitkomen, eens kijken of dat lukt met die zijwind…”
Onmiddellijk vlogen bij het lezen van dat persbericht mijn gedachten terug naar het bezoek wat minister Cora aan Aalsmeer bracht aan Aalsmeer exact twee jaar geleden. Schiphol moet groei verdienen met minder hinder, was haar boodschap. Dan kunnen er nog wel 200.000 vluchten per jaar bij. ‘Minder hinder’. Het zijn de sleutelwoorden die ook in het persbericht van LVNL naar voren komen. Hiermee laat de luchthaven zien hoe actief er gewerkt wordt aan terugdringen van geluidhinder. Maar wie gelooft dat? Iedereen in Aalsmeer weet dat vliegtuigen in de laatste kilometers voor de landing Kudelstaart en Aalsmeer niet zonder geluid te maken kunnen naderen. Ons dorp heeft dus niets aan deze dode mus. Daarbij gaat het in dit model over het naderen van de luchthaven en niet over het vertrekken. Wat ons huishouden betreft is een stijgend vliegtuig vele malen irritanter dan een dalend exemplaar. Motoren die vol gas opengaan om een volgepakt toestel de lift te geven die nodig is om niet per ongeluk met het landingsgestel de bakstenen uit de net gerestaureerde monumentale schoorstenen te tikken, die zijn het die zorgen voor rinkelende ruiten, trillende vloeren en punthoofden. Daarbij is het de frequentie die krankzinnig kan maken. Elke anderhalve minuut een toestel. Het geluid van de ene kist is nog niet afgezwakt of de volgende dient zich aan. Uur na uur. Dag na dag. Jaar na jaar. Dat is wat ons boven het hoofd hangt als het coronavuur is afgezwakt en uitgedoofd. Vergelijk het eens met wonen aan een spoor. Als er om het kwartier een trein langs komt, is daar prima mee te leven. Om de tien minuten misschien ook nog. Maar elke anderhalve minuut een trein…? Menselijkerwijs is dat over de grens van het toelaatbare.
Er is voorlopig maar één remedie en dat is minder vliegen. Als we echt minder hinder willen, moet dat de boodschap zijn die we elkaar voorhouden. Niet alleen voor het geluid. Ook voor alle andere negatieve aspecten die kleven aan de luchtvaart.
Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen.
2 reacties
Nieuwe navigatie vermindert overlast
Navigeren de vliegtuigen niet meer naar de Aalsmeerbaan
Onzin natuurlijk
Net zomin dat verkeersleiding onzin uitkraamt
Schiphol droom lekker verder Dromen zijn bedrog
Wij geloven jullie allang niet meer
henk de vries
rotondes dat is DE oplossing