Nieuwe navigatie moet leiden tot minder hinder

Door: redactie. Met het instellen van nieuwe virtuele navigatiepunten is Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) deze week overgeschakeld op innovatieve satellietnavigatie. Hiermee navigeren vliegtuigen niet via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten van en naar de start- en landingsbanen. LVNL zegt hiermee een grote stap te zetten in de modernisering van het Nederlandse luchtruim.

Met deze overstap zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen vliegen. LVNL geeft aan dat dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en bijdraagt aan de toekomstige herindeling van het Nederlandse luchtruim. Deze innovatie wordt volgens LVNL gedaan in het belang van Nederland, de klanten en voor bewoners in de omgeving van luchthavens.

Satellietnavigatie
Bij satellietnavigatie gebruikt de piloot van een vliegtuig voorgeprogrammeerde punten in de navigatiecomputer. Dit levert een aantal voordelen op. Zo kunnen vliegtuigen, wanneer het instrument landingssysteem van een baan niet beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens onderhoud, met satellietnavigatie en bij voldoende zicht blijven landen op de landingsbanen die de minste geluidshinder opleveren. Daarmee wordt volgens LVNL geluidshinder beperkt voor bewoners onder de routes naar de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan. Op een aantal banen waar nog geen instrumentnadering mogelijk was, komen ook precisienaderingen beschikbaar.

KLM Boeing 787 boven Aalsmeer(Microsoft flight simulator 2020)

Minder motorvermogen
Doordat LVNL bij het ontwerpen van nieuwe vliegroutes niet meer afhankelijk is van navigatiebakens op de grond, wordt het mogelijk efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland, waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat volgens LVNL moet leiden tot minder geluidshinder.

Routes verkort
De omschakeling maakt het volgens LVNL straks ook mogelijk om de veranderingen door te voeren die voortkomen uit de herindeling van het Nederlandse luchtruim die de komende jaren vorm krijgt. Ook wordt met satellietnavigatie invulling gegeven aan de plannen van de Europese Commissie om alle luchtruimen binnen Europa beter op elkaar te laten aansluiten. Hiermee kunnen de routes tussen landen worden verkort.

Back-up navigatiebakens
Nu satellietnavigatie de norm is, worden verschillende navigatiebakens op de grond buiten gebruik gesteld. Dit draagt volgens LVNL bij aan de verduurzaming, want het afstoten van de bakens scheelt energiegebruik en onderhoudskosten. Ook leidt het tot een reductie van het aantal meetvluchten.

Europese regelgeving
Satellietnavigatie wordt wereldwijd in stappen geïntroduceerd, in Europa mede gestimuleerd door Europese wetgeving. LVNL behoort tot de voorlopers in Europa met de overschakeling naar satellietnavigatie en het buiten gebruik stellen van navigatiebakens op de grond.

Minderhinderschiphol
De introductie van satellietnavigatie is onderdeel van het programma hinderbeperkende maatregelen van LVNL en Schiphol dat op de website minderhinderschiphol.nl is te vinden. Dit programma heeft tot doel het woon- en leefklimaat in de omgeving van Schiphol te verbeteren.

Foto’s archief AV/Arjen Vos

3 reacties

  1. Wat een bullshit, men kan zuiniger gaan vliegen en tegelijkertijd om woonkernen heen gaan vliegen? Ach de zoveelste verkooptruc van NV Schiphol, het doet me denken aan vroegere wasmiddelreclames van witter dan wit. Ondertussen hoor ik al tijden lang achter elkaar het geluid van vliegtuigen. Ik dwing me er toe om dat weg te bannen en niet te reageren om te voorkomen dat het een obsessie wordt, net zoals zo veel andere Aalsmeerders. Maar mocht het kloppen, dan verwacht ik binnen de kortst mogelijke tijd een aanpassing van de LIB zones en de toezegging dat men in Aalsmeer weer volop kan bouwen.

  2. deze week begonnen met een nieuw navigatie systeem. Wij merken daar niets van.Kan ook niet anders.Hoe kan je als je 1200 meter van de aalsmeerbaan een andere route nemen.verder weg zal het
    misschien helpen. bij ons in aalsmeer zeker niet. kijk een op meld vliegherrie.nl nog net zoveel meldingen meneer den braber heeft gelijk we worden in de maling genomen voor de zoveelste keer
    henk de vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin