Wethouder Robert van Rijn wil nog tijdens de lopende collegeperiode een besluit nemen dat moet leiden tot het definitief tackelen van de problemen rond het lage viaduct op de Hornweg. “Er moet een fundamentele oplossing komen. Ik sta open voor alle tussenoplossingen maar het moet wel leiden tot een wezenlijk resultaat,” zegt Van Rijn in een kort vraaggesprek met Aalsmeer Vandaag.
Van Rijn, sinds twee jaar wethouder namens de VVD (onder meer Verkeer & Vervoer en Economie) en twee jaar geleden als raadslid nog kritisch over dit onderwerp jegens het toenmalig college, klinkt tijdens het telefonisch onderhoud vastberaden. Ook Van Rijn leest en hoort de berichten dat het lage viaduct ‘slachtoffers’ blijft eisen en op verkeersgebied is uitgegroeid tot het ‘zorgenkindje’ van Aalsmeer. “Soms gaat het een lange tijd goed, dan is het in een korte periode weer een paar keer raak. Laatste weken gebeurt het weer vaker. Ik vind het heel vervelend, het aantal incidenten wordt teveel. Sinds 2011 meer dan tweehonderd als ik het goed begrijp, een te hoog aantal. We moeten er wat aan doen.”
Hoe gaat u het aanpakken? Wat is de oplossing?
“Vooropgesteld… we hebben natuurlijk al veel geprobeerd. Van balken aan kettingen, lichtsignalen, waarschuwingsborden en nog andere maatregelen. Het blijkt allemaal onvoldoende te helpen om incidenten te voorkomen. Wat ik nu wil is dat we samen met de bewoners komen tot een fundamentele oplossing met twee extremen als opties, een stevige maatregel of niets doen.”
Een stevige maatregel, waar denkt u dan aan?
“Bijvoorbeeld kiezen voor afsluiting van het viaduct, alleen nog toegankelijk voor fietsverkeer. Dat is overigens beslist niet de optie waar ik op af wil koersen, maar het is wel een uiterste mogelijkheid. We zullen alle andere oplossingen bekijken die ons worden aangereikt. Door verkeersdeskundigen maar zeker ook door de bewoners.”
Een verkeersdeskundige die wij hebben geraadpleegd vindt de signalering bij het viaduct onvoldoende, hij adviseert andere maatregelen.
“Dat kan zijn. Maar ik ben geen verkeersdeskundige. De maatregelen die we tot dusver hebben ingevoerd komen ook van verkeersdeskundigen, al ben ik het er mee eens dat ze niet goed werken. Bij een nieuwe maatregel is het altijd weer afwachten of het gaat werken, juist daarom wil ik nu zoeken naar een fundamentele oplossing.”
Wij hebben omwonenden gesproken die voorstellen hebben ingediend, maar van u of van uw ambtenaren geen terugkoppeling hebben gekregen. Ze voelen zich niet serieus genomen.
“Ik weet op welke mensen u doelt, daar heb ik inderdaad mee gesproken. En ik weet dat zij zich hard maken voor verbetering van de veiligheid. En dat waardeer ik ook. Maar ik heb steeds aangegeven dat we de situatie rond het viaduct in onderzoek hebben en een project aan het voorbereiden zijn. Die voorbereiding kost tijd.”
Over welk project heeft u het precies?
“Dat gaf ik net ongeveer al aan. Bewoners zoveel mogelijk gaan betrekken in het zoeken naar een oplossing. Met ze in gesprek gaan, een project waarin de bewoners echt kunnen participeren. Het is een gevoelig onderwerp, daarom wil ik een zo breed mogelijk draagvlak creëren. Ik ga geen maatregelen nemen waar bewoners en ondernemers niet achter staan. Maar ik zeg wel dit: ik hoop dat er bij de bewoners de durf is om een stevige beslissing te nemen.”
Toch…het kan lastig worden een deel van de bewoners/ondernemers mee te krijgen met uw initiatief. In de buurt heerst scepsis en enig wantrouwen jegens de gemeente.
“Ik vind het vervelend te horen als bewoners zich niet gehoord voelen. Juist omdat we een college zijn dat zich betrokken voelt met de samenleving in Aalsmeer, naar de mensen toe gaan en openstaan voor ideeën. Juist tijdens dit traject ga ik heel bewust de bewoners betrekken om tot een oplossing te komen. Ik heb het probleem heel erg goed op mijn netvlies staan.”
Wanneer starten de eerste gesprekken met de bewoners?
“We bereiden het project nu voor met de ambtelijke organisatie. Deze zomer zal niet meer gaan lukken maar zeker nog dit jaar gaan we met de bewoners in gesprek. Ik wil in deze collegeperiode tot een besluit komen. We moeten het oplossen.”
De optie om de onderdoorgang met ruim een halve meter te verdiepen sluit de gemeente niet uit maar wordt door de hoge kosten wel als klein ingeschat. Vijf jaar geleden werd deze optie serieus onderzocht, realisering ketste af op de hoge investering van circa 350.000 euro. De laatste maanden is er door maatregelen en ondersteuningspakketten vanwege de coronapandemie een flinke hap genomen uit het budget van de gemeente.
“Wel doorpakken nu”
Direct omwonende van het viaduct Jos Brockhoff, die zich de afgelopen jaren fanatiek bezig hield met het bevorderen van de verkeersveiligheid maar zich onvoldoende gehoord voelde, reageert positief op de woorden van Van Rijn. “Goed dat de wethouder dit initiatief neemt en de bewoners er bij betrekt. De kans wordt nu groter dat eindelijk de onveiligheid structureel wordt aangepakt. Daar ben ik blij mee. Ik hoop wel dat de wethouder na een gezamenlijk besluit doorpakt. Niet alles weer op de lange baan gaat schuiven, dat zou onverantwoord zijn gezien de gevaarlijke situatie rond het viaduct,” zegt Brockhoff die ook graag zou zien dat de onderdoorgang regelmatig wordt schoongemaakt. “Het is nu echt geen gezicht. Graffiti op de muren, lege blikjes, veel viezigheid. De laatste schoonmaakbeurt kan ik mij niet meer herinneren, dat is al zo lang geleden.”
Lees ook: ‘Bewoners Hornweg: er moet nu echt iets gebeuren’
Tekst Klaas Leegwater, foto’s Arjen Vos en archief AV
Eén reactie
Als je het al als probleem wil zien, bedenk dan dat deze situatie bewust gecreëerd is sinds de aanleg van het viaduct en wel om ongewenst zwaar verkeer om te leiden. Ook toen had men kunnen besluiten om de Hornweg ter plekke uit te diepen. Uiteraard moet ervoor gezorgd worden dat daar geen water kan blijven staan.