Bewoners Hornweg: ‘Er moet nu echt iets gebeuren’

Op 5 juni reed een Connexxionbus zich klem onder het viaduct

Het was de grootste klapper tot nu toe, in geluid en omvang. Met een enorme dreun reed vrijdagmiddag 5 juni een chauffeur van R-net zijn elektrische bus klem onder het viaduct op de Hornweg. “Ik schrok mij kapot, ik rende meteen naar buiten of ik hulp kon bieden,” vertelt omwonende Jos Brockhoff, “er kwamen vonken en rook uit het elektrische systeem bovenop de bus. Gelukkig ontstond er geen brand.”

De chauffeur en de vijf passagiers kwamen er betrekkelijk goed van af. Een paar inzittenden hadden last van lichte duizeligheid. De zwaar beschadigde bus kon pas na uren worden ‘bevrijd’. Geen slimme manoeuvre van de desbetreffende chauffeur die door een verkeerde omleidingsroute en door het missen van de waarschuwingsborden een pijnlijke fout maakte. ‘Stommeling, blinde en domoor’ waren nog de vriendelijkste van de talloze opmerkingen die de bestuurder op de sociale media naar zijn hoofd kreeg geslingerd.

Het was niet het eerste incident bij het in Aalsmeer meest besproken verkeersobject. Sinds het viaduct met vooraf veel gesteggel tussen gemeente, provincie en bewoners in 2011 met een hoogte van 2.50m werd gerealiseerd zijn er ontelbare incidenten geweest met  hoge bestelbussen en kleine vrachtwagens. “Zeker over de tweehonderd keer heeft er een auto klem gezeten, vanaf januari dit jaar al acht keer,” klinkt Brockhoff overtuigend.

Wegversmalling is een crime
Het juiste aantal is niet te verifiëren, de gemeente en politie houden de cijfers niet bij. Feit is dat het aantal klemrijders in negen jaar groot is.  Zijn de betrokken chauffeurs allemaal ‘stommelingen en domoren’? “Nee, dat denk ik niet. Hier is meer aan de hand,” meent Max van Kelegom. De ervaren verkeersdeskundige uit Maarssen keek op verzoek van AalsmeerVandaag en aan de hand van fotomateriaal naar de verkeerssituatie bij het viaduct.

 “Wat mij direct opvalt is de wegversmalling kort voor het viaduct, dat is echt een crime”, zegt Van  Kelegom. “Het eerste wat weggebruikers namelijk doen is zich concentreren op deze versmalling  en op eventuele tegenliggers. De aandacht op de belangrijke waarschuwingsborden die aan de zijkant staan zal hierdoor verslappen.” 

 “Ik zou de wegversmalling weghalen en aan de bovenrand van het viaduct een groot en duidelijk leesbaar bord ophangenmet de tekst ‘let op uw doorrijhoogte’ en tevens met de hoogteaanduiding. Dan komt het echt prominent in beeld bij de automobilist. Sensoren in combinatie met felle rode lampen kan ook, dat kost wat meer. Hoewel juridisch de gemeente niets te verwijten is vind ik de wijze van signalering bij het viaduct te beperkt,” aldus de verkeersdeskundige.

Geen vertrouwen
Een deel van de adviezen van Van Kelegom klinken Jos en Ria Brockhoff niet onbekend in de oren. Al jaren strijden zij als bewoners aan de Hornweg voor meer veiligheid rond het viaduct. “Onder meer het weghalen van de wegversmalling en het plaatsen van sensoren hebben wij in 2017 al aangegeven bij betrokken ambtenaren. Vorig jaar nog hebben wij hier ook wethouder Robert van Rijn en burgemeester Gido Oude Kotte over aangesproken. Ze luisteren en hebben begrip voor onze voorstellen, maar er gebeurt niets,” zegt het echtpaar dat inzage geeft in documenten waaruit blijkt dat na een enquête (op advies van een ambtenaar voor het peilen van draagvlak) vijftien direct omwonenden voorstander waren voor extra maatregelen. Brockhoff: “En daarna bleef het stil. Dan raak je dus het vertrouwen in de overheid kwijt.” 

Uitgraven te duur
Dat het viaduct negen jaar geleden gebouwd is op 2.50 meter hoogte was om sluipverkeer van vrachtwagens op de Hornweg tegen te gaan. Er werden waarschuwingsborden en hoogtebalken aan kettingen geplaatst. Jos Brockhoff licht smalend: “Die balken werden steeds van de kettingen  gereden, dat had geen enkele zin.” Vanwege de vele incidenten deed de gemeente in 2015 onderzoek  om de onderdoorgang met een halve meter te verdiepen. Mede door de hoge kosten (ongeveer 350.000 euro) zag men hier vanaf. 

Knipperlichten
Wel werden er destijds borden met knipperlichten neergezet als extra waarschuwing. “Maar die doen het al enige tijd niet meer. Kom maar mee, dan zal ik het je laten zien,” zegt buurtbewoner Barry Kunst.  Precies op dat moment komt er een hoog bestelbusje met flinke snelheid aangereden, pas op het laatste moment remt de bestuurder iets af. Op een haar na passeert de auto de onderdoorgang zonder schade. Kunst: “Die heeft mazzel. Het is wachten dat het hier een keer helemaal fout gaat en er zwaar gewonden vallen. Er moet echt iets gebeuren.” 

Die mening is ook Peter Stokman toegedaan. “Het loopt uit de hand, het is schering en inslag met klemrijders. Je krijgt bijna het idee dat de gemeente het niet serieus neemt. Die hoogtebalken waren geen sterke zet en de kapotte knipperlichten worden niet gerepareerd. De veiligheid moet beter worden aangepakt. Anders gaat het een keer goed fout.”

Viaduct afsluiten?
Stokman, die samen met zijn vrouw  een bloemsierkunst winkel runt aan de Hornweg, kwam onlangs ter ore dat de gemeente mogelijk plannen ontwikkelt om het viaduct af te sluiten voor autoverkeer. “Dat zou kiezen zijn voor de makkelijkste weg en slecht voor onze winkel, want dat gaat ons veel klandizie kosten.” Stokman informeerde bij de verantwoordelijke projectmanager maar werd niet veel wijzer. “Ik moet wachten op een brief waarin uitleg zal worden gegeven. Ook AalsmeerVandaag krijgt nul op het rekest bij de projectmanager. “Ik zeg er niets over.”

Start aanleg OLV
Aan het begin van de Hornweg wordt  waarschijnlijk binnen een jaar begonnen met een ander verkeersproject, de realisatie van een open tunnelbak ten behoeve van de OLV (Ongestoorde Logistieke Verbinding). Vanaf kruising Zwarteweg/Hornweg zal er tijdelijk een omleidingsweg komen, zodat hulpdiensten het eerste deel van de Hornweg (tot aan het lage viaduct) kunnen bereiken. 

De eerste aanwijzingen van een nieuw hoofdpijndossier over de Hornweg voor de gemeente lijken zich al aan te dienen.  Uit een verslag van een informatiebijeenkomst over de OLV in februari blijkt dat omwonenden vrezen voor scheuren en verzakkingen tijdens de bouwwerkzaamheden door trillingen (vrachtverkeer en slaan van damwanden). De huizen zijn niet onderheid. Het betrokken advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV laat in het verslag weten de werkzaamheden stil te kunnen laten leggen bij te hevige trillingen. 

Wethouder Robert van Rijn wil een fundamentele oplossing. Later meer.

Tekst Klaas Leegwater, foto’s archief AV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel