Pierre’s Pennenstreken: Ver

'Hoe koud het was, en hoe ver.' Middelburg is veel verder dan Barcelona, constateerden wij op Zwarte Vrijdag – opnieuw. 'Boek snel je vliegtickets naar Barcelona en in minder dan twee uur bevind je je al in mediterrane sferen', zegt Transavia. Een enkeltje vanaf Schiphol kost maar 32,00 euro.

Daluren
Maar wij wilden naar Middelburg. Bij Appie kon je een 'Dagretour Daluren' bij de NS kopen: twee stuks voor 31,00 euro. Een aanbieding die je niet kon laten liggen. Een goede gelegenheid om, voor minder dan de helft van de vliegprijs naar Barcelona, een treinreis maken. In de 'Daluren', oftewel: ná 9:00 uur 's morgens en ná 18:30 uur terug.
 
Na enig zoeken op 'ns.nl' bleek op Station Schiphol om 10:23 een 'Intercity direct' te vertrekken, die om 10:49 aankomt op Spoor 3 Rotterdam; om 10:52 vertrekt dan 'aan de overkant' van Spoor 4 de Intercity naar Vlissingen – die om 12:30 in Middelburg aankomt. Een treinreis van twee uur en zeven minuten – net zo snel als wanneer wij (zonder files) met de auto waren gegaan.
 
Schiphol CS
De enige directe buslijn van Aalsmeer naar Schiphol is buslijn 342 – haltes in de berm van de N196, bij de Zwarteweg en de Dorpsstraat. Om daar te komen, wijst OV9292 je de weg: veertien minuten lopen naar halte Zwarteweg! Veel makkelijker is het, om met bus 340 richting Haarlem te gaan en bij de Dorpsstraat over te stappen – een mens ziet dat zó, maar OV9292 heeft dat nog niet uitgerekend! Als je om 9:07 van het Hortensiaplein vertrekt, ben je om 9:12 bij halte Dorpsstraat, waar om 9:15 bus 342 naar Schiphol vertrekt, die daar om 9:30 aankomt. Een busreis van 23 minuten.
 
Treinticket
Wij hadden op Schiphol dus bijna een uur de tijd om in de rij te staan en ons bij een mens in een loket(!) te melden met onze AH-Dagretour-Daluren-Reçuutjes. Die bleken echter 'online' verzilverd te moeten worden – en niet aan het loket (voor een oud mens zonder internet zou dat niet te doen zijn). We hebben er dus maar een Keuzedagje aan besteed.
 
Rotterdam CS
Toen bleken we ook de 'Intercity Direct' van een half uur eerder (9:53) te kunnen halen. Die vervoerde ons luxueus en razendsnel naar Rotterdam (in 26 minuten). Onderweg bleek echter een toeslag verschuldigd, van 2,60 euro die wij aan het loket hadden kunnen betalen – maar waarover ons niets was medegedeeld. In de trein hadden wij eigenlijk 10,00 euro boete moeten betalen, maar die werd ons kwijtgescholden – misschien omdat dat weekend op het Intercity-traject Schiphol-Leiden bussen waren ingezet omdat 'het spoor werd vernieuwd'.
 
Om 10:19 op Spoor 3 in Rotterdam aangekomen, bleek de Intercity naar Middelburg/Vlissingen niet van Spoor 4, maar van Spoor 7 te vertrekken – in een paar minuten onmogelijk te halen. Dus maar een half uur bij een koude bakker in de stationshal doorgebracht en daar koffie gedronken totdat 'onze' trein van Spoor 3 zou vertrekken.
 
Middelburg
na een heerlijke wintermiddag in Middelburg (op de Markt was een ijsbaan en de horeca had er de bijbehorende 'après-skitenten' opgebouwd, waarin wij ons aan de warme versnaperingen tegoed deden), vertrokken wij precies op 'daluur' 18:30 met de trein naar Leiden.
 
Leiden
Normaal kan je in Leiden overstappen op de stoptrein naar Hoofddorp. Maar dit weekend werd het spoor vernieuwd en werden 'bussen ingezet'. Wij werden het station uitgeleid en door dranghek-sluizen naar een bushalte gestuurd, waar een ingehuurde touringcar al kwam aan rijden. Het werd een heel avontuur: de bus reed via donkere langweggetjes, terwijl de kerstliedjes en Black-Friday commercials van SkyRadio ons om de oren vlogen, langs de NS-stations Sassenheim en Nieuw-Vennep naar Hoofddorp, waar bus 340 niet op ons wachtte, maar net voor onze neus wegreed!
 
Hoofddorp
Geen nood: over tien minuten – om 21:42 dus – werd de volgende '340' verwacht. Dus wij zetten ons neder op de ijskoude stalen bank, die de bushaltes in Hoofddorp geriefelijk maakt. Echter, er was 'oponthoud'… En nog meer 'oponthoud'… Totdat de mededeling verscheen: 'Bus 340 heeft vertraging wegens verkeersdrukte'. Toen wij om 22:02 eindelijk konden instappen, bleek dat 'passagiersdrukte' te zijn. De bus zat vol met jong shopvolk met Black-Friday tassen. Enkelen konden ertoe worden bewogen voor ons hun boodschappen van een zitplaats te halen. Maar echt opgewarmd waren wij nog niet toen wij om kwart over tien van het Hortensiaplein naar huis liepen.
 
Tekst: Pierre Tuning, foto's archief AV
 
(advertentie)

3 reacties

  1. (open brief)
    Hooggeachte Vervoerregio Amsterdam.

    Bijgaand mijn column ‘Pennenstreek 312 Ver’, voor de digitale ‘krant’ AalsmeerVandaag.
    Ik heb een auto, maar blijf geloven in het Openbaar Vervoer – zoals u ziet.
    En, zoals dat gaat met gelovigen: die zijn moeilijk van hun geloof af te brengen.
    Maar het werd mij wel moeilijk gemaakt.
    Wellicht kunt u iets van mijn ervaringen opsteken.
    En bijvoorbeeld iets doen aan de abominabele busverbinding van Aalsmeer met Schiphol.
    Vooral luchtreizigers (met al hun bagage) hebben behoefte aan een directe buslijn, zonder over te moeten stappen!
    Dat geldt voor de woonkernen: Kudelstaart, Aalsmeer-Centrum en Nieuw Oosteinde (elk tienduizend inwoners).
    Ook de spoorverbinding Schiphol – Middelburg/Vlissingen (de overstap in Rotterdam aan het tegenoverliggende spoor) behoeft verbetering.

    Met vriendelijke groet,
    OV-reiziger (thans luchtfietser) Pierre Tuning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel