Column: ‘Raadhuispijn’

(Illustratie Wilco Hoogeveen)

Door: Wilco Hoogeveen. Grote schrik toen ik vorige week op AalsmeerVandaag het artikel las over de plannen voor de ‘herinrichting’ van het Raadhuisplein, waar zes miljoen mee gemoeid zou zijn. Al eerder wijdde ik in columns uit over de (verkeers)situatie in het centrum van Aalsmeer en helaas lijken mijn voorspellingen nu uit te komen.

Officieel is er burgerparticipatie geweest bij de herindeling van het plein, waar zowel mijn vader als ik als directe omwonenden aan mee hebben gedaan. Het lijkt erop dat met deze participatie niks is gedaan, want ook in dit artikel stond weer dat er ‘wel wat parkeerplaatsen worden ingeleverd’. Ik vroeg me meteen af of de planners binnen de gemeente zelf wel eens hebben moeten parkeren voor hun raadhuis. Ik denk het niet, want dan hadden ze wel geweten hoe het vaak vast en vol staat in het centrum. Zeker op vrijdagen en zaterdagen is er een chronisch tekort aan parkeerplaatsen. Om van de verkeerschaos voor de Action en rondom/onder de Lidl nog maar te zwijgen. En wat gaat de gemeente doen? Die gaan zes miljoen uitgeven aan minder parkeerplaatsen en wat olijke bankjes en bloemperkjes langs een slootje. Alsof mensen daar dan opeens massaal gaan zitten, tussen de geparkeerde auto’s en de drukke van Cleeffkade in. Wat een rustiek uitzicht zal daar opeens zijn!

Tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft leerde ik dat je een ontwerpproces start met een grondige analyse van een probleem. Als de gemeente dat had gedaan, hadden ze moeten ontdekken dat er niet alleen een verkeersdoorstroomprobleem is in het centrum (waar de rotonde bij kan helpen) maar ook een enorm parkeerprobleem. Wat deels resulteert in juist diezelfde verkeersopstoppingen, veroorzaakt door auto’s die overal wachten op een parkeerplaats die vrij lijkt te gaan komen.

Als je probleemanalyse niet klopt, kan ook je oplossing niet kloppen. Ik denk namelijk niet dat ‘te weinig groen’ of ‘te weinig kunst’ een probleem is dat uit die analyse gekomen kan zijn, maar het lijkt wel de geboden oplossing in het voorgestelde herontwerp. Als dit een zakelijk project was geweest, had het project geen haalbare businesscase gehad. Er wordt voor omwonenden en ondernemers in het dorp namelijk niks verbeterd. Auto’s zonder parkeerplaats rijden straks nog steeds door naar Hoofddorp om hun euro’s uit te geven. Een investering zonder return on investment wordt in het bedrijfsleven bij voorbaat afgeschoten door een raad van bestuur. Toch jammer dat je blijkbaar als overheid niet zo over je investeringen hoeft na te denken. Zei daar iemand iets over de knip in de Burgemeester Kasteleinweg..?

Wat krijgen we terug voor die zes miljoen? Een rotonde; dat is het enige waardevolle van het gehele plan. Maar de herindeling van het Raadhuisplein gaat precies niks uithalen. Als je dan toch geld uitgeeft, laat het dan ook iets verbeteren. Wat bloemperkjes en bankjes maken van het Raadhuisplein nog geen hotspot. Neem een voorbeeld aan steeds meer binnensteden die WEL snappen hoe je je centrum weer aantrekkelijk kunt maken voor dagjesmensen. Extra (dag)horeca en een autoluw plein geschikt voor kleinschalige evenementen; dat is wat het Raadhuisplein wat mij betreft zou moeten zijn. En de auto’s dan? Die zullen in een garage gestopt moeten worden. Duur en lelijk (als het bovengronds is), maar dat is investeren in de toekomst van Aalsmeer. Een aantal nieuwe tegeltjes en een paar bloemperkjes van zes miljoen euro zijn dat NIET. Tegen beter weten in hoop ik dat de raad nog tot het inzicht komt dat de huidige plannen kortzichtig en zonde van het geld zijn, hoopt u met mij mee? Meer kunnen we geloof ik niet doen…

Mijn voorstel voor het nieuwe Raadhuisplein zie u bovenaan deze column. De rode lijn is de omtrek van ondergrondse garage, het Raadhuisplein is autoluw met plek voor nieuwe winkels en horeca (in de stijl van de huizen die hier ooit aan het ‘Molenpad’ stonden) en terrassen. Het hele stuk bij de Action hoeft niet herzien te worden, de brug is alleen bestemd voor voetgangers en fietsers

Wilco Hoogeveen is geboren en getogen Aalsmeerder en met geboortejaar 1990 de junior van de columnistenclub. Met zijn technisch inzicht en creatieve geest schonk hij Aalsmeer escaperooms als Gold Creek, De Torenwachter en andere interactieve spellen. ‘Out of the box’ denken kan hij ook met de pen.

 

16 reacties

  1. Een goed stukje verwoorden van weer eens geld over de balk gooien.
    Wie deze onzin bedenkt heeft totaal geen affiniteit met Aalsmeer en zeker niet met wat er speelt .
    Aalsmeer moet ‘Dorps ‘ blijven maar er is niets van te merken. Alleen op de fiets kun je in het centrum terecht als je dit zonder brokstukken kunt halen tenminste.
    Onze GEKOZEN vertegenwoordigers in de Gemeenteraad zouden toch moeten kunnen verwoorden wat de burgers willen.
    Hoop dat er toch iets wakker geschud is en er serieus aandacht aan wordt.

  2. Op deze manier jaag je auto’s en winkelend publiek juist naar het grote verbouwde Hoofddorp. Ondernemers in de Zijdstraat sta op, dit kan toch niet! Geen parkeerplaats geen winkelend publiek.

  3. Gefeliciteerd Pol. U komt in aanmerking voor de prijs van meest onnozele opmerking in deze discussie.
    Even kijken wat er gebeurt bij uw idee.
    4 auto’s bij Kruidvat.
    3 auto’s bij Blokker.
    3 auto’s bij Big L yeans
    3 auto’s bij de Hema
    3 auto’s bij Van Haren
    2 auto’s bij Bruna
    Ik stop hier maar even want de straat is vol.
    Ik neem aan dat u recentelijk in de Zijdstraat bent geweest. Voetgangers lopen nu al het risico om door fietsers te worden aangereden. En u wilt er ook nog auto’s bij die niet kunnen parkeren omdat daar ook geen ruimte voor is?
    U wint die prijs.

  4. Ik stem voor met de auto weer door de zijdstraat rijden. Parkeren voor de deur om snel je boodschapje te doen. Het is geen echte winkelstraat waar je uren gaat winkelen en slenteren. Maar snel je boodschappen in de auto wil schuiven. Er wonen ook veel oudere mensen die slecht ter been zijn en voor de deur willen stoppen.

  5. Zo snel mogelijk die TV studio tegen de vlakte beginnen met oude gedeelte daar parkeergarage maken inrit vanaf de 201 dan daarna eens gaan denken over dat plein voor dat paleis… en meer luisteren naar mannen zoals Wilco, en Sven hou die hand voorlopig op de knip, tijden kunnen zo maar weer eens slechter gaan worden….. p

  6. Het plan voor een ondergrondse parkeergarage op het Raadhuisplein is ongeveer 10 jaar geleden ook al eens door een project ontwikkelaar voorgesteld, maar vanwege de kosten zou er dan betaal parkeren in het dorp komen.
    Dit werd toendertijd niet toegejuicht.

  7. Welke ambtenaar heeft zijn naam gehangen aan dit plan van 6 Miljoen? Ben wel benieuwd wie of is of zijn?

    Wilco ik ben het helemaal met je eens!

    En als ze het toch door duwen want wij als burgers hebben toch in dit dorp geen poot om op te staan. Dan wil ik wel plantjes leveren vanuit mijn Bloemen en Planten winkel voor 6 miljoen! Hahaha

  8. Helemaal eens met ondergronds parkeren Raadhuisplein. Niet eens met een rotonde Cleefkade-Uiterweg c.a.. Een rotonde vraagt meer ruimte dan wat daar aanwezig is. Een mini-rotonde is echt wel het laatste waar je aan wilt denken zolang er voor de bevoorrading rondom de allergrootste voertuigen mogen worden gebruikt. Bij een dergelijke oplossing zal de gemeente wekelijks herstelwerkzaamheden moeten uitvoeren.
    Met enige verbreding van de Cleefkade en Stationsweg kan de situatie zeker veilig gemaakt worden.
    De besparing die daaruit volgt kan ten goede komen aan de ondergrondse parkeergarage.
    Uitstel van renovatie, zoals nu wordt voorgesteld, is een slecht voorteken.

  9. Het idee om onder het Raadhuisplein een parkeergarage te realiseren is in de jaren negentig van de vorige eeuw als eens geopperd. Er moeten nog ontwerpschetsen aanwezig zijn in de archieven.

    Het is en blijft een van de beste oplossingen om het centrum aantrekkelijker te maken.

  10. Helemaal mee eens, ondergronds parkeren is een goeie optie voor het raadhuisplein. Ooit was het molen pad heel idyllis met zijn kleine huisjes aan het water, maar het parkeerprobleem en de drukte met auto ’s is nog lang niet opgelost, een rotonde zou ook iets kunnen zijn

  11. Ha wat leuk om jullie reacties te lezen, dankjulliewel! Voor politiek gekronkel en gedraai heb ik het geduld niet, ik roep liever hier vanaf de zijlijn hoe het beter kan en hoop dan dat er genoeg mensen meeroepen zodat er ergens geluisterd wordt. Ik zal niet doen alsof ik weet wat DE oplossing is hier in het centrum, maar ik weet wel heel zeker dat het voorgestelde ontwerp dat NIET is. Ik snap dat een ondergrondse garage in onze natte veengrond heel lastig en duur zal zijn, maar dat betekent niet dat we daarom het parkeer/verkeersprobleem maar moeten negeren en ons geld moeten uitgeven aan bloemetjes en tegeltjes…

  12. Lieve mensen,
    dit plan ligt al tijden klaar en gaat ook uitgevoerd worden, alsof er geen mensen wonen in aalsmeer en alleen ambtenaren die ver van de werkelijkheid staan.
    Wat een armoei.

  13. Wilco, op alle punten zie je het goed!! he he eindelijk iemand die durft te zeggen hoe het is.
    Veel kosten voor een mindere situatie. En op de een of andere manier maakt geld niet uit en na de vele mislukkingen lees Kasteleinweg, fietsen rekken midden op de weg en nog wel veel meer zou je denken dat ze extra opletten maar niet dus. Als ze dit in het bedrijfsleven had gepresteerd waren ze al lang op non-actief gezet.

  14. Wat een opluchting, dat er in Aalsmeer nog mensen als Wilco zijn, die wél inzicht in verkeer en ruimte hebben! Heeft de gemeente deze jongeman al een baan aangeboden? Dan kan hij gelijk de Kasteleinweg en de “Noordvork” herzien vóórdat er nog meer ellende op ons afkomt…
    P.S. Wanneer komen er eindelijk eens verkiezingen voor burgemeesters? “Wilco for President!”

  15. Helemaal met Wilco eens! Ondergronds parkeren had voor het Praamplein ook veel opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin