Column: ‘Veel verkeer(d) in Aalsmeer’

Vandaag treft u op deze plek een bijdrage van gastcolumnist Wilco Hoogeveen. Deze jonge ondernemer, onder meer bekend van diverse escaperooms en interactieve spellen, deelt zijn mening over het verkeer in de gemeente.

Door: Wilco Hoogeveen. Over de verkeerssituatie in Aalsmeer raken we niet uitgepraat. Dat er genoeg over te mopperen valt, blijkt wel uit de reacties op artikelen hierover. Ik smul daarvan en doe daar vandaag een schepje bovenop. Te beginnen bij het Raadhuisplein.

Graag zou ik iedereen willen verzoeken bezwaar in te dienen tegen de herontwikkeling van het Raadhuisplein zodra dat kan (als dat überhaupt nog kan). De gemeente had onlangs een inspraakmogelijkheid geboden voor inwoners van Aalsmeer om uit slecht plan A of slecht plan B te kiezen. Vol trots presenteerden ze daarna de bevindingen dat ze slecht plan A en B zouden samenvoegen tot net zo slecht plan AB. Begrijp me niet verkeer(d), ik vind het top dat ze het Raadhuisplein meer smoel willen geven en eindelijk de broodnodige rotonde willen toevoegen, maar je kan niet miljoenen gaan investeren in een plan waarin er net zo weinig parkeerplaatsen zijn als nu en daar dan ook nog trots op zijn. Beste Gemeente; er is een nijpend tekort, nu al. Als je dan toch investeert, verbeter dan ook alles. Als inwoner van het centrum erger ik me de helft van de week kapot aan het feit dat ik nergens kan parkeren, laat staan hoe irritant dat is als je even snel een boodschap komt doen als bezoeker van Aalsmeer. En willen we niet juist meer levendigheid in de Zijdstraat? Dan moet je zorgen dat mensen kunnen parkeren, punt. Dus ik wacht met smart op een geslaagd plan C! Een jaar lang kijken hoe er geld wordt verbrand aan slecht plan AB terwijl het hele Raadhuisplein en omgeving op de schop ligt (en er dus totale chaos heerst voor mijn deur maandenlang) kan mijn hartje niet aan. Bij voorbaat dank voor het luisteren.

Dan over de wereldrecordpoging voor ‘meeste rotondes binnen twee kilometer’. Tjongejonge wat kunnen Aalsmeerder daar heerlijk over mopperen online. Ik wil er even een controversiële mening in gooien: ik vind de nieuwe weg een verbetering. Ik heb een hekel aan het heen en weer slingeren in je stoel als je over een rotonde rijdt, maar ik had nog een veel grotere hekel aan die lelijke geluidsschermen en die vieze herrie makende vrachtwagens de godganse dag over de oude N201, als dolk dwars door het hart van Aalsmeer. Deze weg is mooi, dorps, overzichtelijk. Ja, overzichtelijk ja. Als mensen gewoon zouden rijden zoals ze in theorie ooit geleerd hebben zou er helemaal niks aan de hand zijn. Maar goed, ik weet ook wel dat dat te veel gevraagd is. Ik mis alleen de redelijkheid in de discussies. Graag hoor ik van de mopperaars wat volgens hen WEL een goede oplossing zou zijn voor de diverse verkeerstromen die gebruik willen maken van de Burgemeester Kasteleinweg.

Kijk die knip, die is verschrikkelijk onhandig en moet wat mij betreft echt weg. Er zijn andere manieren om vrachtwagens en doorgaand verkeer te pesten en dus af te schrikken. Het enige wat je nu doet is bestemmingsverkeer door woonwijken sturen, met alle terechte klachten van de bewoners aldaar tot gevolg. Maar de rotondes en de busbaan zijn wat mij betreft gewoon goed bedacht. Een snelle busverbinding is waar Aalsmeerders al jaren om smeekten en die is er nu. Misschien moet die busbaan een ander kleurtje krijgen voor de boomers en jongvolwassenen die moeite hebben met om zich heen kijken in het verkeer, maar verder lijkt die busbaan mij een betere oplossing dan bussen en personenauto’s dezelfde weg te laten gebruiken.

En lieve fietsers: ik snap dat het vervelend is als automobilisten je niet zien op die rotondes, maar jullie hebben ook de verplichting zelf om je heen te kijken. Ik zie fietsers van links en rechts over de rotonde schieten zonder te kijken, want: “ik heb voorrang”. Zo werkt het verkeer niet, ook jullie moeten afremmen en opletten of je voorrang krijgt. Een ongeluk heeft net als zoveel in het leven altijd twee partijen die in meer of mindere mate schuldig kunnen zijn. Laten we met zijn allen gewoon even wennen aan die rotondes en wellicht zaken wat beter inkleuren op de weg en anders briljante oplossingen aandragen, maar niet alleen maar zeiken over hoe onveilig die nieuwe weg is. En trouwens, zo veilig was de oude n201 door het centrum ook niet. Die hufters die nu zonder kijken de rotonde over schieten, reden tien jaar geleden met 100 door rood op de diverse kruispunten waarbij ook de nodige ernstige ongelukken plaatsvonden. Hufters blijven hufters, dus gewoon goed op blijven letten en het gaat niet verkeer(d).

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Bijvoorbeeld over de Hornweg, de Oosteinderweg, de N231 bij Kudelstaart, de vele verkeersdrempels in de gemeente. Verkeerssituaties om over te klagen zijn onbeperkt maar helaas is de ruimte voor deze column dat niet, zegt de hoofdredacteur. Misschien dat ik daar een volgende keer op terug mag komen…

18 reacties

  1. Geef het hele Raadhuisplein een nieuwe toekomstbestendige bestrating en zet in het midden mooie makkelijk in onderhoud bomen of smalle bakken en geef het aanzicht bij het Raadhuis een bloemen pracht in bakken zodat je weet dit is Aalsmeer van oudsher bij het Florabeeld !
    Waarom moet toch alles van vroeger in Aalsmeer op de schop of weg ?
    Want stil staan is echt niet altijd achter uitgang mits je het moderniseert en aanpast .
    Bij de winkels is ook bewezen dat alleen nieuwe tegels een prachtig resultaat kan geven en borduur daar op verder met een goede architect ?
    Er is een hoop te verfraaien zonder het parkeren kwijt te raken en het aantrekkelijker te maken voor een ieder .
    Geef even als voorbeeld de Drie Kolommen wat ook een prachtig item was in dorp ,had het opgeknapt en de bioscoop omgeturnd als zaal voor de verenigingen en anderen festiviteiten ,maar goed misschien ben ik wel te nostalgisch en heb ik teveel filmavonden gezien maar soms moet je gewoon van bepaalde plekken af blijven in Aalsmeer ?

  2. Beste Wilco, ik denk niet dat je alle reacties zorgvuldig leest. Tussen alle reacties zijn vele voorstellen gedaan voor oplossingen. Helaas, onze zgn experts horen wel,maar luisteren en handelen niet of nauwelijks. Helaas vaak/meestal eenrichtingsverkeer van gemeente naar burger.

  3. Haha scherp Levi Buijnsters! Je hebt gelijk, maar ik wil er toch even op reageren. Ik heb nooit beweerd dat ik zelf niet mopper – ik ben daar dol op – maar ik vind het NOG leuker om over de online mopperaars te mopperen 🙂 Mijn belangrijkste punt is eigenlijk dat mopperaars best mogen mopperen, als ze ook met oplossingen komen. Heb ik wel voor het Raadhuisplein, verstopt in een andere column elders online. De nieuwe Burgermeester Kasteleinweg weg is niet perfect, maar ik wacht nog op de perfectere oplossing. Mopperen zonder oplossing doet men in de politiek al genoeg, daar wordt letterlijk niemand beter van.

  4. Voormalig wethouder Jan Piet zei eens bij een toentertijd nieuw verkeersplan dat Kudelstaarters best een stukje konden omrijden over de oude N201 om hun bestemming te bereiken. Dat deed ik dus altijd ook. Veilig en snel. Nu rijd ik altijd naar het centrum door de voor automobilisten veilige en rustige woonwijken. Zo mijd ik die irritante knip, de onoverzichtelijke en soms onveilige rotondes en kom ik de vaak veel te hard rijdende bussen niet tegen.

  5. “Aalsmeerders mopperen zoveel over die busbaan”

    Zei wilco toen ie vervolgens ging mopperen over z’n kleine parkeerplaats.

  6. Niet geheel onpartijdig maar ik heb weer genoten van dit ‘recht voor zijn raap’ geschreven stuk! De waarheid mag (of eigenlijk moet) wel wat vaker uitgesproken worden!
    Nu hopen dat er ook iets mee gedaan wordt door de ambtenaren…
    Ga zo door Wilco!

  7. als automobilist erger ik mij ook aan de fietsers op de rotondes ze komen van links en rechts met en tegen het verkeer in al telefonerend of stug doorfietsend . je moet ogen van voren van
    achteren en opzij hebben wil je ze allemaal In het vizier hebben. heer Hoogeveen heeft volkomen gelijk ook de fietsers mogen wel eens een beetje opletten en niet klakkeloos er van uitgaan dat ze voorrang hebben en dus nemen!

  8. Het enige waar ik mij aan erger is de fietsers op de rotonde Waarom niet gewoon het rondje fietsen,zodat een fietser net als het andere verkeer op de rotonde altijd van rechts komt

  9. Beste Wilco,

    Heel mooi hoe je de vinger op de zere plekken legt. Eens met ja analyse. Chapeau!

  10. Het zal wel veel te duur zijn met de vochtveengrond waarop een groot deel van Aalsmeer gebouwd is maar in andere steden en dorpen zie je nog wel eens een centraal plein met daaronder een parkeergarage. Een grote ‘rotonde’ op het Raadhuisplein met daaronder een parkeergarage zou een geweldige oplossing zijn maar zoals gezegd, het zal erg duur of technisch onmogelijk zijn.

  11. Beste N. Lanser,
    Goed punt; de oude locaties van de bushaltes waren veel beter… maar dat is een busregelingsding ook, dat ligt niet per se aan het ontwerp van de nieuwe weg toch? Ik weet daar ook niet echt een oplossing voor helaas…

  12. Dank! Ja mijn oplossing is ondergronds. Stond in een andere column, dus hier helemaal vergeten… is veel duurder, maar lange termijn wat mij betreft DE oplossing!

  13. beste Wilco,
    Ga je zelf weleens met een bus vanuit aalsmeer? Weet je hoe ver de haltes van de bewoonde wereld liggen en dat je als je niet goed ter been bent er heel moeilijk kan komen.
    En.. als je er dan bent moet concluderen dat je bijna nergens naar toe kan?
    beste Wilco,
    Weet je dat om bovengenoemde reden de zijdstraat helemaal geen gezellige winkelstraat is?
    Vriendelijke groet,
    N.Lanser

  14. Ben het helemaal met je eens. Goed stuk! Kom inderdaad zo min mogelijk met de auto naar het centrum. Hoe zie jij de oplossing voor het parkeren daar? Er is niet veel ruimte meer over. Ondergronds?

  15. Briljant stuk tekst Wilco. Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin