Column: ‘Kedeng, kedeng…’

Op het nieuwe fietspad langs de Zwarteweg worden de voegen tussen de tientallen betonplaten schoon gemaakt, alvorens ze worden gekit (Foto: Dick Piet)

Door: Dick Piet. “Doe ‘es iets leuks,” opperde mijn vrouw, toen ik vertelde, dat ik weer aan de beurt was voor een column. “Bijvoorbeeld, dat het al een beetje voorjaar begint te worden, of zo.“ “Nee joh, dat is toch geen onderwerp voor een stukkie,” zei ik. “Maar, er schiet me al wat te binnen. Dat bericht, een tijdje geleden op AalsmeerVandaag. Dat de gemeente van de Oosteinderweg een 30 kilometerweg wil maken. DERTIG kilometer! Is dat leuk of is dat niet leuk?” Mijn vrouw vond het vooral belachelijk.

Ik was het, zoals altijd, volstrekt met haar eens. Zie je het voor je, met een slakkengangetje van 30 kilometer over de Oosteinderweg? Zelfs het bloemencorso reed hier vroeger harder. Voor die Bentley-bestuurder was 30 kilometer misschien handig geweest. Had hij zijn speeltje van ruim vier ton mogelijk op het droge kunnen houden. Wie was hij trouwens? Jammer genoeg heb ik dat in het Aalsmeerse roddelcircuit nog niet gehoord.

Niet alleen op de Oosteinderweg moet je je straks aan 30 kilometer houden. Ook op de gehele weg langs de Westeinderplassen, van Kudelstaart tot Aalsmeer-Centrum, wil het college deze snelheid invoeren. Inclusief de Van Cleeffkade. Dat er veel te hard wordt gereden, is al jaren een probleem. Voor fietsers zijn deze wegen levensgevaarlijk. Maar dat los je mijns inziens niet op door de snelheid te verlagen. Een strengere handhaving van de huidige 50 kilometer, lijkt mij beter

Waarom eigenlijk geen 30 kilometer op de Aalsmeerderweg en Hornweg? Daar wordt minstens net zo hard gescheurd als op de Oosteinderweg. Omdat, zegt het college, daar vrij liggende fietspaden zijn. Nou, zorg dan snotverdorie dat de Oosteinderweg die ook krijgt. Zoals ik al eerder heb geschreven, kan hiervoor de parkeerstrook worden opgeofferd. Die wordt amper gebruikt. De bewoners parkeren hun auto immers op hun erf.

Helaas zie ik een fietspad, met ernaast een behoorlijk voetpad (collega columnist Erik van Itterzon wees vorige week terecht op hoe onbegaanbaar het trottoir hier is) voorlopig niet gerealiseerd. Zeker niet als ik kijk naar hoeveel tijd de aanleg van het nieuwe fiets- én voetpad langs de Zwarteweg in beslag heeft genomen. Dat was een gebed zonder end. De werkzaamheden lijken nu, na zo’n twee jaar, eindelijk afgerond.

Dat het zo lang heeft geduurd, heeft volgens wethouder Sven Spaargaren te maken met diverse tegenvallers. Allereerst moest een gasleiding worden vervangen. Dit liep uit en heeft veel tijd gekost. Vervolgens bleek de nieuwe leiding lek en moest opnieuw vervangen worden. Dit heeft wederom enkele maanden vertraging gegeven. Toen er eindelijk geasfalteerd kon worden, bleken de leidingen te ondiep aangelegd. Kon het feest niet doorgaan. Foutje (van wie?), bedankt!

Het alsnog dieper aanleggen van de leidingen, was volgens de wethouder ‘geen realistische optie.’ Uiteindelijk werd er voor gekozen om op dit tracé Easypath-betonplaten te leggen. Deze moesten eerst besteld, geproduceerd en geleverd worden, wat weer enkele maanden vertraging betekende. Inmiddels zijn ze gelegd.

Toen ik er van de week overheen fietste, was een man bezig de voegen tussen de platen te krabben. Ik vroeg hem waar dat goed voor was. “Om te voorkomen dat er vuil uit groeit, moeten de voegen worden gekit. Maar die moeten eerst schoon gemaakt worden,” zei hij. Ik wenste hem veel sterkte met deze heidense klus. Blijkbaar moet dit anno 2025 nog steeds met de hand gebeuren.

Wat opvallend is op het nieuwe fietspad, is dat ongeveer een kwart wél is geasfalteerd. Waarom dat hier wel kon, is me een raadsel. Het fietst in elk geval een stuk fijner, dan over de betonplaten. Daarover rijdt het kedeng, kedeng. Nu nog in lichte mate, maar ik geef u op een briefje, dat dit snel erger wordt. Die platen gaan geheid verzakken en ongelijk liggen, zijn we weer terug bij af. Doodzonde.

Momenteel wordt de fietsroute Baanvak-Wissel-Spoorlijnpad verbeterd en verbreed. Ook daar komen betonnen platen. De klus is onderdeel van een ‘inhaalslag’ in het onderhoud van diverse fietspaden. Waarom eerst voor deze route is gekozen, snap ik niet zo goed. Zo beroerd fietsen was het hier niet. Niet te vergelijken met het nieren beschadigende fietspad langs de Hornweg. Ik was daarom eerst hier begonnen. Maar ja, wie ben ik?

Laat ik mijn stukkie ‘leuk’ eindigen. Het Waterfront is toegankelijker gemaakt voor wandelaars met kinderwagen, rolstoel of rollator. Niemand hoeft zich meer zorgen te maken over vervelende obstakels, zoals trappen en steile hellingen. Hoewel de nieuwe op- en afgangen bij de Watertoren voor de rollator wandelclub nog een hele toer is. Voor de deelnemers is het echt uitkijken geblazen. Anders is het ook hier kedeng, kedeng…

Dick Piet is journalist. Geeft zijn nieuwsgierigheid al meer dan een halve eeuw de vrije loop in de schrijverij. Schopte het tot hoofdredacteur van de Aalsmeerder Courant. Graaft op papier graag dieper dan anderen in naoorlogs Aalsmeer. Pleziert Aalsmeerders veelvuldig met foto’s van vroeger op platform ‘Je bent Aalsmeerder als…’ en met nostalgische filmavonden in de Feestweek waarvoor hij tijdens de laatste editie koninklijk onderscheiden werd.

3 reacties

  1. Voorstel tot handhaven van 30 km op de Oosteinderweg is inderdaad een lachwekkend voorstel.
    Handhaven van 50 km is al een moeilijke opgave.
    Op de Oosteinderweg geldt maar één regel, minder verkeer, meer gas op de plank.
    Als fietser moet je bij tegenliggers aan de linker zijde van de fietsstrook gaan rijden, zodat achteropkomend verkeer gedwongen is te stoppen. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je “aangetikt” wordt.
    Voor wat betreft de toegankelijkheid van het trottoir. Niet alleen auto’s blokkeren vaak het trottoir, maar kijk ook eens naar de heggen, die vaak meer dan 30cm over het trottoir uitsteken.

    Ondergetekende is geboren op de Oosteinderweg en woont er nu bijna 67 jaar. Regelmatig heb ik de discussies over de verkeersveiligheid voorbij zien komen.
    In mijn optiek is er maar één oplossing, dempen van de dijksloot en over het gedempte gedeelte een fietspad voor beide richtingen aanleggen.
    Tegen argumenten zoals natuurschoon en waterhuishouding, wel een bewoner van de Oosteinderweg moet bij nieuwbouw/verbouw rekenen op tienduizenden euro’s aan kosten voor bodemsanering. Ik denk niet dat de dijksloot in de huidige hoedanigheid bestempeld kan worden als een “gezond stukje water”.
    Problemen met de waterhuishouding moeten met goede drainage technieken kunnen worden opgelost.
    Johan joore

  2. Degene die het voor elkaar krijgt om van de Oosteinderweg een 30 kilometerweg te maken, dingt mee naar de titel ‘bestuurder van het jaar’!

  3. Kom eens een kijkje nemen in mijn “tweede thuis”. Een stukje Nederland heel ver hier vandaan. Bonaire. Met evenveel inwoners als Aalsmeer. Daar zitten héél veel kuilen en gaten in de wegen, geen belijning, bijna geen borden. Geen enkel stoplicht. Geen fiets- of voetpad. Iedereen laat elkaar gewoon voor in het verkeer, er wordt niet hard gereden (lukt ook niet met al die kuilen). Af en toe steekt er eens onverwacht een ezeltje over. Dan wacht iedereen geduldig tot die weer is door gewandeld. Geen gejaag of getoeter.
    Niets is perfect. En toch wordt er ook (bijna) niet geklaagd. En als er al iemand klaagt zijn het de Europese Nederlanders.

    Het gaat om gedrag. Hoe we met elkaar omgaan. Dat vang je niet in regeltjes en bordjes en allerlei andere maatregelen. Dat zit in ons. Verdraagzaamheid en rekening houden met elkaar.

    We kunnen nog héél veel leren van onze landgenoten 7806 km hier vandaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst