Door: redactie. Om de toenemende verkeersdruk in Aalsmeer en Kudelstaart op te vangen is er een ontwerp verkeerscirculatieplan gemaakt dat door het college is goedgekeurd en ter inzage ligt. Hiermee wil het college een stap zetten naar een veilige, toekomstbestendige en bereikbare gemeente.
In het plan zijn de uitgangspunten ‘veilig’, ‘toekomstbestendig’ en ‘bereikbaar’ vertaald naar de gewenste verkeersnetwerken voor de toekomst. Het ontwerp verkeerscirculatieplan is daarmee een wensbeeld waarin volgens het college alle verkeersdeelnemers een plek hebben gekregen: (vracht-)autoverkeer, fietsers en voetgangers.
Compleet beeld
Het is een plan op hoofdlijnen. De gemeente probeert hiermee zo goed mogelijk in te spelen op huidige en toekomstige ontwikkelingen. Met name wordt er ingezet op het aanpassen van de snelheid op een aantal wegen maar ook op een logischere verdeling van verkeersstromen. Wat opvalt aan de vrijgegeven tekening van het wegennet (zie afbeelding) is dat vrijwel de gehele weg langs de Westeinderplassen vanaf Kudelstaart tot Aalsmeer-Centrum wordt voorgesteld als een 30 kilometerweg. Dat geldt ook voor de Van Cleeffkade en de Oosteinderweg. Voor een compleet beeld van de maatregelen en overwegingen verwijst het college naar het ontwerp verkeerscirculatieplan. (ETW = Erftoegangsweg, GOW = Gebiedsontsluitingsweg)
Zienswijzen indienen
Het plan is volgens het college niet alleen opgesteld op basis van analyse, onderzoek, nieuwe inzichten, trends en ontwikkelingen, ook is er wat gedaan met aandachtspunten die door bewoners en organisaties zijn meegegeven. Daarnaast wil het college inwoners de kans geven om het plan als geheel in te zien en zienswijzen in te dienen.
De gelegenheid om het ontwerpplan te bekijken is er digitaal van vrijdag 8 november 2024 tot en met vrijdag 20 december 2024 via participatieaalsmeer.nl of fysiek bij de balie op het raadhuis. Eventuele zienswijzen kunnen worden ingediend per mail op info@aalsmeer.nl of per brief naar Gemeente Aalsmeer, postbus 253, 1430 AG Aalsmeer o.v.v. Zienswijze ontwerp Verkeerscirculatieplan Aalsmeer.
14 reacties
Regels bedenken is leuk, handhaven lukt niet.
Volgens mij ligt het probleem bij aso’s die zich nu niet aan de snelheidslimiet houden. Dat probleem hou je als je er 30 ipv 50 km/uur van maakt. Zonder handhaving is dit plan dus een losse flodder wat mij betreft. En een hele hinderlijke wijziging voor iemand zoals ik die minstens dagelijks de Oosteinderweg op en af moet rijden (op de geldende maximale snelheid).
Knip eruit
50 km zone oosteinderweg en aalsmeerderweg
Dorp 30 km zone
Seringenstraat 1 richtingsverkeer
Aalsmeerderweg 50km!!! Maar sinds het nieuwe asfalt tussen de Machineweg en Bovenkerk is het inmiddels een snelweg geworden.
doe iets aan de Hortensialaan. Kinderen en volwassenen kunnen niet veilig naar school omdat ze zo hard rijden. In de middag en avond zijn er waarschijnlijk races om te zien wie sneller is
Heeft dan niemand de foto goed bekeken? De fietser in beeld rijdt de rotonde tegen het verkeer in, terwijl ook nog het rode licht brandt voor de bus die er aan komt. De fietser kan dit licht niet zien want dat hangt alleen in de verplichte rijrichting. Handhaven, een week lang 24/7 iemand neerzetten, dat gaat werken.
Bijzonder plaatje:
De Hoofdweg langs Kudelstaart staat als 60km per uur bestempeld, is nu 50km. Gaat de snelheid hier echt omhoog? Liever niet want dat verhoogt denk ik alleen maar het vele sluipverkeer. En als je de drempels op de Ambachtsheerweg ziet liggen was het eigenlijk meer te verwachten dat het juist overal 50km per uur zou worden. Want met 60km per uur over de drempel rijden daar is niet aan te raden.
En dat geld min of meer ook voor de Bachlaan. Die staat nog steeds bestempelt als 50km weg maar de drempels die er liggen zijn al meer voor 30km per uur gemaakt dan 50km.
Zouden de onderzoekers dat ook opgevallen zijn?
Positieve is wel dat de knip uit de N196 gehaald lijkt te zijn. Zou het dan toch gebeuren? Kudelstaart kan weer via de N196 naar Aalsmeer en niet meer over de Stommeerweg.
Laat de vrachtwagens van af de Zwarteweg tot de ophelialaan op de bus baan rijden veel beter en veiliger
Haal de knip er eens uit scheelt een hoop verkeer in de Hortensialaan.
Pas de borden ook eens aan want daar klopt ook geen ene bal van.
Volgens mij is dit weer een briljante manier van afschuiven.
We verzinnen een slecht plan met 5 stuks rotondes met bussen midden over de rotonde heen dit aangevuld met fietsers die beide richtingen mogen racen, ook is er vaak slecht zicht met vaak alleen de eerste paar meter gemaaid gras houd dit goed kort maai het elke maand en 50 a 60 meter ipv 3 of 4 keer per jaar 15 m waardoor je beter kan anticiperen op de fietsers die hier overheen racen.
Waarom denkt de gemeente niet eens aan het oplossen van problemen, bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen voor de fietsers zoals in Aalsmeer Zuid tpv het fietspad en de Ophelialaan, deze zijn heel effectief), laat de politie eens kijken naar fietsers zonder licht (scheelt heel veel ergernis en ongelukken) Nee, we gaan in heel Aalsmeer de snelheid van de auto’s aanpakken met een gammel plan, zo jammer.
vooraan het kleine weggetje aan de aalsmeerderweg staan borden van 30 km 70 km vindt met normaal hier doet men niets aan nooit geen controle zal met de rest ook wel zo gaan jammer
Flink wat geld is er verspild door overal lieve bordjes op te hangen om alsjeblieft maar zachtjes (30) te rijden . En geeft duidelijk de wereldvreemdheid van onze beleidsvoerders aan. Zoiets van, beste ouden van dagen, liever geen vuurwerk buiten oud en nieuw afsteken. Slaat als een tang op een varken. Verkeerde doelgroep Zelfde met die bordjes. Goed voor de werkvoorziening en budgetten opmaken, maar de nette, goede, empathische burgers RIJDEN AL VIORZICHTIG. Het gaat om de asos – jong, man en ego gekoppeld aan hun snelle auto. Die geven geen ruk om die lieve bordjes. VEEL beter is om gewoon vaker te flitsen!!! Dat maakt een verschil. Niet pappen en nathouden.
Amsterdam is hierin het voorbeeld hoe de 30 km. wordt gehandhaafd. Zonder controle is alleen het instellen van deze zones zinloos. Doe eindelijk iets Gemeente Aalsmeer.
Prachtig initiatief om bewoners mede mee te laten participeren in dit verkeerscirculatieplan. Maar is handhaving niet de sleutel tot een veilig succes? 30 km mag nu in de wijken. 60 wordt er gereden.