Burgerinitiatief moet leiden tot Groen lint door hele gemeente

Aalsmeer staat op de ranglijst voor meest groene gemeentes op plaats 369. Hekkensluiter is de glastuinbouwgemeente Westland op plaats 389 en de gemeente Bellingwedde in Groningen is de allergroenste. Het zijn cijfers die initiatiefnemer Marcel Bartels steunen in zijn strijd voor de aanleg van een Groen lint door heel Aalsmeer. Bartels wil bestaand groen verbinden door lanen van groen aan te leggen. Bomen, planten en struiken moeten ervoor zorgen dat Aalsmeerders minder overlast hebben van CO2, fijnstof en lawaai. In Sietske van den Broek en Rob Lutgerhorst heeft Bartels medestanders gevonden.

De financiering voor die groene lanen moet voor een groot deel komen uit de geldpot van de Stichting Leefbaarheid Schiphol. Volgens Bartels moeten beschikbare SLS gelden gebruikt worden waarvoor ze zijn bedoeld. In zijn optiek is dat namelijk compensatie bieden in die gebieden waar de overlast van Schiphol het grootst is. Dat is ook de reden dat hij de restauratie van De Oude Veiling met SLS-geld geen goed voorbeeld vindt. Dat heeft hij vorig jaar februari in een open brief kenbaar gemaakt en vanaf dat moment is er een balletje gaan rollen.

Lanen van groen
“Na die brief kreeg ik wel 200 e-mailtjes en uitnodigingen om te komen praten met onder meer de wijkraden. Dat heb ik gedaan en daarna hebben de raden gezamenlijk een brief aan het college gestuurd en zijn we er gaan praten. De conclusie was dat we het moesten gaan doen. Het plan is om vanaf het Schinkelbos tot en met Kudelstaart diagonaal en slingerend, groene verbindingen aan te leggen. Eigenlijk is het gewoon bestaand groen combineren en verbinden met lanen van groen.”

Het gaat om compensatie
“Waar het om gaat is dat we compensatie krijgen om de overlast buiten te verminderen. Het mooie is dat het allemaal over grond gaat die de gemeente in eigendom heeft en dat het over plannen gaat die al langere tijd bestaan. Ik probeer er voor te zorgen dat het uitgevoerd wordt. We moeten een soort geluidswal maken van slimme planten die de lucht filteren en het lawaai temperen. Gewoon een heel diverse ecologische beplanting met planten die bijdragen aan klimaatverbetering en luchtzuivering,” aldus Bartels.

Hij heeft daarvoor planten op het oog heeft met een groot bladoppervlak, veel beharing en die groen blijven in de winter. Te denken valt daarbij aan kamperfoelie, seringen, sneeuwballen en taxus. Wat dat betreft is het startschot voor nieuwe aanplant afgelopen vrijdag langs de Machineweg hoopgevend voor Bartels en zijn teamleden.

Ambtelijke steun
Bartels en de zijnen kregen ambtelijk ondersteuning om het plan vorm te geven. Dat plan, inclusief een beeld van de kosten en de kaart hoe de verbindingen moeten gaan lopen, zijn inmiddels klaar. In totaal is er een bedrag van circa 1,1 miljoen euro mee gemoeid, maar dat geld is nog niet volledig toegewezen. Volgens Bartels zijn er niet of nauwelijks bestemmingswijzigingen nodig en kan er bij wijze van spreken morgen gestart worden met de eerste aanplant.

Een paar ideeën
Waar gaat het dan om? “Ik zou willen beginnen met de bermen langs de N201. Die gronden heeft de provincie pas overgedragen aan de gemeente. Maar ook langs de N196 en de N231 willen we gaan aanplanten. Verder denken we aan een pad langs de Linnaeuslaan voor het maken van een ommetje langs de Molensloot, aan het beplanten van de dijk van de Stommeerkade en aan een wandelpad langs beide zijden van de Molenvliet.”

Wandelen over Hoge Dijk
Het zijn een paar tot de verbeelding sprekende voorbeelden die Bartels noemt, maar het gaat nog verder. Het gaat ook om het versterken van de recreatieve infrastructuur. Een gewenst wandelpad over de Hoge Dijk is daar een mooi voorbeeld van. Een verbinding via een brug over de Molenvliet tussen Greenpark en het Seringenpark is ook een idee dat wordt besproken. Wat Bartels betreft komt er ook een groene structuur door Green Park zodat er ook voor bewoners van Oosteinde wat meer groen te genieten valt. En tot slot stelt Bartels dat het niet ondenkbaar is dat 'lelijke' gebouwen in datzelfde Greenpark  door de aanleg van groen aan het oog worden onttrokken.

Scheelt gewoon decibels
Waar het de initiatiefnemers Marcel Bartels, Sietske van den Broek en Rob Lutgerhorst in principe om gaat is dat SLS-gelden gebruikt worden daar waar de meeste overlast wordt ondergaan in Aalsmeer en Kudelstaart. “Ik ga ervan uit dat we alle groene plekken met groenen lanen van reinigende planten gaan verbinden zodat mensen door het groen naar buiten kunnen. Daarbij scheelt het ook gewoon decibels. Dat we dat met SLS-geld kunnen doen is wat mij betreft een erkenning voor de hoeveelheid overlast die wordt veroorzaakt vanwege Schiphol. Dat geld moeten we daar ook voor gebruiken. Dat SLS-geld is daarbij helemaal geen vrijbrief voor Schiphol om dan maar uit te breiden en uit te breiden,” besluit Bartels.

Tekst Jan Daalman

Foto's: Marcel Bartels en Sietske van den Broek gebogen over de kaart waarop de plannen worden gemaakt. (Foto's Arjen Vos)

(advertentie)

3 reacties

  1. Helemaal mee eens, er moet veel meer groen komen in Aalsmeer.
    Met geld voor Schiphol moet Aalsmeer groener worden.
    Ps. Vraag me alleen af waarom dit weer in het Engels moet.

  2. Fijn initiatief dit! Geheel mee eens dat geld van de Stichting Leefbaarheid Schiphol ten goede moet komen aan de verbetering van de leefomgeving van de bewoners.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin