De Kaagbaan Experience van Aalsmeer en Kudelstaart

Een serieuze partner die gehoord wordt. Dat is wat Aalsmeer voor elkaar zal moeten krijgen wil het niet volledig ondergesneeuwd raken onder de uitbreidingsplannen van Schiphol. Er wordt richting 2030 gesproken over minstens 80 miljoen passagiers per jaar. Vast staat dat Aalsmeer en Kudelstaart nog veel meer vliegtuigen te verwerken krijgen. Donderdag 23 maart kwam er een Schipholdelegatie om met de gemeenteraad te spreken. AalsmeerVandaag ging bij de fracties langs om te horen wat de avond heeft opgeleverd.
 
In een recente brief aan de staatssecretaris van Aalsmeers grootste Schipholvriend Hans Alders staat letterlijk dat zeer binnenkort de milieuwinst van na 2020 concreet ingevuld moet worden, dat er nagedacht moet worden over de toekomstbestendigheid van de afspraken en de regels en dat er opnieuw afspraken moeten worden gemaakt over bijvoorbeeld de overschrijding van het aantal nachtvluchten dat is toegestaan. Dat willen Alders en de zijnen al dit jaar voor elkaar krijgen.
 
Volgens Alders zijn hier geluidsberekeningen voor nodig die een totaalbeeld geven over de herrie, moeten er afspraken gemaakt worden met de regio voor de middellange termijn en moet er een nieuw akkoord komen. Over schone lucht en gezondheidseffecten wordt nauwelijks gerept in de brief.
 
Elke dag Kaagbaan Experience
Nadenken over de toekomst moet ook onze eigen gemeenteraad. Want wat gaan al deze plannen voor Aalsmeer voor gevolgen hebben? Niet voor niets ging de directie van Schiphol graag in op een uitnodiging van de raad om te komen uitleggen wat de actuele stand van zaken is. Wat dat betreft is de timing van Schiphol geweldig. Precies in de periode dat Aalsmeer volledig is ondergedompeld in de gevolgen van de Kaagbaan Experience komen ze even langs. Het extra lawaai dat renovatie van de Kaagbaan oplevert is een voorproef over hoe het in 2030 werkelijk gaat worden. Bewoners onder de Aalsmeerbaan en onder de Zwanenburgbaan hebben er zo elke dag hun eigen ’experience’ door.
 
'Facts of life'
Niet de directie, maar voorlichter van Schiphol, Martijn van der Meer (een vakman eerste klas) noemde deze en toekomstige geluidsoverlast de niet te vermijden 'facts of life'. PvdA-man Jan Schaeffer zei het al jaren geleden; ‘In gelul kun je niet wonen’. Voor Aalsmeer kunnen we toch wel stellen dat er onder gelul ook niet te wonen valt.
 
Vragen
Voor Leo Baarse van Behoud Woongenot Aalsmeer (BWA) was het optreden van Martijn van der Meer bekend. ”Deze man is uitermate handig in het neutraliseren en elimineren van prangende vragen. Helaas vroegen de raadsleden ook niet echt door, wellicht door gebrek aan kennis of durf. Wij hebben de raad vier punten gestuurd om te bespreken. Ten eerste de vraag waarom Schiphol geen compensatie geeft voor de renovatie van de Kaagbaan. Ten tweede over de 50/50 regel na 2020. De last van meer vluchten is dan voor Aalsmeer. Ten derde hebben we gepleit voor een Woonfonds dat bewoners in staat moet stellen opnieuw te beginnen en tot slot een pleidooi om nu eens te onderzoeken of er perioden van rust nodig zijn om te herstellen van periodes van herrie. Het is jammer dat de leden van de raad onze vragen niet letterlijk hebben gesteld.”
 
Belediging voor Aalsmeer
PACT fractievoorzitter Ronald Fransen vond het optreden van de voorlichter een belediging voor Aalsmeer. ”Ik vond het een waardeloze avond. Het is toch een aanfluiting dat ze een krullenjongen hebben gestuurd en dat er niet iemand van de directie stond. Aalsmeer wordt gewoon opgeofferd en Aalsmeer lijkt het te accepteren. Volgens mij moeten we alles uit de kast halen om te zeggen dat genoeg ook werkelijk genoeg is. We zijn steeds in overleg geweest, maar daar geloof ik niet meer in. We kunnen ons niet meer opzij laten schuiven. We moeten gewoon overal inzitten ook in dat College van Advies. We moeten nieuws maken en ik ga nadenken hoe dat kan.”
 
Invloed is klein
Aalsmeerse Belangen lijkt er wat genuanceerder in te staan. AB formuleert het via fractievoorzitter Helma Persoon als volgt; “We moeten goed kijken hoe we in Aalsmeer en de regio hiermee omgaan, wat de gezamenlijke visie hierop is en hoe we gaan acteren, ook naar de nieuwe woordvoerders van de landelijke partijen op dit thema.” Verder wil AB dat er vol wordt ingezet op het 50/50 idee. Meer stillere vliegtuigen met evenzoveel minder hinder voor bewoners. Ook na 2020. “Er is bij ons grote behoefte aan de kennis waar nog hinderbeperkende maatregelen te nemen zijn voor Aalsmeer; Wij zien geen enkele mogelijkheid, dus voorlopig denken wij aan 0/0 in plaats van 50/50,” aldus de woordvoerder van AB.
 
Hoe dat precies moet is overigens niet duidelijk. Verder verwijst AB nadrukkelijk naar het Rijk als partij die de verschillen maakt. De invloed van Aalsmeer in verschillende overleggen als ORS en BRS vindt AB klein.
 
Hete brij
“Elke vraag hebben ze wel eens gehad en op enkele voor ons belangrijke punten laveren ze keurig om de hete brij heen. Ze hebben wel keihard meegedeeld dat Aalsmeer er de komende jaren op achteruit gaat,” vertelt Robert van Rijn namens de VVD. “De economische voordelen van Schiphol zijn groot. Veel werkgelegenheid, veel economische binding en zeker voor de bloemensector een belangrijke logistieke schakel. De overlast die daar tot heden tegenover stond was zeker aanzienlijk, maar werd tot heden door het overgrote merendeel van de Aalsmeerders geaccepteerd.”
 
Kleine plus
Volgens de VVD zitten de Kaagbaan en de Polderbaan vol en betekent dat in ieder geval veel extra overlast voor de Aalsmeerbaan. De afgesproken 50/50 verdeling lijkt op eerste gezicht een goede regeling. In de praktijk pakt die volgens de VVD voor Aalsmeer verkeerd uit. De overlast voor Aalsmeer zal dan ook niet afnemen, maar verder toenemen ook met stillere vliegtuigen.
 
Tot op heden zag de VVD nog steeds een kleine plus ten aanzien van de luchthaven. De VVD maakt zich nu echter steeds meer zorgen over de voortgaande ontwikkelingen die zich steeds meer ten nadele van Aalsmeer voltrekken. De balans begint naar de andere kant om te slaan bij de lokale liberalen. Landelijk gezien is Schiphol van groot belang en moet deze positie beschermd worden, zo vindt de VVD, maar lokaal gezien plukt Aalsmeer de wrange vruchten. Nog meer overlast is voor de Aalsmeerse VVD onacceptabel.
 
Geen Calimero
De woordvoerders van het CDA, oud-Schiphol wethouder Tom Verlaan en fractievoorzitter Dirk van Willegen stellen dat er voorkomen moet worden Aalsmeer als een klagende Calimero nergens meer serieus genomen wordt. “Als CDA vinden wij het echter niet uit te leggen dat veel afspraken verwaterd zijn en dat er nog steeds aan gemorreld wordt. Daar hebben we kritische vragen over gesteld. Wat ons betreft moet Aalsmeer hier heel duidelijk in zijn: afspraak is afspraak. Of het nu gaat om de grens van 500.000 vluchten in 2020 of het aantal nachtvluchten: afspraak is afspraak! Tegelijkertijd heeft Schiphol heeft er geen geheim van gemaakt dat we in Aalsmeer, Kudelstaart en iets verder weg Uithoorn extra last krijgen van de groei van de luchthaven. Dat is een harde boodschap, maar wel eerlijk,” zo zegt het CDA 
 
Slimme oplossingen
In de lucht kan er volgens de partij op dit moment niet zoveel meer als het gaat om hinderbeperking. “We moeten daarom creatief zijn en met slimme oplossingen durven komen. Voorbeelden hiervan zijn een uitkoop of terug-huurregeling voor bewoners, ondersteuning vanuit het SLS-fonds voor maatschappelijke ontwikkelingen en kritisch de experimenten volgen die de ORS op verzoek van andere gemeenten laat uitvoeren. De balans tussen de overlast en voordelen van deze (grote) luchthaven in onze directe omgeving blijft een voortdurende zorg. Er zijn nu zeer goede contacten bij het ministerie en in de Tweede Kamer. Daarmee moeten we onze belangen verdedigen.”
 
Excursie
Ook informeerde AalsmeerVandaag bij Schiphol zelf naar de mogelijkheden voor compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een stillere periode. Ons werd medegedeeld dat dit helaas niet tot de mogelijkheden behoort. Wel werd ons als redactie aangeboden deel te nemen aan de inmiddels volgeboekte 'echte' Kaagbaan Experience, een excursie waarbij van dichtbij beleefd kan worden hoe deze start- en landingsbaan momenteel vernieuwd wordt. 
 
Zou er met de nieuwe formatie voor de Tweede Kamer iets veranderen nu er onderzocht wordt of VVD, CDA, D66 en GroenLinks samen een regering kunnen vormen? En is het niet tijd dat onze lokale VVD, CDA en PACT daar gaan aanschuiven met maar één belang, het belang van het leefklimaat in Aalsmeer? Binnenkort een interview hierover met wethouder Schipholzaken Robbert-Jan van Duijn.
 
Tekst Jan Daalman, foto's Arjen Vos (en archief AV)
 
(advertentie)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

6 reacties

  1. De Vijfde Baan en de Kaagbaan zijn binnen afzienbare tijd vol, dus extra vluchten over de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan. De eerste twee banen zitten vol omdat Schiphol een blokken systeem hanteert; dat binnen een tijdsblok passagiers kunnen overstappen. Een alternatief zou kunnen zijn dat de overstapblokken ruimer worden, waardoor
    de Kaagbaan en de Vijfde Baan meer capaciteit krijgen.

  2. De Vijfde Baan en de Kaagbaan zijn binnen afzienbare tijd vol, dus extra vluchten over de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan. De eerste twee banen zitten vol omdat Schiphol een blokken systeem hanteert; dat binnen een tijdsblok passagiers kunnen overstappen. Een alternatief zou kunnen zijn dat de overstapblokken ruimer worden, waardoor
    de Kaagbaan en de Vijfde Baan meer capaciteit krijgen.

  3. Schiphol is een gegeven en zal niet weggaan.
    Aalsmeerders hebben er (geluids)last van maar ook veel voordelen.
    Is het misschien een idee om de OZB van de woningen die overlastzone staan extra kortingen te geven. Die door schiphol dan betaalld zal moeten worden? Op deze manier hebben de bewoners die de meeste last hebben ook het meeste profijt.

  4. Tja, ik hoop dat de klagers over Schiphol nimmer in hun leven het vliegtuig hebben genomen om bijvoorbeeld op vakantie te gaan…Want dan ben je immers zelf onderdeel van het probleem. Ipv ze te hoop te lopen tegen Schiphol lijkt het mij zinvoller dat de gemeente Aalsmeer met Schiphol afspraken maakt over een vorm van compensatie… bijvoorbeeld iedere ingezetene van Aalsmeer krijgt een fikse korting op vliegtickets. Schiphol betaald mee aan het vereenigingsleven van Aalsmeer, en ga zo maar door. Volgens mij is indeze meebuigen en vruchten plukken beter dan starheid, breken en met lege handen staan….

  5. Dat Aalsmeerders niet klagen komt doordat de helft er “geen last” van heeft en de andere helft het eigenlijk heeft opgegeven!
    Natuurlijk is het handig een vliegveld in je achtertuin, lekker dichtbij als je moet vliegen, toch?
    Dat er ook nadelen zijn zoals geluid en fijnstof lijken weinigen zich te realiseren.
    Geef in godesnaam de hoop op Albers nu gewoon op, kijk naar zn andere successen!
    De gemeenteraad en het bestuur dienen nu de belangen van hun inwoners serieus te nemen en ook zo te acteren!

  6. Het is een algemeen bekend feit dat Aalsmeer door Schiphol met een kluitje in het riet gestuurd wordt. Wat echter opvallend is dat er door de Aalsmeerders niet of nauwelijks geprotesteerd wordt in tegenstelling tot diverse buurgemeentes.
    Onlangs verschenen bij de rechtbank in Amsterdam welgeteld vijf belangstellenden die geïnteresseerd waren in de geluidsoverlast die de luchthaven produceert.
    Het wordt hoog tijd dat de Aalsmeerse bevolking eens massaal opstaat tenzij we het leuk vinden om over een aantal jaren s’nachts geen oog meer dicht te kunnen doen en we niet meer in onze tuinen kunnen zitten vanwege het gebulder van vliegtuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel