Door: Conny Vos. Het leiden van een juwelierszaak is meer dan een zakelijke onderneming; het is gebaseerd op passie en die passie voor het vak delen Jan en zijn 23-jarige zoon Joep; de vierde generatie die het vak instapt. In hun familiebedrijf aan de Zijdstraat werken ze met veel plezier samen.
Om binnen te komen bij de juwelier moet de klant eerst aanbellen. Daarna is er een hartelijk en persoonlijk ontvangst. Er is de hele dag door aanloop. Jong en oud laten sieraden en horloges repareren, zoeken een mooi juweel of horloge uit, of leveren oud goud in. In de ruime winkel is genoeg keuze in gouden en zilveren sieraden in diverse prijsklassen. Zo is er een mooie collectie van de luxe merken Bron Jewelry en Monzario. En levert de firma Pas Diamonds prachtige natuurlijke diamanten sieraden. Ook de trendy merken BuddhatoBuddha, Blush en Ti Sento zijn geliefd.
Trots zijn de heren op de Zwitserse horlogemerken Longines, Rado en Frederique Constant. Maar ook het Japanse Seiko en de fashion uurwerken van Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Rosefield zijn goed vertegenwoordigd. Jan: “Door die diversiteit is het altijd druk bij ons. We hebben iedereen wel iets te bieden. We proberen oprecht te luisteren naar de klant en goed advies te geven. We werken toch met emoties en doen er alles aan om die te vertalen naar een mooi product.”
Met mensen werken
In 2001 nam Jan samen met zijn broer en zus de onderneming over van zijn vader. Zijn broer Bernard is helaas al enige jaren geleden overleden. “Mijn zus Meinske staat sinds de overname voornamelijk in de winkel in Hoofddorp en ik in Aalsmeer. Opa Sparnaaij begon het bedrijf in 1919,” vertelt Jan over het ontstaan, “hij had een winkel met atelier op de plek waar nu pizzeria Pasta Vino zit. Mijn vader wilde liever piloot worden, maar toen mijn opa overleed op 56-jarige leeftijd moest hij mee gaan helpen in de zaak en dat heeft hij uiteindelijk met heel veel plezier gedaan.
Toen ikzelf als jongen door het atelier liep, zag ik de goudsmid aan het werk. Het leek me leuk om dingen te creëren, dus deed ik die opleiding. Het is een mooi vak, maar na een paar jaar achter de werkbank wilde ik wat anders. Ik wilde liever met mensen werken en dus ging ik in de winkel aan de slag.” In 1986 verhuisde de winkel naar het huidige pand, goed zichtbaar op de hoek van de Zijdstraat, Van Cleeffkade en de Uiterweg.
Dolgelukkige opa
Voor Joep was het niet meteen duidelijk dat hij bij zijn vader in het bedrijf zou gaan werken. Hij volgde een opleiding in de detailhandel met verkoop als specialisme en nam een tussenjaar. “Ik werkte in de horeca, dat was leuk, maar niet makkelijk te combineren met mijn sociale leven. Ook werd het me af en toe te eenzijdig. Toen kwam corona en lag de horeca stil.” Een uitgelezen kans om eens na te denken over zijn toekomst. Hij vroeg zijn vader om samen een hapje te eten en legde zijn idee voor om in de zaak te komen werken. Een blij verraste vader en een dolgelukkige opa. Daar kwam het wel op neer.
Gekweekte diamanten
Joep startte in augustus 2020. Hij liet zich goed informeren door collega’s en vertegenwoordigers en volgde een diamantopleiding bij het International Gemological Institue in Antwerpen. “Diamant is ingewikkeld,” aldus Joep, “het bepalen van de prijs is van vele factoren afhankelijk. Er zijn tegenwoordig ook labgrown diamanten, die worden in een paar maanden tijd gekweekt in een laboratorium. Daarmee boren we een nieuwe markt aan. Inruilen betekent echter wel een risico, want je ziet bijna geen verschil met de diamanten die honderden miljoenen jaren oud zijn en die kosten natuurlijk veel meer. Vakkennis is dus erg belangrijk; wij willen eerlijke informatie geven aan onze klant.”
Ken je klanten
Hoewel de klandizie voor het merendeel uit Aalsmeerders bestaat, weten ook steeds meer mensen uit de regio de winkels te vinden. “Juist vanwege de uitgebreide mogelijkheden en de keuze in onze collecties. Er komen hier generaties van de ouders tot aan de kleinkinderen. We kennen veel mensen en horen veel verhalen. We maken van alles mee,” vertelt Jan en hij geeft als voorbeeld dat een man zijn vrouw ten huwelijk wilde vragen, maar op dezelfde dag kwam zijn vrouw ook ringen halen om hèm te gaan vragen, “dus ken je klanten, want dan moet je je mond houden. Of een klein meisje dat met haar gespaarde centjes een cadeautje kwam kopen voor haar moeder, dan zorgen we natuurlijk dat ze iets moois aan mama kan geven. En als iemand van het zorgcentrum niet naar ons toe kan komen, gaan we daar gewoon op de fiets naartoe.”
Kippenvel
Winkelier zijn in Aalsmeer betekent ook dat Sparnaaij zich betrokken voelen bij de samenleving. Ze dragen graag hier en daar een steentje bij door bijvoorbeeld sponsoring. “Er wordt bijna wekelijks gevraagd of we willen sponsoren. Daarin moeten we soms keuzes maken. Toch krijgen we er ook veel voor terug. Tijdens corona, bijvoorbeeld, moest de winkel dicht. Toen merkten we hoe betrokken en loyaal Aalsmeerders naar ons toe waren. Daar heb ik kippenvel van gehad,” geeft Jan aan.
Blij met frisse blik
De coronatijd heeft er ook voor gezorgd dat we een stuk actiever zijn geworden op de sociale media. Joep heeft toen diverse filmpjes gemaakt om toch zoveel mogelijk zichtbaar en onder de aandacht te blijven. “Daar kregen we veel positieve reacties op, dus dat wil ik zeker nog meer gaan doen.” Inmiddels is de website vernieuwd en op sociale media worden regelmatig berichten gepost. “De online wereld is uiteraard erg belangrijk, maar onze passie zit toch vooral bij de persoonlijke verkoop aan consumenten en samen met hen bezig zijn met het product,” legt Jan uit. Hij is daarom blij met de inzet en frisse blik van Joep. Samen proberen ze én mee te gaan in de ontwikkelingen én trouw te blijven aan het persoonlijke contact met de clientèle. Die combinatie van traditie en innovatie zorgt voor een sterke basis.
Ideeën genoeg
Naast twee goudsmeden heeft Sparnaaij Juweliers ook twee horlogemakers in dienst, waardoor ze de meeste reparaties intern kunnen uitvoeren. “Ik wil graag meer gaan doen met vintage horloges. Inkopen, opknappen en verkopen. Daarvoor gaan we in de winkel een plek maken. Klanten zijn enthousiast en ik vind het leuk dat ik de kans en de vrijheid krijg om daarmee bezig te zijn. Ideeën zijn er genoeg”, lacht Joep.
Voorlopig zal Jan het stokje nog niet definitief overdragen aan zijn opvolger. De 57-jarige Jan is nog te jong om te stoppen en voor Joep is het leerproces binnen het familiebedrijf nog niet afgerond. Maar hun gedeelde passie voor het vak zal de toekomst van Sparnaaij Juweliers zeker versterken.
(Foto’s: Arjen Vos)
5 reacties
👍❤️
Ben nog steeds trots op mijn familie. Heel leuk te vernemen van de dinamiesche business in Aalsmeer. Groetjes van Roland Sparnaaij, Melbourne!
In 1966 kreeg ik van mijn oma oorbelletjes, en gaatjes bij Sparnaay. Ik mocht wel huilen, maar niet zo hard😂.
Zo mooi jullie verhaal over de zaak en jullie samenwerking van vader en zoon. Nog heel veel succes volle jaren toegewenst.
gebeurd niet vaak 4 generaties gefeliciteerd