Knip gaat eruit, De Vries wil meedenken over veiliger rotonde

'De Knip' bij de Mensinglaan

Door: Klaas Leegwater. De veelbesproken ‘zachte knip’ op de Burgemeester Kasteleinweg wordt weggehaald. Dit staat in een aanvullend raadsakkoord dat coalitiepartijen onlangs hebben opgesteld. Hoe de weg precies wordt aangepast is nog onduidelijk, rekening moet worden gehouden met het nieuwbouwproject aan de Zwarteweg. De Vries Scheepsbouw heeft haar grote zorgen geuit over de onveiligheid van de rotonde bij de kruising Dorpsstraat. “Een ongeluk heeft diepe indruk gemaakt op onze medewerkers.” 

Al langer viel in de wandelgangen van de lokale politiek te beluisteren dat de ‘slinger’ ter hoogte van de kruising met de Mensinglaan gaat verdwijnen, nu staat het ook op papier. Na de herinrichting eind 2021 van de Burgemeester Kasteleinweg met busbaan, zachte knip, parallelle wegen en een aantal rotondes waar de busbaan dwars overheen loopt klaagden inwoners binnen en buiten Aalsmeer steen en been over de nadelige effecten. 

Een verbod voor autoverkeer op de busbaan wordt regelmatig bewust of onbewust genegeerd ondanks hoge boetes. Door de omslachtigheid van de knip en de onoverzichtelijke situatie zoekt doorgaand auto- en vrachtverkeer tussen Hoofddorp en Uithoorn zich een weg door de omliggende wijken dat leidt tot overlast en onveiligheid. Op de verschillende rotondes is de situatie voor automobilisten, buschauffeurs en (brom)fietsers eveneens onoverzichtelijk. 

Rotonde Dorpsstraat

Harde conclusies
In opdracht van de gemeente voerde adviesbureau DTV-Consultants begin 2022 een onderzoek uit naar de verkeersstromen op de Burgemeester Kasteleinweg, met name bij de rotondes. De conclusies van het bureau eind vorig jaar waren spijkerhard: ‘Ongewenst verkeersgedrag wordt onvoldoende voorkomen en op sommige punten zelfs uitgelokt. Het fundament van de rotondes voldoet niet, het leidt tot risicovolle situaties en in sommige gevallen tot ongevallen.’

Vooral de rotonde bij de Dorpsstraat werd als onvoldoende veilig beoordeeld.

Het leidde niet direct tot grote ingrepen. Pas nadat in het voorjaar een aantal ongevallen plaatsvond bij de rotonde Dorpsstraat waar veelal een lijnbus bij betrokken was en naar aanleiding van een politierapport, werd er in de eerste week van juni een belangrijke maatregel ingevoerd met een zogenaamde Stop & Go. Daarbij moet de bus eerst volledig tot stilstand komen voor de chauffeur de rotonde kan oprijden.

Een meer structurele oplossing, bijvoorbeeld de bus op de rotonde mee laten rijden met het overige verkeer, wordt onderzocht. Complicerende factor is de betrokkenheid van vier partijen: gemeente Aalsmeer, Provincie Noord Holland, Vervoerregio Amsterdam en Connexxion.

De Vries Scheepsbouw wil meedenken
Eind mei heeft De Vries Scheepsbouw in een brief aan het college haar grote zorgen geuit over de onveiligheid van de rotonde en de uitwerking daarvan op medewerkers. “Een aantal collega’s heeft gezien hoe een scholiere werd geschept door een bus, dit heeft diepe indruk op hen gemaakt,” schrijft directeur Marc Niederer. Het bedrijf aan de Oosteinderweg dat exclusieve superjachten bouwt geeft in de brief aan graag te willen meewerken aan de veiligheid van de rotonde. “Mocht er behoefte zijn aan sponsoring dit te realiseren denken wij hier graag over mee.”

Busbaan richting rotonde Ophelialaan 

Directe OV verbinding
Desgevraagd kan Niederer niet vertellen aan welk soort sponsoring hij denkt. Financieel, of het leveren van bepaalde diensten? “We hebben deze week eerst een gesprek met de gemeente, daarna kan ik hier meer over zeggen.” De directeur stipt in de brief tevens het belang aan van een directe busverbinding van Aalsmeer-Schiphol-Haarlem. Sinds een paar jaar is deze verbinding door Connexxion opgeheven. “We juichen toe dat onze werknemers met het OV komen, daarom is het belangrijk dat er weer een directe verbinding komt. Goed voor Aalsmeer en zal ons helpen om meer werknemers aan te trekken.”

Afgeschaalde busdienst terugdraaien
Recent heeft het college een aangetekende brief gestuurd naar Vervoerregio Amsterdam met bezwaar over de onlangs in frequentie afgeschaalde busdienstregeling van buslijn 340 (Uithoorn-Aalsmeer-Hoofddorp-Haarlem) van acht naar vier keer per uur en de frequentieverlaging tijdens de spits van buslijn 358 tussen Kudelstaart en Aalsmeer naar twee keer per uur.

Juist buslijn 340 (over de busbaan) was met acht keer per uur een alternatief (met overstap) voor de opgeheven directe verbinding Aalsmeer-Schiphol. Het college vraagt de Vervoerregio de ontheffing voor de halvering terug te draaien. ‘Op deze wijze zijn wij namelijk van 12x per uur naar Schiphol in korte tijd via acht keer per uur naar Schiphol uitgekomen bij vier keer per uur naar Schiphol.’

Tevens roept het college de Vervoerregio op ook de halvering in de spits van buslijn 358 terug te draaien.

(Foto’s archief AV/Arjen Vos)

19 reacties

  1. Zoveel ongelukken en bijna aanrijdingen horen niet thuis op de N 196, dus direct de mouwen opstropen en aan de slag op deze hiaten op te lossen.
    Ook vreselijk voor het personeel van scheepsbouw “de “Vries”
    Heel nobel om mee te denken aan oplossingen, maar sponsoring moet buiten alle orde zijn.
    Voor een juiste afweging in de Raad is het goed hierop te letten over het hoe en wat.

  2. Het is prachtig dat Aalsmeer zoveel inwoners heeft die meedenken en hun mening laten horen. Het zou de gemeente sieren als men ook eens zonder allerlei dure adviseurs tot snelle nuchtere daadkracht komt om veel problemen op te lossen die in de samenleving spelen.

  3. De denktank waar iemand al over sprak heeft vanaf de aanvang al gepleit voor opheffen van de knip. De toenmalige wethouder Kuin, oprichter van de denktank, was daar een groot voorstander van. Nu hij weg is leek opheffen van de knip geen issue meer, totdat een scheepswerf in de bres sprong.
    Wat gaat onze gemeente toch vreemd om met de gevestigde structuren en laat ze zo gemakkelijk de oren hangen naar een bekend bedrijf.

  4. hé hé
    Beter laat dan nooit.
    Dit is toch wel aan de late kant. Elke weggebruiker heeft ogen te kort om al deze hindernissen te nemen. Fietsers en brommers zijn vogelvrij, die geven in veel gevallen wel heel goed aan waar ze heen willen. Misschien zijn ze een paar keer flink geschrokken. Dit is het enige goede resultaat.

  5. Je zal zien dat de ambtenaren, die verantwoordelijk zijn voor deze enorme geldverspilling (over de ruggen van de Aalsmeerse bevolking), gewoon hun elite baan mogen behouden.
    Treurig…

  6. En de ontwerper van dit plan moet alle kosten voor zn rekening nemen om deze achterlijke ontwerpfouten aan te passen naar infrastructuur die we in heel europa gebruiken.

    Rotondes bewegen tegen de klok in voor alle verkeer.

  7. Begin 2022 voerden ze het onderzoek uit.

    Het is nu halverwege 2023.

    Als het voortschrijdend inzicht en de werkzaamheden mbt aanpassen/verwijderen Knip, op dit tempo door gaat…..dan is het pakweg rond 2030 wel klaar 🙈.

  8. “Die aansluiting zal er niet komen. “Nee, want we willen juist het verkeer richting Uithoorn ontmoedigen de N196 te nemen, en dat alleen bestemmingsverkeer voor deze weg kiest,” zegt projectmanager Carl Riechelman van de gemeente, “door verschillende wegafzettingen is het nu inderdaad druk in de Hortensialaan, dat had ik ook liever anders gezien. Als straks de werkzaamheden aan de Witteweg richting de Zwarteweg af zijn, de busbaan in gebruik is en de Stommeerweg weer open is zal het op de Hortensialaan veel minder druk worden.” dd 21-10-2021.

    Nooit te oud om te leren…

    Fijn vandaag te lezen, dat gezond verstand weer is geland op het raadhuis en in de raadzaal. Applaus. Er zijn betere manieren om doorgaand verkeer t.h.v de Legmeerdijk te weren en de Kasteleinweg functioneel in te zetten voor lokale verkeersafhandeling binnen Aalsmeer.

    Zet ‘m op en maak er wat moois van. Paar boompjes erbij, er valt echt wel wat van deze weg te maken dat wel bijdraagt aan de uitstraling van onze fijne woonplaats.

  9. Gaan we nu echt nog langer wachten met actie en totdat er iemand verongelukt?? Er kan toch geen dorpsgenoot bestaan die dit een wenselijke situatie vind?? Het dorp razend druk de Hortensialaan niet te doen file vanaf de aalsmeerderbrug verdwaalden begrijpelijk op de busbaan? Kom op gemeente wees eens vlot en wacht niet langer op allerlei dure onderzoek bureaus.

  10. Een heel goede eerste stap, knip weg. En nu hopen dat de vervoersregio Amsteram e.o. eindelijk het licht gaat zien, en dat gehele bustraject weghaalt.
    De Amstelveenlijn naar Uithoorn is bijna klaar. En graag door trekken naar Aalsmeer-Rijssenhout-Hoofddorp-Schiphol. Zo krijg je vanaf Amsterdam Noord, metro via CS, Station Zuid, Amstelveenlijn naar Uithoorn, Aalsmeer etc. een mooi ‘tramweg’ rondom Amsterdam met graag hoge frequenties OV-vervoer en niks slechts 4x per uur. Dat haalt mensen uit de auto. In de nabije toekomst wordt de andere zijde Amsterdam CS richting Hoofddorp ook verbeterd en dan is deze OV-kring rond met goede aansluitingen op een aantal treinstations voor verder reizen. Binnen Kudelstaart Aalsmeer heb je een belbus nodig voor bij de opstappunten te komen. Zo’n bus kan ook op cruciale punten stoppen, zoals Raadhuisplein voor het gezondheidscentrum en wellicht nog een paar andere stops. Zorgcentra bijv.

  11. @Sylvia: Noordvork wordt momenteel aangelegd bij de Molenvliet/Aalsmeerderweg/Stommeerpolder.

  12. Ooit was er sprake van een “Noordvork” om het verkeer om te leiden. Waar is dat plan gebleven/ waarom horen we daar niets meer over??

  13. Vermeldenswaardig is, dat de Danktank Verkeer, met daarin vertegenwoordigers uit verschillende wijken in Aalsmeer, een jaar lang constructief heeft gewerkt aan verbeter eisen in het verkeer in Aalsmeer. Vanaf de 1e vergadering stond het verwijderen van De Knip boven aan de agenda. Met uiteindelijk gelukkig dit eerste succes.

  14. Zwartewegsituatie ,ook weg ,er is niemand ,die vanaf Uithoorn komt ,snapt dat hij bij Nieuwendijk dat fietspad op moet om vervolgens bij de mensinglaan weer naar de overkant moet rijden . Weg er meelevensgevaarlijk en mensen van buiten Aalsmeer snappen hier niets van en rijden de busbaan op ,of door de smalle hortensialaan . Gemeente ,ga hier wat aandoen !!!!

  15. hehe en nu nog fatsoenlijke busverbindingen en bussen die weer door ons dorp rijden zodat vitale voorzieningen weer bereikbaar worden met het ov

  16. Ongelofelijk dat überhaupt deze situatie door iemand is verzonnen en ook nog wordt uitgevoerd. Elke kleuter kan verzinnen dat het een zeer onveilige situatie gaat worden, met als gevolg enorme leed wat nu is ontstaan. Nu gaan ze ook nog een aanpassing doen, zodat de Dorpstraat/Lijnbaan 1 richting gaat worden. Dat genereert nog meer verkeer op de rotondes en nog meer onveilige situaties en extra CO2 uitstoot. Dan moeten 2 hele wijken om rijden over de 2 rotondes en de Burgemeester Kasteleinweg.
    Het wordt tijd dat de gemeente de afdeling infra gaat reorganiseren en de zittende verantwoordelijke naar huis gaat sturen.

  17. Toch niet normaal dat er zoveel ongelukken moeten gebeuren (ikzelf hen iemand 3 mtr door de lucht zien vliegen die aangereden werd) voordat er wat bedacht wordt. Überhaupt een belachelijk idee hoe het nu gemaakt is. De ouderen uit Kudelstaart kunnen niet eens met de bus naar Aalsmeer. Dan moeten ze de heel jac tackade aflopen. Wie deze constructie bedacht heeft moet maar wat anders gaan doen. En de scheepswerf mee te laten betalen? Mooi gebaat maar dit mag die meneer/mevrouw die dit bedacht hebben betalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin