Door: Joop Kok. (Beschouwing)Toen ik vorige week donderdag de raadsvergadering bezocht stonden er een aantal behandelstukken op de agenda waarbij vooral de oppositiepartijen, de ruimte namen om zich te onderscheiden. Maar lukte dat ook?
Als eerste behandelstuk een actualiteitendebat dat was aangevraagd door AA. Het betrof de verkeersveiligheid van de burgemeester Kasteleinweg, u weet wel die weg met die knip, die rotondes en snelbussen. “Elke keer wanneer daar een ongeluk gebeurt lopen de emoties hoog op en leidt dat tot heftige emoties in de lokale pers,” aldus fractievoorzitter Werner Koster.
De diepte in
Het college had naar aanleiding van het initiatief tot dit debat, een raadsbrief verstuurd waarin glashelder werd uitgelegd hoe men tot nog toe met de situatie is omgegaan en hoe men dat denkt te verbeteren. Koster vraagt zich echter of het niet beter is om met elkaar, in welke werkvorm dan ook, de ‘diepte’ in te gaan. Graag wil hij van de andere fracties horen wat ze daarvan vinden. Ronald Fransen neemt als eerste het woord en verwijst naar een motie ingediend in 2021 samen met D66 en AA. Ietwat triomfantelijk van ‘had men toen maar geluisterd’. Koster reageert wat geïrriteerd, het is duidelijk dat Fransen de reactie van het college niet gelezen heeft en met een oplossing komt die al lang is achterhaald. “Het gaat om de situatie nu,” zegt hij. Fransen probeert zich eruit te redden: “Ja, maar ik gebruikte dit voorbeeld alleen om te illustreren dat we het van harte eens zijn met het verzoek dat u doet. We hebben nu nog niet zo nagedacht in welke vorm dat zou moeten. U stelt twee vragen; willen we het er met elkaar over hebben? En hoe?”
‘Wij hebben daar geen verstand van’
Joost de Vries, VVD: “je schrikt er iedere keer weer van, we willen graag een oplossing, maar we zijn geen deskundigen. Als een debat helpt, dan willen we dat wel doen.” Voor Koster aanleiding om zijn plan te ontvouwen: “natuurlijk we kunnen ons laten adviseren door externe deskundigen, maar misschien is het ook wel iets om vanuit deze raad met een kleine groep samen met de portefeuillehouder en enkele ambtenaren aan de slag te gaan. Of wachten we, zoals in de raadsbrief staat, tot er een onderzoek is gedaan en we pas in Q2 2025 zien wat het resultaat is? Is dat wat de voorkeur heeft? Of willen we actief participeren in de oplossingen die we met elkaar kunnen bedenken?” Joost de Vries: “wij hebben die kennis niet, zet een opdracht uit en vraag: los het op.” Thirza van der Meer, CDA: “wij hebben daar geen verstand van, we willen oplossingen die we kunnen onderbouwen en geen paniekvoetbal.” Ze heeft duidelijk de raadsbrief van het college gelezen en vraagt aan de portefeuillehouder of er ook wordt gemonitord naar wat voor ongelukken er gebeuren en of daar rekening mee wordt gehouden. Sybrand de Vries, D66, sluit zich aan bij de woorden van Thirza en verwijst naar een al eerder ingediend plan om jaarlijks aan de hand van ongevallen de verkeersveiligheid van wegen te bespreken om te kijken hoe die verbeterd kan worden. Het CDA haakte daar toen op in en stelde voor om dat uit te breiden richting ambulance- en brandweerincidenten. D66 is duidelijk op zoek naar meer context en continuïteit.
Judith Keessen, FlorAalsmeer, vindt dat het debat gevoerd moet worden, ze ziet op de socials dat er veel reacties op komen waarbij men de gemeente aanspreekt. Zij distantieert zich daarvan met de opmerking: “Dit is een uitvoeringsding, uiteindelijk ligt de bal bij het college.” Ze is benieuwd naar de vorm die AA voor ogen heeft.
Samen werkvorm opzetten
Koster: “Ik raak in de war van deze reacties. Aan de ene kant vind ik het weinig ambitieus van deze raad dat we wel heel nieuwsgierig zijn naar wat er eigenlijk aan de hand is en op welke manier we ons laten adviseren, maar aan de andere kant vraag ik me dan ook af in welke mate we dit probleem nu serieus nemen. Als we afwachten tot er geluid vanuit het college komt dan zal dat onder anderen zijn van: we gaan weer een onderzoek instellen en we laten ons professioneel adviseren. Dan komt er een rapport zoals ook in 2022 en komt er een bordje van ‘matig uw snelheid’. Ik vrees dat we blijven hangen in dergelijke maatregelen.”
Voor Judith Keessen aanleiding om opnieuw de vraag te stellen wat AA nu wil. Thirza van der Meer maakt eerst even duidelijk dat het niet bevoegd zijn tot het doen van uitspraken niet hetzelfde is als laksheid en ook zij zegt benieuwd te zijn naar de door AA te nemen maatregelen. Koster komt opnieuw niet verder dan “het samen met het college een werkvorm opzetten. Dat we kunnen laten zien dat we er daadwerkelijk bij betrokken zijn.” Het CDA is altijd betrokken geweest, reageert Van der Meer en wijst erop, net als eerder De Vries, dat “als we iets willen zeggen over de veiligheid van Aalsmeer dat we dan verder moeten kijken dan alleen maar de Burgemeester Kasteleinweg.”
‘Kastelein-zonder-pijn-clubje’
Fransen spreekt over het inrichten van een proces en het binnen drie weken komen tot een concrete aanpak. Even vaag als Koster en evenmin de vraag of het wel verstandig is om de huidige portefeuillehouder te verplichten samen te werken met de voormalige portefeuillehouder, Dick Kuin, waarin het vertrouwen was opgezegd. Evenmin komt de gedachte op dat bij dat te vormen ‘Kastelein-zonder-pijn-clubje’, eveneens deskundigen noodzakelijk zullen zijn om gedegen beslissingen te kunnen nemen. Loop je dan als raadslid niet gewoon in de weg? Met name het college?
Compliment voor wethouder
Die komt aan het woord wanneer burgemeester Oude Kotte aan het college vraagt of dit probleem niet binnen drie weken is op te lossen.
Het betoog van portefeuillehouder Bart Kabout is in lijn van de raadsbrief en glashelder. Gedetailleerd legt hij de aanpak uit die het college op het oog heeft. Na afloop is Koster heel eventjes stil maar complimenteert de wethouder met het prima verslag en hoopt dit in de toekomst vaker mee te maken. De wethouder is eveneens complimenteus en geeft aan dat het een goede zaak is dat op deze manier dit probleem in het openbaar in de raadzaal wordt besproken. De vraag naar vervolg vindt hij samenhangen met die van het CDA en D66 om met een bepaalde frequentie de brede verkeersveiligheid van Aalsmeer in ogenschouw te nemen. Hij zal met de organisatie overleggen hoe daar vorm aan te geven.
8 reacties
Beste mijnheer Rensink, het is maar goed dat er verkeerskundigen zijn, want die zouden u uitleggen dat uw redenatie mank gaat. Er is maar aan één zijde van de Kasteleinweg een doorgaand fietspad. Stel, zoals u voorstelt, dat de fietsers allemaal met de klok mee de rotondes moeten nemen. Wat doet de fietser die uit Uithoorn komt bij de rotonde Oosteinderweg-Kasteleinweg-van Cleeffkade? In uw gedachte moet hij/zij linksaf slaan, de busbaan oversteken, vervolgens de van Cleeffkade, nogmaals de busbaan om vervolgens weer terug te keren op het fietspad langs de Kasteleinweg. Maar doet de fietser dat ook? Als fietser zou ik dat niet doen, ik zou direct de Oosteinderweg oversteken. Datzelfde geldt voor de andere rotondes en dat is de reden dat de verkeerskundige zegt: fietsers mogen in twee richtingen van de rotondes gebruik maken. Ik geef toe het is extra opletten en als ik kost wat kost mijn recht op voorrang zou hebben genomen, tja auto’s veren weinig mee.
https://www.youtube.com/watch?v=ePNOdRuWckw
Het is en blijft wonderbaarlijk dat er ontzettend veel gediscussieerd wordt over de rotondes en dat er maar niets gebeurd?
Nu heeft de gemeente dus na lange tijd opeens geen kennis genoeg in huis (dat wisten we al) en moeten we terug naar de verkeersdeskundigen, zeer waarschijnlijk de zelfde deskundigen die deze monsters van rotondes gecreëerd hebben.
Ik ben zeker geen verkeersdeskundige maar wel ervaringsdeskundige door de vele malen dat ik over deze rotondes moet.
Met een normale rotonde heb je niet te doen met bussen die recht oversteken en niet met fietsers die van twee kanten kunnen komen.
Allemaal extra prikkels die zorgen voor verwarring en er voor zorgen iets of iemand over het hoofd te zien met alle gevolgen van dien.
Het meest simpelste is toch zorg dat de fietsers de richting met het verkeer meerijden.
Wat is toch het nut van tweerichting fietsverkeer, een fietser die linksaf moet hoeft maar 1/4 in plaats van 3/4 maar het geeft wel ontzettend veel onrust op een rotonde.
Voor degene die rechtdoor of rechtsaf moeten blijft alles hetzelfde.
Dit lijkt mij zo simpel op te lossen en met weinig kosten en zal vast iets helpen om de rotondes iets veiliger te maken.
Maar het zal wel iets te maken hebben met gezichtsverlies voor de gemeenteraad en dat kan natuurlijk niet en dus blijft het gewoon voortduren met groot risico voor de Aalsmeerse burger.
Verkeer is net water. Het neemt de weg van de minste weerstand. De drukte op de Stationsweg en de van Cleefkade is tijdens de spitstijden ‘s morgens en ‘s avonds is enorm. De veiligheid van schoolgaande kinderen en anderen welke de fiets gebruiken is hier bijzonder in het gedrang door het ontbreken van een apart fietspad. Het wachten is hier op een ernstig ongeluk.
De knip is hier mede de oorzaak van.
Mijn mening is om
De busbaan op te heffen, zodat een adequate doorstroming kan plaats vinden. Doorgaand vrachtverkeer dmv inkomende en uitgaande camera’s registreren en beboeten als het geen bestemmingsverkeer is.
Het enige wat ik bij deze inzending in de kop mis is “gesponsord”.
Weer een hele politieke discussie en ondertussen blijven de nooddiensten uitrukken…. elkaar vliegen afvangen, wie niet met wie zou moeten samenwerken… het enige winstpuntje is dat iedereen het er blijkbaar over eens is dat het een probleem is. Voorheen was de stelling dat ” we er wel aan zouden wennen”. Gelukkig is dat een gepasseerd station.
Het aantal vrachtwagens richting VBA is ontstellend hoog; pas voorbij de studio staat er 1 bord dat omrijden suggereert en alleen in het Nederlands, voor de Aalsmeerderbrug en in meerdere talen zou een beter idee zijn. Een week lang politie die omdraaien stimuleert? Hoeveel zou het kosten om een foldertje in de betreffende talen aan de chauffeurs uit te delen, een week lang? Opties genoeg, maar er wordt alleen onderhandeld en niet gehandeld.
Zittend op de publiekstribune mocht ik als verkeersgebruiker van burgemeester Kasteleinweg helaas niet actief mee doen aan het te voeren debat. Waarom eigenlijk niet ? Wij als weggebruikers zullen technisch gezien er net zoals vele raadsleden er weing verstand van hebben, maar gevoelsmatig voelen de rotondes stuk voor stuk ONVEILIG. Het kan maar gezegd zijn ! Wellicht heeft de oud wethouder Kuin in de kern toch gelijk: De verkeerscirculatie zo veel mogelijk omleiden buiten het dorp.