Klok lijkt niet meer terug te draaien

Er heerst onrust binnen de muren van de grootste veiling van de wereld Flora Holland. Aanleiding hiervoor is het over de hele linie invoeren van Beeldveilen van planten. Het betekent simpelweg dat planten niet fysiek meer voor de klokken en de tribunes verschijnen. De druk op de knop wordt straks bepaald door de foto van het product, net zoals bij bloemen al geruime tijd gebeurt.

Er wordt met huiver naar de invoerdatum van 4 oktober gekeken. Een actiegroep van handelaren is hier tegen in verzet gekomen. Het gaat hen allemaal te snel. Uniek is de samenspraak met een grote groep kwekers. Deze leden van de coöperatie hebben nu op aandringen van de handelaren een aanvraag gedaan voor een extra ledenvergadering.

Digitaal de standaard
Groot, groter, groots zo moet een wereldwijde digitale marktplaats tot stand gebracht worden volgens de CEO van Flora Holland, Lucas Vos. Hij doelt daarmee op een groter aanbod, grotere klanten en een grotere groei. Kopen zal volgens hem steeds meer op afstand gaan gebeuren en daarom moet digitaal de standaard worden. Bloemen en planten verhandelen als het Bol.com van de wereld is wat hij voor zich ziet. Hij haalt min of meer de schouders op over het verzet tegen Beeldveilen. Volgens Vos is dat een klein groepje kwekers en een klein groepje handelaren.

Hij zegt in een vlog (vanaf minuut 9) op de site van de veiling toe dat Flora Holland hen wel gaat helpen om de noodzakelijke digitale stappen te zetten, maar dat de startdatum van 4 oktober gewoon vast staat. De zogenaamde klankbordgroep Beeldveilen is daartoe nog uitgebreid met een aantal kwekers en klanten die tegen beeldveilen zijn.

Mordicus tegen
De groep kwekers die de extra ledenvergadering wil, vertegenwoordigt een omzet van boven de 300 miljoen euro. Zij allen hebben een voorbeeldbrief van de actiegroep gekregen om te ondertekenen voor deze vergadering. Een van die actievoerders is Henk Spaargaren, directeur van Florink Nederland en goed voor een omzet van circa acht miljoen euro. Hij is mordicus tegen de manier en het tempo waarmee het Beeldveilen van planten wordt geïntroduceerd. Volgens hem gaat de vrije markt weg voor de klok en ontstaat er gevaar voor prijsafspraken waardoor de kleine en middelgrote bedrijven het loodje gaan leggen.

Zorg dat alles klopt
Volgens Spaargaren, die nadrukkelijk stelt niet tegen vooruitgang te zijn, zou een combinatie van digitaal en fysiek uniek zijn en werkbaar. “Als alles digitaal moet worden, zorg er dan voor dat de randvoorwaarden op orde zijn. Ik wil dat er perfectie van foto’s en informatie wordt nagestreefd en dat die etalage van planten voor de klok blijft bestaan. Zorg dat alles klopt. Wat er nu gebeurt, is dat onze bedrijfsvoering gevaar loopt. Nu kun je in je eentje vier klokken tegelijk doen, maar dat is straks digitaal onmogelijk. Dan moet ik er een inkoper bij nemen. Daarbij komt dat 60 procent van onze handel uit impulsinkopen bestaat. Dat doen we op basis van kwaliteit en prijs. Zien doet kopen, daar kan geen foto tegenop.”

Oneerlijke concurrentie
De groep handelaren vindt ook dat de klankbordgroep haar werk niet goed heeft gedaan. “Over de invoering van het beeldveilen van bloemen is acht jaar gedaan en dat is nog niet in orde,” zegt Spaargaren, “daarbij komt dat de inkoper van planten straks veel meer informatie moet verwerken dan bij een bloem het geval is. En omdat de planten niet fysiek meer voor de klok verschijnen, moeten we gaan schouwen en scannen in de opstelruimte. Allemaal extra werk. Bij bloemen heb je met drie specificaties te maken bij planten zijn dat er wel zeven of acht per klok en per artikel. Dat kan je als midden en kleinbedrijf niet alleen meer aan. Concurreren met de grote jongens is dan niet meer mogelijk en wil je dezelfde kwaliteit dan heb je meer mensen nodig. Nee, alles moet groter en groter. Ik denk dat ze met die ‘big bang’ van 4 oktober gewoon 60 of 70 procent van het midden en kleinbedrijf opdoeken.”

Ter verantwoording roepen
“Met die Algemene Leden Vergadering willen we ze ter verantwoording roepen over de effecten op onze bedrijven. Als klant zijn we bijvoorbeeld niet persoonlijk op de hoogte gesteld door de veiling. Wij hebben dat via de media moeten horen. Er is nauwelijks normale communicatie geweest over het beeldveilen van planten. Daarbij komt dat wij willen dat de veiling de plek blijft waar partijen bij elkaar komen. Ik hoop echt dat we er bij die ALV samen uit weten te komen.”

Woensdagavond om 22.00 uur schenkt ook het NOS-programan 'Eén Vandaag' aandacht aan het onderwerp.

Tekst Jan Daalman, foto's archief AV

(advertentie)

 

2 reacties

  1. Het is werkelijk niet te begrijpen hoe beeld veilen gewoon bij klanten door de strot wordt geduwd.
    Klantbord groep van kopers heb ik nog nooit horen informeren
    bij hun achterban.
    Ik heb nu een paar maal getracht via beeld veilen in te kopen, maar het is pakjesavond met wat je ontvangt.
    Ik hoor op de tribune alleen maar onvrede, maar alles
    gaat gewoon door. Rode kruizen door foto´s is ook zo een
    fraai gezicht voor je klanten op je web shop ??
    Misschien iedereen zijn vinder van de knop of spatiebalk af laten en eerst oktober van de baan. Natuurlijk gaan we met
    de tijd mee, maar dan moet het wel goed georganiseerd zijn. Ik mag veel terug geven, maar moet ik dan met have vrachten naar het buitenland vertrekken ??
    Een onzekere toekomst. Hoe kan je dit soort problemen nog
    uitleggen aan mensen die nooit meer op de werkvloer komen??

  2. Correctie: de uitzending van Eén Vandaag begint om 18:20 uur en is te bekijken op npo 1.
    (Redactie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel