Vraagtekens PACT bij onzichtbare topverdiener

COMMENTAAR   Een (niet-waarnemend) burgemeester verdient in Aalsmeer maximaal € 7500 bruto per maand. Een (fulltime) wethouder staat voor hoogstens € 6000 op de loonlijst. Dat zijn cijfers die je simpel op het internet kunt aantreffen. Niks geks aan, gewoon van rijkswege vastgesteld.

Terwijl zijn communicatieadviseur het genoemde bedrag wilde schrappen, deed burgemeester Pieter Litjens er zes jaar geleden in een interview in het lokale internetmagazine NieuwNAT helemaal niet moeilijk over. “Ik verdien bruto 7000 euro in de maand. Dat is een hoop geld en ik mag dan ook niet klagen. Maar als je rijk wil worden, word je geen burgemeester.”

Topinkomens
Tegen de conventies in, en misschien op het randje, bracht PACT-woordvoerder Rik Rolleman vorige week donderdag in de raadscommissie Maatschappij & Bestuur de honorering van de interim-gemeentesecretaris ter sprake. De getallen staan keurig, zoals dat hoort vanwege de Wet Normering Topinkomens, in de jaarstukken 2014, die de gemeenteraad op 25 juni hoogstwaarschijnlijk gaat goedkeuren.

Deze functionaris vangt voor 28 uur arbeid in de week over een jaar een brutovergoeding van iets boven de € 136.000. Ja, u leest het goed.

Vervelend
“Ik vind het vervelend het over een functionaris te hebben waarvan iedereen weet wie het is,” zei waarnemend burgemeester en portefeuillehouder financiën Jeroen Nobel zuinigjes toen de verdiensten voor een tweede keer die avond rondzoemden.

Rollemans kritiekpunt was dat de gemeentesecretaris al “zeer langdurig” als zzp'er ingehuurd wordt. Namelijk sinds januari 2013 toen hij gemeentesecretaris Dick van Huizen opvolgde. Het was de PACT'er opgevallen dat de beloning aan de hoge kant is. Hoe kijkt B&W er zelf tegenaan, wilde hij weten.

Onder de norm
Daar wilde Nobel best op ingaan. De getallen kloppen, bevestigde hij. “Maar ik heb al mogen ervaren dat hij meer uren maakt dan formeel in het contract staat. Het bedrag is niet hoger dan vermeld.” Hij vond dat de gemeente er een “redelijk goede koop” mee had gedaan.

In het eerste jaar, en dat zei Nobel er niet bij, verdiende de gemeentesecretaris overigens in ruim 11 maanden iets meer dan € 113.000, maar wel met een contract voor… 32 uur. Allemaal terug te lezen in de jaarstukken 2013. Kortom, hij is er in een jaar aardig op vooruitgegaan. Minder werken, meer binnenharken. Maar de “wettelijke norm blijkt niet te zijn overschreden”, stellen beide jaarrekeningen ons gerust.

Een hoop geld, maar het kan even niet anders, was het weerwoord van Nobel op 11 juni. “In de afgelopen periode zijn er dingen gebeurd die het wisselen van de wacht niet wenselijk maken. En voorlopig zijn we dat als B&W ook niet van plan. Eerst moet het vaarwater rustiger zijn.” Het gaat volgens hem in deze politiek moeilijke tijden om “stabiliteit”. Eerst rust in de tent. Een nieuwe functionaris zou maar “verstorend werken”.

Portemonnee burger
Maar in plaats van een onbepaald zzp-contract kan de gemeentesecretaris toch een jaarcontract krijgen, droeg Rolleman in een laatste poging nog als alternatief aan. Dat zou in zijn ogen kosten besparen. 

Nobel wilde er echter niet aan. “Het is nu niet opportuun om te kijken of ergens iemand te vinden is om die plek op te vullen,” zei de burgemeester. “Ik ben zeer scherp op de portemonnee van de burger om langer te wachten dan nodig is,” voegde hij er direct aan toe.

“Maar de bedoeling van B&W is de interimpositie te gaan verruilen voor een definitief persoon. Ik kan niet zeggen of het 3 of 6 maanden duurt. maar het is zeker geen 2 jaar. Het zal ergens daar tussenin worden.”

Vertrouweling
Wie de 'geplaagde' gemeentesecretaris is? Frans Romkema. Dat is eveneens terug te vinden op de gemeentewebsite. De naam zal u weinig of, waarschijnlijker nog, volstrekt niets zeggen. Hij is nagenoeg onzichtbaar en treedt uiterst zelden in de openbaarheid. Wanneer dat wel gebeurt, houdt hij bijna altijd zijn kiezen op elkaar. Dat is geen privétrekje van Romkema, maar eigen aan een gemeentesecretaris.

Die functionaris is de eerste adviseur van B&W en als zodanig hun belangrijkste vertrouweling. In een afscheidsinterview in Nieuws over Aalsmeer, voorganger van AalsmeerVandaag, sprak Van Huizen van een “machtspositie” die je bekleedt en waarmee je “heel voorzichtig” moet zijn.

Gezag en respect
De keerzijde is dat de gemeentesecretaris tegelijk ook tussen B&W en de ambtelijke organisatie in staat. “B&W zegt wát er moet gebeuren, ik ga over hóé het gebeurt,” vertelde Van Huizen, uit eigen ervaring puttend.

“Je staat dichtbij de bestuurlijke macht. Ik kijk of de burgemeester en wethouders zich senang voelen en tevreden zijn. Ze huilen bij me uit, vragen me om hulp. En soms ben ik alleen maar decorum. Je doet veel op basis van gezag en respect,” legde Van Huizen, geliefd bij burgemeester, wethouders en ambtenaren, uit.

Uitglijder
Toen Romkema een half jaar bij de gemeente acteerde, maakte hij publiekelijk een stevige uitglijder. Plaats van handeling is de raadzaal waar tachtig belangstellende burgers verzameld waren tijdens een open avond van de gemeenteraad. Een van de onderwerpen: het aantal raadsleden.

Rondlopend in de zaal viste presentator Henk Jan Winter, destijds senior communicatieadviseur van de gemeente, naar antwoorden. Die varieerden van 6 tot 26. Ik verklap het juiste antwoord vast: Aalsmeer telde toen 21 raadsleden.

Verlossende woord
Volgens De Winter was er maar eentje van wie het verlossende woord kon komen, de gemeentesecretaris. Zonder blikken of blozen antwoordde interimmer Romkema ”25″. Dat werd, terwijl er wat raadsleden gniffelden, gemakshalve voor kennisgeving aangenomen.

Een onbenul, die gemeentesecretaris? Desinteresse? Vergeeflijk foutje? Les niet geleerd? In elk geval maakte hij een weinig fraaie beurt bij de raadsleden. Een afgang, dát was het. Zo'n simpel getalletje heb je na een week klussen voor B&W paraat.

Han Carpay

NB. Voor de historisch geïnteresseerden een lijstje met een kleine tachtig jaar Aalsmeerse gemeentesecretarissen: J.M. Wentzel 1940-1970, J.J. Huson 1970-1988, E. Duinkerken 1988-2009, D.J. van Huizen 2009-2013, F.L. Romkema 2013-heden.

Foto: B&W met achteraan gemeentesecretaris Frans Romkema op het bordes van het gemeentehuis (foto gemeente); portretten: PACT-raadslid Rik Rolleman (boven) en burgemeester Jeroen Nobel (foto's AV-archief)
 

4 reacties

  1. Alles heeft zijn prijs, maar als je ,echt, rijk wilt worden, gun je een ander de centen en jij zelf, het geluk!

  2. Dick’s kernpunten zijn de Ombudsmanuitspraak, de “rust” waar de waarnemend burgemeester voor pleit en het fenomeen zzp’ers. Ik zou enkele kanttekeningen willen maken bij de lading “commentaar” van dit artikel. Na het “betwetersstuk” volgde op AV een lange periode van “faits divers.” Het stuk van vandaag van de hoofdredacteur beperkt zich tot verslaggeving over de vragen van Rolleman en duiding over de functie van gemeentesecretaris. De auteur rakelt Romkema’s uitschuiver van medio 2013 op, maar zegt niets over de manier waarop betrokkene 2,5 jaar lang zijn functie uitoefent. Over de grond van de zaak, de honorering, volstaat hij met: “ja, u leest het goed.” Van een commentaarschrijver mag men toch wat meer analyse en ter zake doend commentaar verwachten. Want hoe ziet voor de gemeente het werkelijke kostenplaatje er uit? Blijft het bij de facturen van de zzp’er? Of declareert die ook onkosten, reiskosten, overuren, …, die elders (en minder zichtbaar?) in de jaarstukken worden verantwoord? En wie neemt sociale lasten en pensioenpremie voor zijn rekening? Over de abnormaal lange duur van de samenwerking met de zzp’er laat Carpay enkel Rolleman aan het woord. Waarom niet de vaststelling dat Romkema destijds goed heeft onderhandeld, maar de gemeente vervolgens in slaap is gesukkeld? Waarom geen kritiek op Rolleman die als raadslid wel eens eerder aan de bel had kunnen trekken?

  3. Ook deze kwestie rondom deze waarnemend gemeentesecretaris is een heikel hangpunt. Als “baas” verzuimde hij de vanuit gemeente Amstelveen ingehuurde ambtenaren te controleren en aan te spreken op gebrek aan eerlijkheid, oprechtheid en integriteit. Dat is geen wonder gelet op de werkopvatting van deze gemeentesecretaris, zie https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2014/030. Citaten: (1) “De Nationale ombudsman is van oordeel dat de betrokkenheid van de waarnemend gemeentesecretaris (…) tot gevolg heeft gehad dat bij verzoeker [Dick Lookman] onvoldoende vertrouwen is geschapen dat er sprake was van een onafhankelijke klachtbehandeling en dat daardoor de schijn van partijdigheid is gewekt. (2) “De essentie van klachtbehandeling is namelijk proberen het vertrouwen van de burger in de overheid te herstellen. De overheid moet zich daarbij bewust zijn van de belangrijke rol die de beleving van betrokken burger speelt, de subjectieve onvrede. In dit licht bezien moet elke vorm van schijn van partijdigheid worden vermeden.” De maandenlange rust die waarnemend burgemeester Nobel aan politiek en burgers “oplegt” als inleidende remedie om het tij te kunnen keren, zie ik als stilte voor de storm die er ongetwijfeld zal komen. Herstellen van het bij Aalsmeerse burgers geschonden vertrouwen begint volgens mij niet met maandenlange rust maar met het direct in gesprek gaan met burgers in plaats van hen dood te zwijgen. Het begint ook met het direct aannemen van een “eigen” gemeentesecretaris en het lozen van zzp’ers/waarnemers: velen van hen gedragen zich immers als “eigen baasjes” waarbij hen niets in de weg wordt gelegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel