De ruim 50 bezoekers van de VVD-receptie hingen vrijdagavond aan de lippen van Pieter Litjens. De verkeerswethouder van Amsterdam hield een gloedvol betoog over verkeer en vervoer in de regio.
Het was voor de laatkomers vrijdagavond wel een speurtocht om erachter te komen waar de VVD-receptie zich precies bevond. Parkeren op het veilingdak lukte nog wel maar welke deur en etage er vervolgens genomen moest worden, was toch iets van een gok.
De in de schimmige gangen van Flora Holland opgestelde VVD banners leidden uiteindelijk naar de firma Alkemade, importeur van bloemen en planten. De originele locatie voor deze bijeenkomst was aan VVD-lid Willem Keessen te danken die hier sinds een goed jaar emplooi heeft gevonden na de ontbinding van Koninklijke kwekerij Terra Nova. We vielen precies in de toespraak van voormalig burgemeester en thans verkeerswethouder van Amsterdam, Pieter Litjens.
Woontorens
Het was duidelijk dat hier de passie ligt van Kudelstaarter Litjens. Cijfers en feiten oplepelend alsof ze op de veilingmuur stonden uitgeschreven, nam hij de ruim 50 aanwezigen, waaronder dit keer veel meer vertegenwoordiges van de diverse partijen, mee in de complexe wereld van vervoer in en om Amsterdam. Zo hoorden we over de plannen dat er aan de Noordoostkant van Amsterdam 70 duizend woningen bijkomen (een wijk ter grootte van de stad Leiden) in woontorens van 125 meter hoogte waarbij de parkeermarge 0,2 plaats per woning betreft. “Dat is één parkeerplaats op vijf huizen,” zo rekende Litjens voor, “mensen die in Amsterdam wonen, kunnen zich veel beter met de fiets of met het OV verplaatsen dan een auto aanschaffen.”
En over de flats zei hij: “We zouden als stad de woningen graag op 145 meter hoogte bouwen maar dat vindt Unesco niet goed. Het zou namelijk betekenen dat je de woontorens vanuit de binnenstad boven de grachtenpanden ziet uitsteken en dat is werelderfgoed.”
Noord/Zuidlijn
Litjens zei ook zeer uit te kijken naar de opening van de Noord/Zuidlijn. Hij had zelfs een nieuwtje voor het publiek. De hoogwaardige verbinding is ongeveer een maand eerder klaar dan gepland, al wordt er evengoed van uitgegaan dat op 22 juli de eerste metro zijn feestelijke eerste rit zal maken. Dat de kosten zes keer hoger zijn uitgevallen dan ingecalculeerd zal dan snel zijn vergeten. Ook ging het over een brugverbinding over het IJ, verplaatsing van de cruiseterminal en de verbreding van de sluizen in IJmuiden. Litjens liet fijntjes doorschemeren dat hij bepaald niet op één lijn zit met zijn gedeputeerde partijgenoot Elisabeth Post als het gaat om bijvoorbeeld brughoogtes of de tarieven voor parkeervergunningen die in zijn ogen te goedkoop zijn.
Nachtbussen
En uiteraard kwam ook de nachtbussenkwestie in Kudelstaart aan de orde. Litjens erkende het probleem waar de inwoners van zijn eigen woonplaats mee zitten en gaf aan binnenkort met Connexxion om tafel te gaan en hierover te praten. “Het zou heel goed kunnen dat er een nieuw systeem komt met Openbaar Vervoer op afroep,” aldus Litjens.
Burgemeesterspost
De vraag of hij beschikbaar is voor een burgemeesterspost in bijvoorbeeld Amstelveen waar een opvolger wordt gezocht voor Mirjam van 't Veld, pareerde Litjens handig. De manier waarop hij sprak over zijn werk als verkeerswethouder geeft aan dat de Kudelstaarter er nog (lang?) niet klaar mee is.
Komende zaterdag is het de beurt aan D66 om een nieuwjaarsreceptie te houden. De nieuwe partij heeft daarvoor The Beach uitgekozen. Zie onze agenda voor meer informatie.
Tekst en foto's Arjen Vos
Foto's: Pieter Litjens sprekend bij Alkemade en (foto onder) met oud-burgemeester Joost Hoffscholte en lijsttrekker Robert van Rijn op de inmiddels beruchte VVD-sofa.
(advertentie)
Eén reactie
Geachte Heer,
De Heer Pieter Litjens wethouder verkeer en vervoer in de regio (AMSTERDAM) Ik en vele mede bewoners van Kudelstaart wensen u succes in de onderhandelingen met Trans Dev Connexxion over de bereikbaarheid van Kudelstaart
Wij hopen dat het verbetert voor de toekomst.
VR GR Jacques,