Het stond afgelopen donderdag niet eens op de agenda van de gemeenteraad. Maar het werd per ongeluk een hot issue en alle fracties wilden er dolgraag hun zegje over doen: parkeren in Aalsmeer.
CDA'er Eppo Buskermolen zwengelde het onderwerp aan bij de behandeling van het nieuwbouwproject Zwarteweg. Zijn punt was dat de gemeente het parkeren op eigen terrein meerekent in de normen die ze hanteert. Die normen zijn de landelijk gangbare normen die het kennisinstituut voor verkeer CROW heeft vastgesteld. Ter illustratie: in de nieuw te bouwen wijk ligt de parkeernorm tussen de 1,7 en 2,1 auto's per woning, afhankelijk van de grootte.
Buurt de dupe
“Soms wordt een eigen parkeerterrein gebruikt als tuin en parkeren bewoners hun auto in de wijk,” gaf de CDA-woordvoerder aan. “Daardoor krijgt de wijk parkeerproblemen, zoals ze in Aalsmeer-Oost en de Rietlanden meemaken. Als bewoners hun eigen terrein niet gebruiken, is de buurt de dupe.”
Buskermolen vroeg zich hardop af of de CROW-richtlijnen niet “wat” moeten worden losgelaten. Volgens hem zou het misschien beter uitpakken als parkeren op eigen terrein geen onderdeel meer is van de nu steeds gehanteerde normen. Hij was benieuwd hoe de andere fracties erover dachten.
Bewoners niet blij
Later in het debat, toen diverse raadsleden gretig op zijn prikkelende woorden waren ingegaan, riep Buskermolen op tot een aparte gezamenlijke bespreking over de parkeernormering. “Anders lopen we straks tegen bewoners aan die niet blij zijn met deze normen. Dat kan ik u verzekeren.”
Hij kreeg steun van Danny Tol, maar de AB'er wilde het toekomstige debat nog verbreden. Volgens hem moet de vraag zijn “hoe we de parkeerproblemen kunnen oplossen, los van de CROW-normen”. Het gaat, stelde hij, immers niet alleen om het “hanteren van regels”.
Minimaal 2 auto's
Bij het Zwarteweg-debat kwam Bram Heijstek (HAC) met een parkeermotie op de proppen waarin hij tevens alle andere nieuwbouwprojecten betrok. Hij maakte zich hard voor een verhoging naar “minimaal 2 auto's” per woning.
Als argumenten droeg Heijstek onder meer aan dat er in Oost en de Rietlanden een “tekort” is aan parkeerplaatsen, dat Aalsmeer en Kudelstaart met het openbaar vervoer “minder goed bereikbaar” zijn en dat tweeverdieners “meestal twee bedrijfsauto's en ook nog een privéauto” hebben.
Dreigement
Gingen de andere raadsleden niet mee met zijn motie, dan zou hij tegen de Zwarteweg-startnotitie stemmen, zo zei hij dreigend. Toen puntje bij paaltje kwam, bleek Heijstek alleen te staan met zijn motie. Desondanks schaarde hij zich aan de zijde van de coalitie en stemde hij voor het nieuwbouwplan *).
Tol vond de 'minimaal 2 auto's'-motie van HAC “te kort door de bocht”, ook al besefte hij dat er in de gemeente behoorlijke parkeerproblemen zijn. Ook voor de CDA-suggestie om aan het CROW-normeringsstelsel te tornen, voelde de AB-woordvoerder niks.
Feiten ontbreken
De VVD zag oprekking van parkeernormen in de openbare ruimte helemaal niet zitten. “Dat geeft kostenverhoging in nieuwbouwplannen, omdat er meer ruimte voor parkeerplaatsen geclaimd wordt,” verkondigde Dirk van der Zwaag. Daarnaast veegde hij de vloer aan met de “beweringen en aannames” in Heijsteks motie. “Feiten ontbreken. Het is geen goeie motie.”
Van der Zwaag kwam met een volgens hem “goeie optie” om parkeerperikelen op te lossen en tegelijk de “druk op de portemonnee van bewoners” weg te nemen. “Leg parkeerplaatsen aan met een hekje erom en verkoop die aan mensen die er belangstelling voor hebben.”
Anders kijken
In alles over één kam scheren, zoals Heijstek met zijn motie deed, zag Buskermolen geen heil. Want bij bijvoorbeeld seniorenwoningen haal je nu eenmaal de norm van twee auto's niet. Wat “normale woningbouw” betreft kon de CDA'er zich wel vinden in Heijsteks voorstel.
Ronald Fransen (PACT) vond de motie sowieso kletskoek. “Het gebruik van auto's is ook aan verandering onderhevig. Het auto-eigenaarschap is in ontwikkeling. Dat moeten we meewegen.” Volgens Fransen wordt het tijd om “anders” naar de parkeersores te kijken.
*) Naschrift HC. Hieronder staan enkele reacties van Bram Heijstek, en die heeft helemaal gelijk. Ik wist tot gisteren niet beter dan dat ik de waarheid schreef. Hoe zit het? Donderdagavond moest de gemeenteraad na afloop van het openbare deel nog besloten vergaderen over de Zwarteweg. Pers en andere belangstellenden worden in dergelijke gevallen vriendelijk verzocht op te stappen. Blijven wachten en na het besloten deel weer binnenstappen om alleen maar de uitslag te horen? Ik vraag het de griffie morgen wel, dacht ik. Die meldde me (pas maandag!) dat HAC had voorgestemd… Daar ga ik dan op af. Als zelfs de griffie in de verslaglegging niet betrouwbaar genoeg is… Overigens meldde de griffie ook dat heel PACT tegen de Zwarteweg-startnotitie was. Bleek ook onjuist: Rik Rolleman was vóór, de rest tegen. Terzijde: kijk vandaag in de Volkskrant op pagina 31 rechtsonder: Gemeente Aalsmeer zoekt griffier. |
Portretten: Eppo Buskermolen (CDA, bovenste) was aanstichter van de parkeerdiscussie 10 september, Bram Heijstek (HAC) stond alleen in het opschroeven van de parkeernormen. (foto's: Arjen Vos en AV-archief)
4 reacties
Hier kunt u de vergadering terugluisteren. Bij 2:24:23 hoort u de voorzitter opsommen wie tegen zijn. Daar zat HAC tussen.
http://aalsmeer.raadsinformatie.nl/vergadering/148195/Gemeenteraad+10-09-2015
2 auto’s per woning is de norm. Kinderen blijven steeds langer thuis wonen, ook al hebben ze een baan. Ze mogen al op hun 17de auto gaan rijden.. gemiddeld bestaat een gezin uit…? 2 kinderen? Vader werkt fulltime, moeder parttime. en allemaal hebben ze een auto. Dat zijn er dan 4. In het weekend komen er wat vrienden op bezoek. Kortom, welke norm je ook gaat hanteren, een tekort zal er altijd zijn. Maar prima dat er bij nieuwe wijken rekening gehouden wordt met meer auto’s, en normen? Ik zou zeggen, bekijk het per woonwijk…
In de programbegroting 2015 op pagina 132 lezen wij: 1e kwartaal collegebesluit parkeerbeleid4e kwartaal raadsbesluit parkeernormennota. Als er geen stukken zijn voor de vergadering van 1 oktober 2015, zou het dan misschien 29 oktober wel op de agenda komen?
Beste Han, naar mijn weten heb ik tegen het plan van de Zwarteweg gestemd. Gaarne een correctie.