Nieuw op de CDA kieslijst: Peter van den Nouland

Door: redactie. Deze dagen valt bij elke stemgerechtigde inwoner van Aalsmeer en Kudelstaart de kieslijst in de brievenbus. Zes partijen met allemaal namen. Sommigen lopen al vele jaren mee in de politiek, anderen iets korter en er zijn ook nieuwkomers. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen volgende week, zetten we van elke partij een nieuwkomer op het podium. Wie zijn deze mensen en waarom kiezen zij er zelf voor om zich verkiesbaar te stellen? Vandaag met Peter van den Nouland, nummer 7 op de lijst van het CDA.

Naam: Peter van den Nouland
Partij: CDA
Leeftijd: 60 jaar
Geboorteplaats: Den Haag
Burgerlijke staat: gehuwd met Petra van den Nouland-Abma
Woonachtig in: Kudelstaart
Opleiding: Installatie technicus – brandweer – ambulance
Werk: ambulance chauffeur sinds 2000 en uitvaartondernemer sinds 2021

Waarom gaat u in de politiek?
Sinds ik 33 jaar geleden in Kudelstaart ben komen wonen, vanuit een drukke stad Den Haag, heb ik in het begin erg moeten wennen. De rust viel een beetje over mij heen. In Den Haag was ik toentertijd betrokken bij vele activiteiten vanuit de katholieke kerk welke midden in de Schilderswijk stond. Na mijn gewenning in Kudelstaart ben ik bij de vrijwillige brandweer in Aalsmeer gegaan waar ik tien jaar actief ben geweest. In die periode is ook mijn werk bij de ambulancedienst in Amsterdam begonnen waar ik in diverse commissies heb gezeten. De laatste vijftien jaar heb ik mij binnen onze gemeente vooral bezig gehouden met het opzetten van reanimatie teams en het opbouwen van een mooi netwerk van AED’s. Hiermee hebben wij al diverse mensenlevens kunnen redden van patiënten die een acute hartstilstand kregen.

Politiek heeft altijd mijn aandacht gehad. Ik zat soms tot diep in de nacht politieke debatten te volgen. Begin 2020 hebben mijn vrouw en ik besloten het roer toch nog iets om te gaan gooien. Het leven is kwetsbaar en wij gaan alleen nog maar dingen doen waar wij een goed gevoel bij hebben. Korter werken bij de ambulancedienst is daar één van waardoor er ruimte gaat komen voor het CDA. Ik ben een echt gezinsmens. Dat in combinatie met mijn achtergrond is wat mij betreft het CDA een logische keuze.

Ambities heb ik altijd gehad tot op zekere hoogte. Binnen het CDA voel ik niet zo het verschil tussen de top en kandidaten die iets lager op de lijst staan. Wij proberen een gezamenlijkheid te bewerkstelligen en dat lukt redelijk volgens mij.

Wie is uw voorbeeld in de politiek?
Bij mijn werk op de ambulance heb ik veel corona ellende gezien. In de eerste golf heb ik veel IC transporten gedaan vanuit Brabant. Patiënten liggend op hun buik vervoeren omdat de ziekenhuizen overvol lagen. In Nederland hebben wij het ongelooflijk goed gedaan. Wij hebben geen patiënten op parkeerplaatsen gezien met een fles zuurstof naast de auto. Hugo de Jonge en Mark Rutte hebben op dit dossier al mijn respect verdiend. In buitengewoon lastige tijden toch verantwoordelijkheid durven te nemen.

Wat hoopt u te bereiken?
Er staan hele interessante onderwerpen op de agenda de komende tijd. Er is binnen de fractie zeker ruimte voor een eigen geluid. Wat ik een voorbeeld vind hoe het vooral niet moet is de partij 50+. Deze partij heeft aan de Tweede Kamerverkiezingen meegedaan, één zetel gewonnen maar is nooit vertegenwoordigd omdat de lijsttrekker de dag na de verkiezingen voor zichzelf begonnen is. Ik ben wel een teamplayer denk ik.

Waar ik mij zorgen over maak zijn de aanrijtijden van ambulances. Het is te ingewikkeld om uit te leggen maar het is geen vanzelfsprekendheid dat er een ambulance binnen de normtijd van vijftien minuten ter plaatse is. Binnen de dienst heb ik daar alles, wat in mijn vermogen ligt, aan gedaan. Dat is maar zeer beperkt gelukt. Als mogelijk toekomstig raadslid ga ik trachten dit via een andere weg bewerkstelligd te krijgen.

Wat neemt u mee uit uw werk wat in de politiek goed van pas kan komen?
Eén van mijn nevenfuncties was kaderlid van het CNV voor de ambulance sector. Als kaderlid ben ik vijf jaar lid geweest van de onderhandelingen delegatie voor de sector CAO. In die hoedanigheid heb ik ook politiek moeten bedrijven op een iets ander vlak. Toch zie ik daarbij overeenkomsten. Mijn sterke eigenschap daarbij is inzetten op goede onderlinge verhoudingen. Ik denk dat je daar het meeste mee bereikt.

Wat is volgens u de Aalsmeerse identiteit?
Ik woon al jaren met heel veel plezier in Kudelstaart. Vele buren wonen er net zo lang. Wij zijn best trots op onze buurt. De afgelopen periode hebben wij ons als buurt bijvoorbeeld ingezet voor de slachtoffers van de oorlog in de Oekraïne. Een Poolse buurman heeft een bedrijf op de veiling met veel klanten in de Oekraïne. In plaats van bloemen zijn er inmiddels twee vrachtauto’s vol met goederen gebracht om het leed van die mensen iets te verzachten. Als je dan ziet hoeveel Kudelstaartse en Aalsmeerders goederen hebben gebracht wat onze overbuurvrouw verzameld heeft dan kan je daar alleen maar trots op zijn. Dat saamhorigheidsgevoel ervaar ik als bijzonder. Dat kom je in een grotere stad wat minder tegen.

Hoe ziet Aalsmeer er over 25 jaar uit?
Ik denk dat het drukker gaat worden in onze gemeente. Huidige ontwikkelingen zullen ervoor gaan zorgen dat wij meer mensen moeten gaan opvangen om een fatsoenlijke levensstandaard te bereiken voor hen. Ik zie dat als een grote uitdaging. Daartegenover staat dat de Westeinderplassen zich verder gaan ontwikkelen als recreatieplas. Heel veel mensen beleven veel plezier aan de mooiste plas van Nederland.

Waar ergert u zich aan in Aalsmeer/Kudelstaart?
Mensen hebben snel een mening. Vaak ongenuanceerd. Natuurlijk moeten we opnieuw kijken naar de N196 bij de knip. Het is echter wel zo dat het vrachtverkeer amper nog aanwezig is en dat de bussen ook niet meer door de veel te smalle Hortensialaan rijden. Deze positieve zaken mogen wat meer benoemd worden.

Waar wordt u warm van in Aalsmeer/Kudelstaart?
De zeer vele activiteiten die veelal door vrijwillige ‘professionals’ georganiseerd worden. Daarnaast denk ik dat wij het hier zo slecht nog niet hebben. Heb voor mijn werk veel in Amsterdam gereden. Geef mij maar Aalsmeer/Kudelstaart.

Wat is uw lievelingsplek in Aalsmeer/Kudelstaart?
Café op de Hoek in Kudelstaart. Erg gezellig!!

Als u per direct 100.000 euro zou mogen besteden in Aalsmeer/Kudelstaart, waaraan zou u dat uitgeven?
Ik ben een groot fan van elektrisch rijden. Zou een paar extra laadpalen realiseren. Dat is een luxe probleem. Daarnaast een groot deel besteden aan mensen die op of net onder de armoedegrens vallen. Deze groep is uiteraard niet zo groot als in een grote stad maar soms kom ik oprecht schrijnende gevallen tegen. Enige investeringen in coaching van deze doelgroep zal veel winst kunnen opleveren.

Wat wilt u zelf nog kwijt?
Lijst 1 is belangrijk voor een stabiel bestuur van Aalsmeer/Kudelstaart. CDA #Altijd dichtbij.

(Foto: CDA) klik op onderstaande foto voor het filmpje van Peter.

 

2 reacties

  1. Beste Peter, ik heb vol belangstelling het artikel over je gelezen en daarin viel mij naast heel veel mooie dingen ook de volgende tekst op:

    ‘Waar ergert u zich aan in Aalsmeer/Kudelstaart?
    Mensen hebben snel een mening. Vaak ongenuanceerd. Natuurlijk moeten we opnieuw kijken naar de N196 bij de knip. Het is echter wel zo dat het vrachtverkeer amper nog aanwezig is en dat de bussen ook niet meer door de veel te smalle Hortensialaan rijden. Deze positieve zaken mogen wat meer benoemd worden.’

    En daar viel toch eerlijk gezegd mijn mond van open, feitelijk vond ik dit persoonlijk, als bewoonster van en petitionaris van de petitie ‘Verkeersveilige Hortensialaan’ een nogal ongenuanceerde uitspraak c.q. opmerking!

    Want ondanks dat er weinig?? vrachtverkeer is en dat de bussen uit de smalle Hortensialaan zijn verdwenen, heeft het merendeel van de bewoners van deze straat liever de bussen terug dan de huidige situatie.

    Want wat wij er in deze straat voor terug gekregen hebben is een zeer verkeersonveilige racebaan waarbij met grote regelmaat snelheden van boven de 60k/u worden gemeten met te vaak uitschieters boven de 90.

    Gezien je werkzaamheden/beroepen lijkt mij dat ook vanuit dat oogpunt de beelden dus wel bekend zullen zijn… van mensen die een aanrijding met die impact niet overleven, zoals de kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers).

    Al heel vaak heb ik de situatie in deze straat/straten t.g.v de situatie ontstaan door de knip/HOVASZ aangekaart. Omdat ik als bewoonster, en mijn medebewoners in deze straat te vaak het bijna mis zien gaan, voor wat betreft de ‘veiligheid’ in onze straat. En werkelijk nooit is er van uit het CDA en de VVD (behalve 2x gesprek met wethouder van Rijn) één reactie op gekomen. Over ‘ongenuanceerd’ gesproken.

    Zolang er niet met bewoners van deze straten in gesprek wordt gegaan, ze niet worden gehoord.. omdat dat kennelijk een smet ofzo op werpt, bijvoorbeeld op de verkiezingen…dan is het wellicht beter om dit soort uitspraken maar gewoon niet meer te doen.

    Mijn advies: ga met de bewoners over deze situatie in gesprek. En kom tot oplossingen. Zodat de in jouw ogen ‘snelle en ongenuanceerde’ mening van bewoners in Aalsmeer een onderbouwde mening wordt! Want dat houdt in dat er dan beter wordt nagedacht over verstrekkende gevolgen voor een compleet dorp!

  2. “Mensen hebben snel een mening. Vaak ongenuanceerd. Natuurlijk moeten we opnieuw kijken naar de N196 bij de knip. Het is echter wel zo dat het vrachtverkeer amper nog aanwezig is en dat de bussen ook niet meer door de veel te smalle Hortensialaan rijden. Deze positieve zaken mogen wat meer benoemd worden.”

    Beste Peter, je bent ervan op de hoogte van alle ellende die de knip op dit moment in de Stommeer veroorzaakt? Dat kinderen niet meer veilig op straat kunnen lopen en fietsen. Dat er enorme overlast is van verkeer op de binnenwegen: Stommeerweg, Ophelialaan, Hortensialaan, Mensingnlaan.

    Dat in een recent bewonersonderzoek ‘de knip’ is afgekraakt door 80% van de respondenten. Dat in het bewonersonderzoek 81% van de bewoners de verkeerssituatie in hun straat op dit moment als onveilig beoordelen. Dat 82% van de bewoners de verkeersveiligheid op de Ophelialaan/Hortensialaan als onveiliger beoordelen, dan van voor het N196 project.

    Dat 84% van de respondenten van het bewonersonderzoek van de Ophelialaan/Hortensialaan een toename van verkeersdrukte ervaren (t.o.v. voor het N196 project). Dat 76% van de respondenten van het bewonersonderzoek ‘veel overlast’ tot ‘erg veel overlast’ ervaren van het passerend verkeer.

    Mocht je nog niet van het bewonersonderzoek Ophelialaan/Hortensialaan op de hoogte zijn, even binnen je eigen partij navragen. Die hebben dit al een tijd geleden ontvangen. Het CDA is overigens de enigste partij die er niet op heeft gereageerd. Misschien zegt dit ook wat.

    Met die kennis en de weet dat CDA wethouders hier een grote vinger in de pap hebben gehad voor de huidige ellende. Nogal misplaatste quote in dit artikel vind je ook niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel