Gemeente wil bus met rotonde mee laten rijden

Bus over de rotonde bij de Ophelialaan (Foto Arjen Vos)

Door: Klaas Leegwater. Niet meer dwars over de rotonde, maar lijnbussen rechtsom met het overig verkeer laten meerijden. Die oplossing heeft de gemeente voor ogen om de verkeerssituatie op de rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg veiliger te maken. Dit meldde wethouder Bart Kabout dinsdag tijdens een commissievergadering na vragen van VVD’er Joost de Vries. Kabout benadrukte dat de maatregel een denkrichting is die nog moet worden besproken met Vervoerregio Amsterdam, en Provincie Noord Holland die beheerder is van de busbaan.

Sinds de opening eind 2021 van de busbaan die behalve bij de Zwarteweg dwars over de rotondes loopt bij de kruisingen Van Cleeffkade en Dorpsstraat, heeft een flink aantal incidenten plaatsgevonden waar veelal de lijnbus bij betrokken was. Afgelopen maand waren er in een periode van tien dagen bij de Dorpsstraat drie ongelukken met schade aan voertuigen en letsel bij betrokkenen. Aanleiding voor De Vries aan de bel te trekken bij het college. “Wij maken ons als VVD ernstige zorgen. Er zijn op deze kruising bijna dagelijks incidenten. Hoe zit het met de aangekondigde maatregelen die zouden worden ingevoerd?” 

Busbaan richting rotonde Ophelialaan (Foto archief AV/Arjen Vos)

Snelheid temperen
Wethouder Kabout, die tijdelijk de portefeuille van de drie weken geleden ontslagen verkeerswethouder Dick Kuin beheert, gaf aan dat hij de zorgen begrijpt. “Want verkeersveiligheid is belangrijk.” Naast de mogelijk gewijzigde rijrichting van de bussen op de rotondes denkt de gemeente ook aan maatregelen om de snelheid van de bussen op de busbaan te temperen. “Bijvoorbeeld drempels aanleggen, of de stoplichten zo instellen dat ze automatisch op rood gaan als een bus de maximale snelheid  overtreedt,” aldus Kabout. 

Het was dinsdag in het raadhuis het eerste debatje over de verkeerssituatie op de Kasteleinweg sinds december een kritisch rapport over de veiligheid van de rotondes verscheen. De belangrijkste conclusies van adviesbureau DTV-Consultants: De rotondes zijn voor weggebruikers moeilijk te begrijpen, de inrichting kent tekortkomingen en het fundament voldoet niet. Het leidt tot risicovolle situaties en in sommige gevallen tot ongevallen. DTV-Consultants adviseerde naast enkele kleine verbeteringen fundamentele wijzigingen. 

Aanbeveling
Drie maanden later zijn er weinig maatregelen ingevoerd. Alleen extra belijning en een paar extra verkeersborden. Het weghalen van groen dat het uitzicht bij de rotonde Dorpsstraat belemmert, en dat in het rapport werd aangehaald als aanbeveling, heeft nog niet plaatsgevonden. Naar verluidt omdat het particulier terrein betreft. Het veranderen van kleur van het asfalt op de busbaan om de overzichtelijkheid te vergroten moet nog gebeuren. Ook daarvoor gaat de gemeente in overleg met Vervoerregio Amsterdam en Provincie.

Tevreden
VVD-raadslid Joost de Vries zegt een dag na de commissievergadering tevreden te zijn met de antwoorden van Kabout. “Anders had ik wel doorgevraagd. Maar dit onderwerp blijft zeker op het netvlies staan van de VVD en ook bij de andere partijen. De veiligheid op de rotondes moet omhoog, daar blijven we ons voor inzetten. Je moet er niet aan denken dat er een keer een heel groot ongeluk gebeurt.”

Lees ook: ‘Rotondes leiden tot risicovolle situaties’

11 reacties

  1. Verkeer Ophelialaan en omliggende wijken bizar toegenomen. Vrachtverkeer dat normaal over de N201 reed, rijden nu door de Ophelialaan. Minimaal 50/60 per dag aan zwaar vrachtverkeer en dat zijn niet alleen de buitenlandse chauffeurs die niet weten hoe de veiling te bereiken zoals de gemeente je wil doen geloven. Bussen rijden vaak harder dan 50 op de busbaan. Politie auto’s en vrachtverkeer gebruiken ook de busbaan en dan gaat het stoplicht niet op rood en gaat er geen bel, levensgevaarlijk. Zoveel mensen die al vanaf het begin klachten hebben ingediend en de gemeente doet er niks mee. De aanleg van deze busbaan en de rotondes is een draak van een ontwerp en dat weet de gemeente ook maar willen/kunnen dit niet toegeven. Maar wat doet de gemeente; laat politie bekeuringen uitdelen aan auto’s die per ongeluk op de busbaan terecht zijn gekomen door de ongelooflijke ondoorzichtigheid van deze weg. En de schildpadden geschilderd op de weg zet ook geen zoden aan de dijk. Opmerking van de gemeente; het gaat ons niet om de kwaliteit maar om de doorstroom. Newsflash, ook de doorstroom is er niet, zeker niet als de brug open staat want dan staat het verkeer tot aan de Ophelialaan vast. Gemeente Aalsmeer ga je schamen.

  2. Het wordt gevaarlijker als de bussen zich weer in her overige verkeer moeten mengen, lijkt mij. En als de bel gaat of licht op rood ook gewoon stoppen!!!! De verkeers(on)veiligheid ligt meestal aan het gedrag van een ieder. Voorrrang hebben is geen moeten om dat ook te nemen…….. Met elkaar maak je het veilig!!

  3. Het hele project is een drama project dat 12 jaar heeft liggen wachten op uitvoering. Gemeente Aalsmeer, gewend mee te eten uit het omgevingsfonds Schiphol, schudde er wel oren naar. De gemeentelijke bijdrage bleef immers beperkt.. Als je bedenkt dat:
    Een metro gaat van AMS Noord naar station AMS Zuid, vandaar de Amstelveenlijn naar straks ook Uithoorn. Wat was er nu fijner geweest dat die tramIijn doorgetrokken zou worden naar Aalsmeer en via Rijssenhout naar Schiphol. En dan de N196 een normale routeweg naar Uithoorn zonder knip. Zeker als je bedenkt dat in de komende jaren ook de OV-route van AMS CS naar Schiphol/Hoofddorp wordt aangepakt. Uiteindelijk zou je een mooie snelle OV-route rondom AMS hebben en met voor Aalsmeer een goed bereik naar Schiphol. Dat is momenteel immers ook een drama met de eerst naar Hoofddorp route.
    Niet te begrijpen zo’n vervoersregio gilde. Ieder voor ons en protectionisme. Zo ook de gemeente Uithoorn, die niet kozen voor de trampstop bij gezondheidcentrum de Waterlinie – waar de reiziger uit Aalsmeer ook iets aan gehad zou hebben – maar een stop in een eigen woonwijk.
    Zie Parijs met hun mooie tramrondweg. Daar heeft de OV- reiziger komende van buiten de Périphérique veel profijt van.
    Kortom, die N196 is m.i.. een topverspilling van gemeenschapsgeld door zowel Provinciale Staten als de gemeente Aalsmeer. Echt triest.
    Ik hoop ontzettend dat ons een dodelijk ongeluk bespaard gaat blijven. Ook gezien de Stommeerweg die absoluut nu de doorgaande routeweg is geworden. En tot slot wandelen in het dorp-centrum, dat is moneteel vooral alleen maar uitlaatgassen happen vanwege de verkeersdrukte.

  4. Pffff voor een achtbaan kan je dus voortaan met de bus. En dan moet de de weg toch aangepast worden want t hele idee is dat de bus snel van a naar b moet. Als automobilist die ik als de brug gewoon dicht is al 20 min over dat stukje van schipholrijk tot ophelialaan.. DRAMA. Vraag me wel af wie dat gaat betalen. Ik hoop degene die het verzonnen hebben. Het overige geld zou in aalsmeer voor andere projecten moeten worden ingezet. Nee wij als bewoners wachten af voor de volgende clown.

  5. Want al die incidenten vonden plaats toen er een bus langs reed?

  6. Het verkeer in aalsmeer centrum als geheel vraagt ​​serieuze aandacht en tegelijk ook serieuze ondersteuning van alle verkeersdeelnemers. Ophilialaan, Stommeerweg, Stationsweg – elke 3e auto rijdt harder dan de maximumsnelheid. Of het nu voetgangersoversteekplaatsen zijn, auto’s worden ook niet langzaam. het wordt hoog tijd dat er camera’s worden geïnstalleerd en dat snelheidslimieten strikt worden nageleefd. Daden zeggen meer dan woorden op de rotonde verwarring. geen schildpadden schilderen op de weg waar niemand om geeft.

  7. Zit het probleem echt in de busbaan? Wat mij betreft mag er eens kritisch gekeken worden naar het fietspad. Vooral het deel waar het fietsverkeer twee kanten op rijdt. Gisteren weer een jong meisje met ambulance afgevoerd. Dat zijn nog de geregistreerde ongevallen, maar zoals bij onze dochter, ook aangereden, maar geen politie/ambulance erbij, dus niet geregistreerd. En zo worden er regelmatig meer fietsers aangereden dan er geteld worden, omdat er (gelukkig) licht letsel en het verzekeringswerk is.

  8. Het is jammer dat er allerlei dingen over de verkeerveiligheid op de Burgemeester Kasteleinweg worden geroepen terwijl er maar 2 dingen fout zijn. Het is belangrijk dat de rotondes uniform worden en dat de knik uit het traject gehaald word want dan verander je FUNDAMENTEEL iets.

  9. Nou, en dan nu nog een keer de verkeersveiligheid en verkeersoverlast in o.a de Hortensialaan en Ophelialaan aanpakken, waar veel vrachtwagens het verbod negeren en de snelheid van automobilisten veel hoger ligt dan de toegestane 30km, omdat de weg daartoe uitnodigt.

    Want dat wordt nog steeds ‘vergeten’. Ook bij de VVD, die zich overigens pas vorig jaar pal voor de gemeenteraadsverkiezingen eens ‘druk’ ging maken over de situaties ontstaan vanuit aanleg Hovasz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel