Door: Klaas Leegwater. Namens het college heeft wethouder Bart Kabout vorige week in de raadsvergadering excuses aangeboden aan de inwoners over de huidige verkeerschaos in Aalsmeer. “We vinden de verkeersoverlast heel vervelend voor de mensen die dit treft, met name in de Hortensialaan en Ophelialaan. Onze verontschuldigen daarvoor.” Kabout betrok in de excuses ook de communicatie over de werkzaamheden. “Dat zullen we de komende weken goed blijven oppakken.”
Kabout (CDA), die verkeerswethouder Van Rijn (VVD) verving, kwam met zijn verklaring in het vragenkwartier nadat raadslid Dick Kuin van Absoluut Aalsmeer het college bekritiseerde over de verschillende onveilige verkeerssituaties en overlast in de gemeente: “De Hortensialaan beschouwen automobilisten als alternatieve route van de N196, de verkeersveiligheid is in het geding voor bewoners, fietsers en schoolgaande kinderen. Uitlaatgassen dringen door in woningen en er is extreme geluidsoverlast.”
De plannen van alle werkzaamheden, zoals ook de afsluiting van de Stommeerweg, en werk aan de Zwarteweg en Hornweg, zijn volgens hem niet op elkaar afgestemd. “Wat gaat het college hier aan doen? Het zou de wethouder sieren wanneer in de plaatselijke media excuses worden gemaakt aan de bewoners, oplossingen worden aangedragen voor alle onprettige gevolgen van de ondoordachte beslissingen,” aldus Kuin.
Weren van vrachtwagens
In zijn reactie liet wethouder Kabout weten dat het college de zorgen die in Aalsmeer leven over deze onderwerpen herkent. “Er wordt momenteel in onze gemeente heel veel gewerkt aan verkeersprojecten. Dat zorgt op andere plaatsen voor extra drukte.” Kabout benoemde dat er in enkele drukke straten 30 km borden zijn geplaatst en overleg gaande is met FloraHolland over het weren van vrachtwagens in het straten gebied. “Misschien moeten we daar een verbod instellen voor vrachtverkeer.”
Quickscan voor rotondes
Kuin vroeg tevens, ook namens GroenLinks, D66 en de PvdA, aan het college om aandacht voor de onoverzichtelijke en onveilige situaties voor automobilisten en fietsers bij de nieuwe rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg. “Wat gaat u op korte termijn doen om de veiligheid hier te waarborgen?” Kabout : “Het kan zijn dat mensen nog moeten wennen aan de nieuwe situatie. Als blijkt dat dingen verkeerd gaan zal dat moeten worden aangepast. We doen binnenkort een quickscan om dat in kaart te brengen.”
‘Ogen in je kontzak’
Kabout erkent verder dat de planning van wegwerkzaamheden in sommige delen van Aalsmeer ongelukkig uitpakt: “Er zijn wat tegenslagen geweest bij verschillende projecten, dat zorgde voor vertragingen. Het gevolg is dat we nu in een piek zitten, maar dat wordt snel minder.” Kuin reageerde: “We moeten eraan wennen zegt u. Ik verzeker u, bij de rotondes gaat het een keer fout, je moet daar ogen in je kontzak hebben.”
Samen oplossingen vinden
Onlangs stuurde bewoner Skander Essaim uit de Ophelialaan een brandbrief naar het college en raadsleden met een oproep tot spoedige maatregelen. Essaim is er na de raadsvergadering niet gerust op . “Ik hoop dat dit niet het laatste is wat er in de raad hierover is besproken. Het staat in geen verhouding tot de tijd die bewoners al klagen bij de gemeente. Ik ben er van overtuigd dat we oplossingen gaan vinden, samen, maar dat het gezien de impact op bewoners veel meer aandacht en urgentie verdient”, aldus Essaim.
De Stommeerweg, een belangrijke toegangsweg naar Kudelstaart, is afgelopen weekend weer geopend voor automobilisten. De weg was afgelopen weken gesloten wegens werkzaamheden voor project Waterfront. De heropening moet de verkeersdrukte in de Hortensialaan doen afnemen. Ook de verhuizing in de nabije toekomst van de lijnbussen naar de busbaan op de Burgemeester Kasteleinweg moet de Hortensialaan meer gaan ontlasten.
Petitie Hortensialaan
Bewoner Anita Klootwijk uit de Hortensialaan is onlangs een petitie gestart. ‘Maak onze straat weer verkeersveilig’. Klootwijk merkte maandag weinig van afnemende verkeersdrukte, de inwoonster plaatste een filmpje op twitter met beelden van een zeer drukke ochtendspits in haar straat. Klootwijk zal donderdagmiddag de petitie met een brandbrief aanbieden aan het college.
Andere inwoners roeren zich eveneens. Zo pleit de firma Imanse aan de Witteweg al maanden om de Burgemeester Kasteleinweg open te houden als goede verkeersroute. Imanse krijgt veel klachten van klanten dat hun bedrijf in aanhangers en caravans moeilijk bereikbaar is. Karin Eveleens, met een makelaarskantoor in het centrum, roept het college op sociale media op tot het maken van een uitgebreid verkeersplan voor Aalsmeer: “er zijn zoveel meer straten overbelast dat voor enorme hinder zorgt. Al 20 jaar vragen we om een goed plan.”
Relevant artikel: Brandbrief bewoners over verkeerschaos: ‘Dit is waanzin’
Klik hier voor de Petitie Hortensialaan
Foto’s archief AV/Arjen Vos
12 reacties
Kom net uit Katwijk, daar hebben fietsers geen voorrang op de rotonde. Als fietser zou ik geen voorrang nemen op de rotonde in Aalsmeer of een auto moet duidelijk stoppen bij het afslaan. Waarom niet in heel Nederland dezelfde regels voor fietsers op de rotonde. Algemene regels. Bijvoorbeeld; een stoplicht op rood is stoppen en niet in een ander dorp doorrijden en bij groen stoppen.
Ook voor Kudelstaart worden nieuwe verkeersplannen gemaakt. In deze plannen wordt o.a. aangegeven dat, volgens de modellen van een gerenommeerd verkeersbureau, een 2de supermarkt en nieuwe woonwijk amper voor extra verkeer gaan zorgen.
Van de verwachte supermarkt bezoekers komt straks blijkbaar iedereen op de fiets.
Hopelijk leert de gemeente van de door haar gecreëerde verkeerschaos in Aalsmeer en blijft dit Kudelstaart bespaart. Een plan achter een bureau bedenken is iets anders dan de praktijk.
Als geboren Aalsmeeerder (farregatter), weet ik niet beter dat de N 196 de doorgaande weg is in Aalsmeer. De n201 is een goed alternatief voor vracht verkeer dat naar de veiling moet en voor doorgaand verkeer. maar dat er nu zo’n ongelofelijke puinhoop is gemaakt van het wegen net, begrijpt volgens mij niemand. Beroepsmatig rij ik zo’n 60000 km per jaar, maar een situatie zoals in Aalsmeer vindt je bijna nergens. Slingerend door smalle straten naar het centrum. De levensgevaarlijke gecreeerde situatie voor fietsers gaat gegarandeerd een keer verschrikkelijk fout. en welke idioot die route tussen de ophelialaan en de zwarteweg heeft ontworpen, gun ik graag de route in de spits 5 dagen per week. Waarom niet gewoon over het asfalt wat er toch ligt? 50 km per uur is prima, maar zorg dan wel dat het verkeer kan doorrijden.
Zie ook dit, m.b.t. de veiligheid/aanpassing N196/HOVASZ:
https://www.aalsmeer.nl/data/publicatie-website/veiligheidsanalyse-kasteleinweg-aalsmeer-definitief/Veiligheidsanalyse%20Kasteleinweg%20Aalsmeer%20definitief.pdf
Een brevet van onvermogen. Zelfs het boerenverstand is verdwenen.
Excuses? Berouw komt na de zonde(n)
Gemeente alstublieft, zorg dat de verbinding Mensinglaan – Zwarteweg op de N196 wordt doorgetrokken en maak de rotondes voor fietsers eenrichtingverkeer. Anders is het wachten op ernstige ongelukken. Voorkomen is beter dan genezen.
Er is nog nooit zoveel vrachtverkeer door onze straat gereden als de afgelopen weken. Van 11 okt tot5 nov. Hoop echt dat de rotonde en zwarte weg dan weer open zijn.
Dan is het onoverzichtelijk omleidingen zooitje voor voetgangers en fietsers nog niet meegenomen. Bij de rotonde zwarteweg n196 is er pas sprake van een omleiding, linea recta terug waar je vandaan kwam. Best een flink eind om voor voetgangers. Die zijn sowieso vergeten in het verkeer. Probeer maar eens lopend uit de Hornmeer bij de Gamma te komen. En voor fietsers blijven omleidingen aangegeven die niet meer nodig zijn, of geblokkeerd zijn door bouwwerk/ wegwerkzaamheden
Als de N196 gewoon naast de busbaan doorgelopen had naar de Zwarte weg en niet via het fietspad zouden er geen tot weinig problemen geweest zijn. Wie bedenkt nu zo iets
Afgelopen week fietsstraat Witteweg: scholier gevallen na fietsongeluk.
Gisteren Zwarteweg: fietser aangereden.
Vanochtend Hortensialaan, vlakbij de school: ongeluk met een kind, ambulance nodig.
Dagelijks Hortensialaan: helemaal vast (zie foto bovenaan artikel, dagelijkse kost).
Vandaag Hortensialaan: extra werkzaamheden waardoor 1 weghelft weer dicht is.
Witteweg bedrijventerrein: minimaal een maand nauwelijks bereikbaar. Een week van te voren gecommuniceerd aan bedrijven.
Witteweg bedrijventerrein: zonder aankondiging ‘even een kwartiertje’ iets asfalteren waardoor het hele terrein afgesloten is. ‘Ergens tussen 7 en 9 uur.’
Met onze broodjeszaak aan de Witteweg hebben wij al tijden extra bezorgers rijden om uberhaupt overal op tijd te kunnen komen. De afgelopen weken hebben we dagelijks weer een extra bezorger nodig voor hetzelfde werk. Afhalen doen mensen nauwelijks meer.
De situatie is gevaarlijk voor schoolgangers, onredelijk voor bedrijven en ontzettend hinderlijk voor bewoners.
Volgens mij zijn ze de Jac. P. Thijsselaan vergeten in dit stuk. Heeft misschien iets minder gevaarlijke situaties, maar is zeker minstens zo druk met groot, zwaar verkeer dat geen 30 km/uur rijdt, maar minstens 50 a 60 km/uur in een straatje met oude, niet onderheide huizen die staan te schudden zo nu en dan.
Qua (aan)bouwen e.d. mag je bijna niets in het ‘beschermde dorpsgezicht’ in het deel Thijsselaan tussen de Ophelialaan en de Linnaeuslaan, maar qua verkeer is het allerminst beschermd.
waarom is de N196, die tenslotte gemaakt was voor vrachtverkeer, blijvend afgesloten op sommige plekken?
want verwachten dat iedereen voortaan de N201 pakt terwijl zelfs Google Maps het verkeer door de Jac. P. Thijsselaan, Hortensialaan en Stommeerweg leidt is vast een goed idee op papier, maar helaas niet de realiteit