Brandbrief bewoners over verkeerschaos: ‘Dit is waanzin’

Ophelialaan

Door: Klaas Leegwater. Een groep bewoners uit de Ophelialaan heeft het college en gemeenteraadsleden deze week in een brandbrief opgeroepen per direct maatregelen te nemen omtrent de verkeerssituatie in hun straat. De omwonenden klagen steen en been over de grote toename van auto- en vrachtverkeer en snelheidsoverschrijdingen. Bewoners uit de Hortensialaan trekken eveneens aan de bel, over het vele sluipverkeer dat sinds ‘de zachte knip’ van de N196/Burgemeester Kasteleinweg is ontstaan.

Initiatiefnemer van de brandbrief is Skander Essaim, bewoner van de Ophelialaan op het gedeelte richting de Stommeerweg. In de afgelopen vier jaar klaagde Essaim al diverse keren bij de gemeente over ‘de racebaan’ voor zijn deur. Hij startte een petitie die veel werd ondertekend. “Er worden hier regelmatig snelheden gehaald van tegen de 100 kilometer per uur en soms eroverheen. Levensgevaarlijk, vooral voor kinderen op de fiets. En sinds de knip is het alleen maar erger geworden, dit is waanzin. Het is hier de Aalsmeerse A2.”  

Ophelialaanbewoner Skander Essaim

Van het kastje naar de muur
Essaim had eerder een gesprek met wethouder Van Rijn over de siutatie. “Een prima kerel hoor… hij toonde begrip en enig perspectief, zoals het laten plaatsen van 30km borden. Toch vinden we het nog te weinig en gaat het te langzaam. Ook bij andere instanties heb ik mijn beklag gedaan. Maar je wordt echter van het kastje naar de muur gestuurd. Er moet meer druk op de ketel komen, de urgentie ontbreekt,” aldus Essaim die de laatste tijd veel foto’s en video’s op twitter plaatst met hachelijke verkeerssituaties in de Ophelialaan.  

Noodklok
In de brandbrief staat onder meer: ‘We luiden de noodklok… over grote geluidsoverlast (hard optrekken, toeteren), toenemende verkeersagressie, trillingen door zwaar verkeer, psychische klachten, stank en uitlaatgassen. De impact op de persoonlijke levenssfeer van bewoners is groot; mensen die hier al twintig jaar met plezier wonen geven aan dat ze niet weten wat hen op dit moment overkomt.’ Essaim hoopt dat tijdens de begrotingsbehandeling in november budget wordt vrijgemaakt voor een herinrichting van de Ophelialaan. “En wel op de kortst mogelijke termijn.”

Hortensialaan omstreeks 16:00 uur

Linke bezigheid
Ook in de Hortensialaan zijn er verkeersproblemen. Bijna 300 auto’s, dat was op een doordeweekse dag de stand na een kwartier tellen tijdens de avondspits ter hoogte van de Yuverta Mavo. Een aantal bewoners zette de laatste weken filmpjes en foto’s op social media met gevaarlijke verkeerssituaties. Opstoppingen door grote vrachtwagens en lijnbussen, fietsers die bij gebrek aan ruimte op de smalle weg de stoep pakken. Door de drukte is veilig de Hortensialaan oversteken een linke bezigheid.

Google Maps
Sinds de bijna voltooiing van ‘de zachte knip in de N196’ (in het midden een busbaan) is het de bedoeling dat al het verkeer met bestemming  Uithoorn vanaf Hoofddorp de nieuwe N201 opdraait en via de Waterwolftunnel haar weg vervolgt, en vice versa. Vooral vrachtverkeer moet zo Aalsmeer mijden. Wat overblijft is bestemmingsverkeer dat via de N196 ons bloemendorp nadert en via een ventweg en fietsstraat langs de busbaan Aalsmeer weer verlaat. De praktijk wijst vooralsnog iets heel anders uit. Veel automobilisten, ook vrachtverkeer, laat de Waterwolftunnel links liggen en kiest de kortste route (aangegeven door Google Maps) door Aalsmeer over de N196.  En elk geval tot ‘de zachte knip’ definitief geopend is slaat het meeste verkeer af bij rotonde Van Cleeffkade of rotonde Ophelialaan en gebruikt de wegen in het centrum van Aalsmeer als sluiproute. Door afsluiting van de Stommeerweg tot begin november wordt de Hortensialaan als enige doorgang momenteel zwaar overbelast. 

Structurele oplossing
“Op zoveel verkeer is deze weg niet berekend,” zegt Hortensialaanbewoner Terence Woods. “De gemeente moet nog eens goed naar het project kijken. De drukte in onze straat zal blijven, ook als straks de Stommeerweg weer open is en de busbaan in gebruik is.” Verschillende bewoners bepleiten tijdelijke inzet van verkeersregelaars of een inhaalverbod. Woods: “Maar een structurele oplossing is om de Burgemeester Kasteleinweg vanaf de Mensinglaan door te trekken langs de brandweerkazerne en te laten aansluiten op de rotonde Zwarteweg. Dan krijg je daar een goede doorstroming van verkeer en ontlast je het centrum.” 

Werkzaamheden aan de entree van bedrijventerrein Witteweg

Die aansluiting zal er niet komen. “Nee, want we willen juist het verkeer richting Uithoon ontmoedigen de N196 te nemen, en dat alleen bestemmingsverkeer voor deze weg kiest,” zegt projectmanager Carl Riechelman van de gemeente, “door verschillende wegafzettingen is het nu inderdaad druk in de Hortensialaan, dat had ik ook liever anders gezien. Als straks de werkzaamheden aan de Witteweg richting de Zwarteweg af zijn, de busbaan in gebruik is en de Stommeerweg weer open is zal het op de Hortensialaan veel minder druk worden.”  

Wennen
Vorige week gaf de gemeente in een grote advertentie aan dat de nieuwe verkeerssituatie voor veel mensen nog wennen is: ‘De ervaring leert dat zo’n wenperiode een tijdje duurt.’ Binnenkort zal er een quick scan worden uitgevoerd, de uitkomsten gebruikt de gemeente om te kijken of er aanpassingen nodig zijn in bijvoorbeeld aanvullende bebording. In het voorjaar van 2022 zullen er verkeerstellingen plaatsvinden om te beoordelen hoe het verkeer zich verplaatst.

Verantwoordelijk wethouder Robert van Rijn in de advertentie: “Inwoners en bedrijven hebben veel last gehad van de werkzaamheden. Ik wil iedereen bedanken voor het geduld. We hebben er een nieuwe weg voor teruggekregen die recht doet aan het dorpse karakter van ons mooie Aalsmeer. Uiteraard wordt de weg nog feestelijk geopend.” 

Of de bewoners van de Ophelialaan en Hortensialaan goedgemutst zullen komen opdraven bij de opening is nog even afwachten. Lokale partij Absoluut Aalsmeer heeft aangekondigd de problemen rond de verkeersdrukte in het centrum vanavond (donderdag) aan te kaarten tijdens de raadsvergadering.

Foto’s Arjen Vos

  

 

 

 

 

  

 

14 reacties

  1. Hoe kan je een N-weg zomaar permanent afsluiten ter hoogte van de Zwarteweg Aalsmeer en verderop weer door laten lopen, zodat al het verkeer door een wijk moet scheuren……lekker opgeleid!

  2. Dit waren geen gewone kruispunten, maar kruispunten met verkeerslichten. En wat is de tijdswinst voor fietsers, dat ze van twee kanten de rotonde kunnen fietsen? Misschien went het als automobilist als je vaak gebruik maakt van de rotondes, maar vooral in de zomer zijn er veel mensen nieuw.

  3. Rotondes zijn voor fietsers in het algemeen veel veiliger dan andere kruispunttypen.
    Er is een onderzoek gedaan daar uit bleek dat de vervanging van een gewoon kruispunt door een rotonde leidt tot een daling van 60 % in het aantal slachtoffers.
    Verder gebeuren op rotondes minder dodehoek ongevallen.
    Consultants-studie s blijkt echter dat op rotondes met vrij liggende één richt ting fietspaden.
    Dit is verrassend omdat men zou verwachten dat een tweerichtings fietspad de situatie complexer en daarmee onveilig maakt .
    In deze studie is echter geen rekening gehouden met auto/fietsintensiteiten terwijl deze grote invloed hebben op de VERKEERSVEILIGHEID.

  4. In Amstelveen is al één dode fietser te betreuren op de rotonde Beneluxbaan/Sportlaan.
    Triest aanblik van bloemen bij de lantaarnpaal aldaar.
    Het is eveneens een rotonde met tweerichting verkeer voor fietsers.
    Er wordt dus verschillend gedacht over de veiligheid bij rotondes.

  5. Het had misschien handiger geweest als het doel is het verkeer uit en naar Uithoorn over de N201 te dwingen, de N196 niet midden in Aalsmeer maar bij het kruispunt met de Noorddammerweg af te sluiten voor het doorgaand verkeer.

  6. Een rotonde met een tweerichtings fietspad is net zo veilig als een rotonde met fietspad in eenrichting.
    Dat blijkt uit onderzoek, daartoe is de veiligheid in gemeente s van zes rotonde s onderzocht.
    Eisen richtlijnen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen.
    Er is besloten door verschillende gemeente s de rotondes niet aan te passen.
    In onze gemeente moet men zich ook bewust worden dat fietsers de kortste route nemen.
    Voor elke verkeersdeelnemer een kwestie van goed opletten !!

  7. Het is jammer dat de gemeente nu gaat voor de mentaliteit dat de bewoners het mis hebben en dat er toch niets gaat veranderen. Er zullen wel weer doden moeten vallen voordat ze doorhebben dat de aalsmeerders misschien toch niet gek waren en er echt iets aan de hand is.

    Ik zie nu dagelijks gevaarlijke situaties. Alle mogelijke routes zijn nu levensgevaarlijk voor fietsers. Op de burgemeester Kasteleinweg rotondes waar automobilisten geen goed overzicht hebben, op de Oosteinderweg te veel verkeer om zo tussen de fietsers te rijden. De weg Stommeerweg-Stationsweg is totale chaos. Nu dus ook de Hortensialaan en Ophelialaan die niet te doen zijn.

    Zelfs met de knip weg zal dit probleem nog niet opgelost zijn, maar het zou in ieder geval verbetering zijn. Samen met het stoppen van tweerichtings-fiets-verkeer op de rotondes lijken dat me de eerste acties nadat het kalf verdronken is.

  8. De project manager van de gemeente komt daar natuurlijk nooit langs en woont er ongetwijfeld ook niet. Het is een mooi idee om mensen te ontmoedigen, maar vele werken op de veiling en vinden hun eigen route natuurlijk de beste. Dat dit ten koste gaat van bewoners en gevaarlijke situaties oplevert, kan je op je vingers natellen.
    Moet je bijvoorbeeld ook eens kijken wat een file je hebt als de brug open staat. Veel langer dan normaal omdat het nu allemaal achter elkaar komt te staan. En omdat het allemaal zo “geweldig” is nu, stroomt het daarna voor geen meter door. Welke idioot er ook bedacht heeft dat fietsers ook linksom rotondes mogen gebruiken, moeten ze opsluiten. Aalsmeer, een leuk dorp om helemaal maar te gaan vermijden. Oh, dat zal de middenstand zeer waarderen.

  9. De Lidl in Aalsmeer centrum trekt voornamelijk mensen uit omliggende dorpen aan. Misschien niet zo’n handig idee geweest om deze winkel hier te laten vestigen als het verkeer ernaar toe dus onmogelijk gemaakt wordt.

  10. Ik denk alles went behalve de nieuwe “Burgemeester Kasteleinweg”. De knip moet weg. Als je ziet dat op de Stationsweg auto’s in file rijden achter fietsers moeten er ongelukken gebeuren. Het sluiten van de Ringvaartbrug voor gewoon verkeer is ook een onzalig idee.Je krijgt op andere punten verkeersproblemen en als de Waterwolftunnel gesloten is, wat nog wel eens voor komt, is er echt verkeerschaos.

  11. Zolang de ringvaartbrug N196 open is voor alle verkeer, blijft Kudelstaart en Aalsmeer dorp, Hornmeer en zo nog wat wijken geen gebruik maken van de nieuwe N201. Waarom deze brug niet gesloten is voor alle verkeer behalve openbaar vervoer is mij een raadsel.

  12. Ik ben nu een paar keer over de nieuwe n196 gereden, uit noodzaak en nieuwsgierigheid. Ik zal vast al de leeftijd hebben van een oude man, althans zo voelt het. Je komt ogen te kort om afslagen te nemen, fietsers te spotten die met een gang van 30 km per uur output van hun accu van links en rechts komen, knipperlichten voor bussen, invoegende auto’s, ineens een bus op de rijbaan, rotondes die geen rotondes zijn, opstelvakken die te kort zijn, ik zal vast wat over het hoofd gezien hebben. Het is even wennen hoor ik de wethouder in de verdediging… ja, als je dagelijks gebruik gaat maken wellicht wel, maar heel veel verkeer komt hier niet dagelijks. Vernieuwing/ ontwikkeling staat voor verbetering, tenminste in mijn boek. Of dit een verbetering is vraag ik mij ernstig af.

  13. Verkeer is als water, het volgt de weg van de minste weerstand.

    Toen de omlegging van de (toen nog) N201 decennia geleden werd bedacht, was Aalsmeer (inclusief Kudelstaart) qua inwoner aantal lang niet zo groot als nu. Het was destijds een mooi plan om van Aalsmeer één geheel te maken. Maar door groei van de gemeente – en dus groei van het verkeer – is het natuurlijk vreemd, dat je de bestaande infrastructuur (huidige N196) zodanig gaat inrichten, dat ‘normaal doorgaand verkeer’ eigenlijk niet meer mogelijk is.

    Van de omgelegde N201 wordt zeer veel gebruik gemaakt, met name van verkeer dat Aalsmeer niet aandoet. Met andere woorden, van bijvoorbeeld inwoners van Uithoorn die naar de A4 moeten. Inwoners uit Aalsmeer en Kudelstaart die ook naar de A4 moeten, hadden met de N196 een doorgaande route, totdat deze op de schop ging en niet meer zonder knip terug zou keren. En dus nam het doorgaande verkeer op de Stommeerweg, Stationsweg en de Van Cleeffkade enorm toe. Het werd soms bijna onmogelijk om het dorp per auto, laat staan per fiets, te bereiken.

    Nu de Stommeerweg tussen de Zwarteweg en de Mensinglaan is afgesloten, zie je dat het verkeer met de Hortensialaan en de Ophelialaan een nieuwe alternatieve route heeft gevonden. Als straks de Stommeerweg weer opengaat, dan zul je zien dat de drukte ook daar weer terugkeert. Die drukte door het centrum van Aalsmeer zal blijven, ook nadat de nieuw ingerichte N196 volledig opengaat. Dat komt onder andere door de veel besproken ‘knip’ en de onmogelijke slalom actie die vereist is ter hoogte van de kruising N196 / Mensinglaan. Deze kruising komt wat mij betreft in aanmerking voor de meest ondoordachte en misschien wel gevaarlijkste kruising van Aalsmeer. En dan moeten de bussen nog gaan rijden over het nieuwe tracé.

    Dat de N196 is afgewaardeerd is natuurlijk prima. Een drukke provinciale weg dwars door Aalsmeer was zeer onwenselijk geworden door toenemend verkeer en ongelukken. Maar om de N196 als doorgaande route min of meer buitenwerking te stellen middels knip en slalom, dat is met het oog op het huidig en toenemend inwoner aantal van Aalsmeer en Kudelstaart misschien nog wel meer onwenselijk. Zeker omdat er geen goede alternatieven zijn.

    Het is dus niet ‘een kwestie van wennen aan de nieuwe situatie’, zoals vaak wordt gesteld door de politiek. Het lokale verkeer kiest de makkelijkste weg en dat is niet omrijden via de N201, als je ook via Aalsmeer Zuid en Aalsmeer Dorp de A4 kunt bereiken. Dus mijn vraag aan de provincie en gemeente zou zijn: Waarom bestaande infrastructuur (N196) zodanig inrichten dat normaal doorgaand verkeer zo goed als onmogelijk wordt gemaakt, terwijl het inwoner aantal van Aalsmeer en Kudelstaart en dus het aantal verkeersbewegingen blijft toenemen?

    Nogmaals, afwaarderen prima, maar laat dan het doorgaande verkeer met een gangetje van 30 kilometer per uur over de N196 rijden, zonder knip / slalom. Dus gewoon rechtdoor ter hoogte van de kruisingen N196 / Ophelialaan en N196 / Mensinglaan, beide kanten op, zoals wordt voorgesteld in bovenstaand stuk. Die mogelijkheid is er nu niet meer, maar zou wel weer gerealiseerd kunnen worden, want de ruimte aan beide kanten van de busbaan is er.

    De inwoners van Uithoorn blijven over de N201 rijden, want voor hen blijft dat de snelste route naar de A4. Maar de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart hebben dan ten minste ook weer een doorgaande route de gemeente in en uit. Zou dat dan toch de meest logische en makkelijkste oplossing kunnen zijn? Het zou in ieder geval een hoop ellende op de oude, smalle wegen van Aalsmeer Dorp en Aalsmeer Zuid schelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel