Komt Barende Brug ooit nog uit opslag?

De Witte Weekblad columnist  Floris T schreef op 23 juni 2011 het volgende over De Barende Brug: “Het lijkt wel of het hart uit de straat gesneden is. Je vraagt je af: wie bedenkt zoiets? Moet de hele oude dorpskern dan sneuvelen? Is er al niet veel te veel geofferd aan de heilige projectontwikkelaars? Waarom moest die brug plaats maken voor eieren van beton? Wat verdwijnt er morgen weer uit het dorpsbeeld? Weg markante brug, maar wel een nepdorpspomp. Er zijn maar weinig woorden voor mijn verontwaardiging. Schande! Om te huilen! Gelukkig schijnt het een tijdelijke overbrugging te zijn. De Barende Brug komt terug, laten we hopen.”
 
Dat was in 2011. De maatregelen aan de brug waren noodzakelijk om de veiligheid en bereikbaarheid te borgen, verzekerde de gemeente destijds.
In het jaar er op schrijft de gemeente in een nieuwsbrief aan de omwonenden dat het nog wel twee jaar zou duren voordat zowel de onderbouw als de bovenbouw helemaal gerestaureerd zijn. Dat zou dan gaan gebeuren nadat het bouwplan aan het Molenpad/Zijdstraat, bestaande uit een parkeergarage met daarboven winkels en appartementen, was gerealiseerd. Dat bouwplan is toch al lang en breed gerealiseerd. Het is nu medio 2016 en het is de vraag of De Barende Brug ooit nog uit de opslag komt. De brug wordt bewaard bij de firma Griekspoor in Nieuw Vennep die het karwei in 2011 mocht klaren.
 
Barend de Wacht
De ophaalbrug, een ontwerp van de firma PH Horman, is een gemeentelijk monument en valt tegelijker tijd onder het beschermde dorpsgezicht van de Dorpskern. De brug is vernoemd naar Barend Wegman, ook wel ‘Barend de Wacht’ genoemd, die de brug beheerde. Hij woonde vlakbij de brug in de Dorpsstraat. Wegman leefde van 1815 tot 1901, een respectabele leeftijd.
 
Bij zijn afscheid werden de volgende woorden gesproken zo valt te lezen in het boekje 'Werkende, wacht ik':
 
‘Een langdurige ongesteldheid maakte een einde aan zijn werkzaam leven. Hij was met zijn zilverwitte haar en flinke baard een bekend dorpsfiguur. Door zijn flinke voorkomen, had hij een zekere waardigheid. Gedurende 36 jaren was hij de trouwe nachtwacht van het dorp…Klokke tien was Barend present! Gewapend met zijn ratel ging hij er op uit! Deze enige malen ronddraaiend riep hij met forse stem: 'De klok heit Tien!’
 
Veel waarde
Tot zover dit stukje geschiedenis, nu de actualiteit. Een gemeentewoordvoerder laat weten dat de gemeente de wens van de herplaatsing van de bovenbouw zeer serieus neemt. Sterker nog de gemeente is zich ervan bewust dat de omgeving veel waarde hecht aan de oorspronkelijke historische uitstraling van de brug. Op de vraag waarom het dan zo lang duurt, zegt de woordvoerder dat de bereikbaarheid van het Aalsmeer Centrum belangrijk is en dat de gemeente zo min mogelijk overlast voor bewoners en bedrijven wil veroorzaken.
 
De Barende Brug herstellen in oude staat zou veel tijd in beslag nemen. Dit komt volgens de woordvoerder doordat er destijds voor een tijdelijke oplossing is gekozen waardoor de bovenbouw er niet meer op past. Er zijn ingrijpende werkzaamheden nodig aan brug en het bruggenhoofd voordat de bovenbouw er weer op kan, zo laat hij weten. Kortom het kost twee keer geld.
 
Uitgesteld
Deze werkzaamheden zijn voorlopig nog uitgesteld omdat de verkeerscirculatie en andere bouwprojecten in Aalsmeer Centrum voorrang krijgen. Dan valt te denken aan op korte termijn de Gedempte Sloot en Weteringstraat (vernieuwing riolering en bestrating), de vernieuwing van riolering en Herinrichting Van Cleeffkade/Stationsstraat (in afwachting van nieuwbouw in die hoek, 2018) en het Ombouwen van Burgemeester Kastelijnweg naar busbaan (2017-2019). 
 
Herkenbare entree
Kortom hier valt uit af te leiden dat de monumentale en zeer herkenbare entree van Aalsmeer bij de Dorpsstraat er voorlopig nog niet komt. Het is dan een simpel sommetje. Dat zal dus zo 2020 worden voordat de brug er weer is. De gemeente zegt er op te vertrouwen dat er een passende oplossing wordt gevonden en dat dit met omwonenden wordt afgestemd en gecommuniceerd.
 
Lidl
De voorzitter van wijkraad 'De Dorper' Dick de Geus heeft er niet veel vertrouwen in dat de brug binnenkort terug is. “Er is ons aan alle kanten beloofd dat die brug terug zou komen. Ik heb de wethouder er al een paar keer over aangesproken, maar dan hoor je alleen maar uitvluchten dat er nog van alles gebouwd moet worden. Het lijkt wel of alles vastzit aan de bouw van die Lidl op de hoek Uiterweg van Cleefkade.” 
 
Trillingen
Uit het wijkoverleg afgelopen maandagavond bleek dat bewoners zich ook zorgen maken over de verkeersveiligheid met de komst van deze Lidl. “We gaan binnenkort een avond houden over de verkeersveiligheid in het Dorp. Daar gaan we de wethouder ook voor uitnodigen. Nu al voelen bewoners in de huisjes waar niet onder is geheid, de trillingen als het bevoorraden begint om een uur of vier ’s nachts. En ook de bewoners boven Deen en de Albert Heijn hebben last van het laden en lossen in de vroege ochtenduren. Misschien moeten we het er maar eens over gaan hebben om die grote vrachtwagens gewoon te gaan weren net als in gebieden in de stad al gebeurt,” besluit De Geus.
 
Tekst Jan Daalman
 
Foto's: (boven en onder:) De Barende Brug zonder opbouw in de huidige situatie, Barend Wegman, naar wie de brug vernoemd is, De Barende Brug toen hij in 2011 door de firma Griekspoor werd verwijderd. (Foto's Arjen Vos, gemeentearchief en de Fa. Griekspoor)

4 reacties

  1. Typisch een geval van lakse dorpspolitiek. Eerst borstklopperij want we hebben een prachtig gemeentelijk monument ( lees Barendebrug ) en vervolgens de boel afbreken en niet meer terugplaatsen. In eigen voet schieten heet dat. Stichting Oud Aalsmeer stelt in elke monumentencommiessievergadering vragen over de Barendebrug. Tot nu toe zonder resultaat. Wellicht dat dit artikel de boel weer een beetje op scherp zet. Hoewel men het daar in Amstelveen wel ‘een ver van mijn bed show ‘zullen vinden.

  2. Typisch een geval van lakse dorpspolitiek. Eerst borstklopperij want we hebben een prachtig gemeentelijk monument ( lees Barendebrug ) en vervolgens de boel afbreken en niet meer terugplaatsen. In eigen voet schieten heet dat. Stichting Oud Aalsmeer stelt in elke monumentencommiessievergadering vragen over de Barendebrug. Tot nu toe zonder resultaat. Wellicht dat dit artikel de boel weer een beetje op scherp zet. Hoewel men het daar in Amstelveen wel ‘een ver van mijn bed show ‘zullen vinden.

  3. Oplossing gericht (mee)denken:
    1 Maak veilige vluchthavens/parkeerzones, met vast gestelde bevoorradingstijden, voor de grote vrachtwagens.
    2 Hun goederen overladen in milieu vriendelijke kleine voertuigen en dat brengen naar de winkels.
    3 Mogelijke plekken: Raadhuisplein- Praamplein- Theater
    Wel gekoppeld aan ,vroege ochtendtijden..
    4 Postbestellers, niet na 11 uur de Zijdstraat meer in. Ook via parkeerzones, overladen
    5 Bevoorradingstijden exact aan houden. Tot 11 uur
    6 Strenge handhaving door politie/parkeerwachters

    7 Beste maatregel: Absoluut verbod om in het Dorp-centrum te komen, met grote vrachtwagens. Verplicht overladen buiten centrum. Industrieterrein.

    enz… enz… waar een wil is, is een weg.

  4. Eindelijk, eindelijk mede standers, en dit in de persoon van de voorzitter van de wijkraad – De Dorper- Dhr. Geus:’
    Zijn stelling is: Moeten we de grote vrachtwagens niet eens gaan weren, uit dorp-centrum o.a Zijdstraat.
    Deze stelling heb ik al veel eerder neergelegd bij college, raad en middenstanders. Ga op zoek naar kleine mobiele vriendelijke vrachtvervoer, voor bevoorrading.
    Waarom komt er vanuit de politiek, zo weinig ,echte, oplossingen. Gesteund door Dhr. Geus, hoop ik, dat er nu eens, met het oog op Lidl, constructieve oplossing wordt gezocht.
    Veiligheid en leefbaarheid, gaat boven alles!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel