Oud-veilingdirecteur André Mulder opent Flower Art Museum

André Mulder. Hij kwam, zag en bleef. De in Loenen aan de Vecht geboren Mulder was tientallen jaren directeur van veiling Bloemenlust en van de twee gefuseerde Aalsmeerse veilingen bekend als de VBA. Zondag zal de kunstminnende Mulder de opening verrichten van het nieuwe Flower Art Museum in de galerie onder de watertoren. We duiken met de oud-directeur terug in de tijd.

“Mijn vader was directielid bij Van Leers Vatenfabriek en werd op een gegeven moment overgeplaatst naar Curacao, waar wij, mijn ouders, twee zussen en ik jaren hebben gewoond. Toen het tijd werd voor de middelbare school ben ik alleen met mijn koffertje naar Nederland teruggekeerd en ging bij mijn tante in Amsterdam wonen. Daarna doorliep ik de Hogere Agrarische School in Utecht, waarna ik bij een oom met een groentebedrijf zou gaan werken. Oom Piet die aan supermarkten leverde. Maar toen er bij veiling Bloemenlust een post vrij kwam zei oom Piet: ga daar solliciteren en doe dat een jaartje, want de toekomst ligt echt in de bloemen.”

Mulder volgde Oom Piets advies op en trad in 1964 in dienst van veiling Bloemenlust.

Verongelukt
Mulder, peinzend: ”En dan gaan dingen in het leven soms anders als je denkt., Toen ik aantrad zei voorzitter Jan Wegman me, jij wordt mijn assistent. Ik zou een jaar blijven maar toen ik er elf maanden was, verongelukte directeur Bakker en al snel kwam Wegman naar me toe en zei: we hebben vergaderd en jij moet hier nu blijven en mij gaan helpen. Ik was 24 jaar, we werkten met 22 man personeel, hadden 24 miljoen omzet.”

Het waren de veelbelovende jaren in de sector, Bloemenlust dreigde te klein te worden en er zou moeten worden uitgebreid.

Bloemenlust liep niet warm
“Maar de gemeente gaf geen toestemming. Toen ben ik op een dag op de fiets gestapt en naar Piet Eveleens gegaan, de directeur van de CAV. Hij was 21 jaar ouder dan ik, maar we hadden een goed gesprek. Hij voelde ook wel voor uitbreiding en we zijn toen verder gaan praten. Uiteraard bestond er met name bij de leden van Bloemenlust scepsis, nee, men liep niet direct warm. Piet en ik zijn toen gaan praten met dr. Verhage, de voorzitter van het toenmalige Produktschap voor Siergewassen en zo zijn er vele besprekingen met de leden van beide veilingen gevolgd.”

Farregatters niet enthousiast
Wat vele jaren onmogelijk leek, een fusie, begon langzamerhand contouren te krijgen. Er is in die jaren uiteraard veel vergaderd en volgens Mulder waren met name 'de Farregatters' niet de meest enthousiaste lieden voor het nieuwe plan. In de CAV stond men er meer voor open. Uiteraard volgden spannende ledenvergaderingen op beide veilingen en de rest is bekend: er kwam één veiling, André Mulder en Piet Eveleens werden beiden directeur en de nieuwe veiling werd in 1972 op de huidige plaats aan de Legmeerdijk door Koningin Beatrix geopend.

De gefuseerde veilingen gingen verder onder de naam VBA, Verenigde Bloemenveilingen Aalsmeer De tuinbouw-insiders herinneren zich ongetwijfeld dat het product potplant nog enkele jaren in de oude CAV aan de Van Cleeffkade bleef gehuisvest en pas enkele jaren nadien ook naar de VBA werd overgeplaatst.

VBA agenda
In de loop der jaren veranderde er veel en dat is een eufemisme. Tuinbouwgebieden werden industriële zones, kwekerijen, met name in Aalsmeer,  verdwenen. Naast de vele publicaties die er in de loop der jaren verschenen, is nog steeds de VBA-agenda 1987, uitgegeven ter gelegenheid van 75 jaar coöperatief veilingwezen Aalsmeer, een nuttig en prachtig naslagwerk. Verantwoordelijk voor het journalistieke van deze uitgave was 'onze' twee jaar geleden overleden hoofdredacteur Han Carpay en inmiddels werd de uitgave een collector's item.

Fundament gelegd
Mulder, inmiddels 77, kan over zijn werkzaam leven bij 'De Veiling' in lange gesprekken veel feiten en feitjes te berde brengen. Zakelijke veranderingen die hij vaak wat bespiegelend en filosofisch benadert en het is een plezier naar de oud-directeur te luisteren die ongetwijfeld zijn stempel op ooit 'onze 'veiling heeft gedrukt.

In een interview met Mulder ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van de Aalsmeerse veilingen in 2012 zei hij dat bij de fusie tussen CAV en Bloemenlust het fundament was gelegd voor Aalsmeer als wereldhandelscentrum voor de sierteelt als belangrijk productie-en innovatiecentrum voor nieuwe soorten bloemen en planten en teelttechnieken. Hij staat nog steeds achter deze uitspraak.

Boskoopse kwekers
Mulder stond aan de wieg van vele veranderingen die er plaatsvonden. Samen met zijn bestuur initieerde en stimuleerde hij vele initiatieven. “Zo ben ik op een dag naar Boskoop gereden. Om bij ons het aanbod potplanten aantrekkelijker te maken en uit te breiden zou de aanvoer van boomkwekerijproducen en van tuinplanten van betekenis kunnen worden. Ook pleitte ik voor de aanvoer van eetbare bloemen. Ik heb in Boskoop gewezen op de mogelijkheden bij ons voor de Boskoopse kwekers. Er kwamen in de loop der jaren ook tuinplanten in potten bij en ook het aanbod van zomerbloemen stimuleerden we.”

Er waren vele veranderingen in de periode dat Mulder de scepter zwaaide zoals het ontstaan van het bemiddelingsbreau, de fysieke uitbreiding van de gebouwen, de nieuwbouw naar de overkant van de Legmeerdijk om maar enkele zaken te noemen.

Minister in korte broek
Mulder werd bekend door zijn dagelijkse aanwezigheid op de werkvloer. Hij bleef nooit onzichtbaar in zijn kantoor.

“Ja, ik ging elke dag op de fiets de veiling in, sprak met kwekers, exporteurs, ging langs in de boxen en informeerde of er nog wensen waren. Om een uur op tien ging ik dan naar kantoor en de verdere dag werd besteed aan kwekers en kopers. Weet je dat men dat ook van me gewend was? (met duidelijk genoegen) Als ik met vakantie was werd mijn secretaresse vaak gebeld: is de directeur ziek? We hebben hem niet gezien!“

De lijst van de vele veranderingen die er plaatsvonden binnen de veilingmuren is lang. Zo kwam inmiddels ook de import van bloemen en planten uit diverse gebieden uit de wereld op gang.

“Ik herinner me dat op een gegeven moment, het was nog in Bloemenlust, me werd gemeld: er staat hier regelmatig een wat vreemde meneer, ene Max Weil uit Israël. We maakten kennis en hij zei, zou het niet goed zijn om het sortiment op Bloemenlust uit te breiden met buitenlandse bloemen en zo werd het eerste contact met Israël gelegd. Al gauw ben ik toen naar Israël gegaan, een bespreking op het kantoor van de minister van Landbouw en anderen (kijkt terug) De minister, zo herinner ik me, ontving me in korte broek, hij was zelf ook nog kweker. Het gemakkelijke in de contacten met Israël was dat een flink deel van de bevolking daar oorspronkelijk stamt uit Europese landen, dus je kon daar terecht in het Frans, Duits, Engels en Spaans.”

Mulder is wat betreft de import uit Israël naar Nederland de stimulator geweest en terecht ontving hij dan ook bij zijn afscheid van FloraHolland een hoge Israëlische onderscheiding.

Gigantische veranderingen dus op veilinggebied tijdens zijn directeurschap, maar ook in de kantoren kwam er figuurlijk een andere wind waaien  en dan met name wat betreft de (artistieke) aankleding van de kantoren.

Revolutionair
“Kantoren werden opgeknapt en tot dusver waren daar de traditionele bruine tafels en de witte stoelen. Toen heb ik op een dag een bevriende binnenhuisarchitect er bij gehaald en die opperde het plan om eens te denken aan de kleuren grijs, roze en blauw. Het klonk me toen revolutionair in de oren. Op een zaterdag nodigde hij me uit eens wat Amsterdamse galeriën te gaan bezoeken. Onder meer kwamen we toen in het atelier van de bekende Amsterdamse kunstenaar Ger Lataster. Er ging een artistieke wereld voor me over. Roze stoelen, blauwe tafels, grijze vloerbedekking. Ik ging me verdiepen in de kunstzinnige materie en ontdekte al snel dat wij ons vaak conformeren aan datgene wat gebruikelijk is. ”

Artistieke wind
Mulder liet qua esthetiek en aankleding van de afdeling kantoren binnen de veiling een andere artistieke wind waaien. Het moet voor veel bezoekers aan Mulder soms een verrassing zijn geweest binnen te komen in een directiekamer waar duidelijk is nagedacht over de keuze van het interieur en niet was gekozen voor het doorsnee kantoormeubilair in dito kleuren.

Volgt hij nog het wel en wee op zijn veiling die hij een kwart eeuw als directeur mocht leiden?

(Sphinxblik) ”Zijdelings. Ik bleef er 25 jaar. In de 22 jaren die volgden na mijn afscheid zijn er acht directeuren geweest.”

Flower Art
Geen betere keus van de organisatoren van het zondagmiddag te openen Flower Art Museum in galerie Sous Terre de veelzijdige Mulder de opening te laten verrichten. Ongetwijfeld zullen in zijn welkomstwoord zowel kunst als bloemen centraal staan.

De opening is voor genodigden, daarna zal het museum geopend zijn op vrijdag, zaterdag en zondag.

Tekst: Leni Paul, foto's Arjen Vos

(advertentie)

 

 

3 reacties

  1. Geachte Heer Mulder,

    U was een voorbeeld hoe je een( BLOEMENVEILING ) over de hele wereld in kaart bracht ! met een overmacht van werknemers. en met succes. RESPECT
    Aalsmeer Inzicht komt hier heel goed naar voren en dat is ons doel!!

  2. Geachte Heer Mulder,

    U was een voorbeeld hoe je een( BLOEMENVEILING ) over de hele wereld in kaart bracht ! met een overmacht van werknemers. en met succes. RESPECT
    Aalsmeer Inzicht komt hier heel goed naar voren en dat is ons doel!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel