Historische bloemenaffiches kleuren FAM

Constantijn Hoffscholte, Karina Tan, Leni Paul en Piet Wapperom met de Csiziktrofee (Foto Arjen Vos)

Door: Arjen Vos. Zelden was het zo druk bij een opening van een expositie in het Flower Art Museum. Was het de interesse in de 100 posters van A.P. (André) Csizik of de expositie rondom het Jaar van de Sering waardoor de zalen van het museum vol stroomden met cultuurminnend publiek. Vermoedelijk speelde vooral de aankondiging dat het gebouw verkocht was en daarmee het voortbestaan van het museum op deze plek gevaar loopt, een grote rol in de massale opkomst.

“Een buitengewoon vrolijke en kleurrijke tentoonstelling,” noemde museumdirecteur Constantijn Hoffscholte de expositie Flora Grafica van bloemenposters. Bijzonder omdat het uit eigen collectie afkomstig is. In 2020 was het museum benaderd door Bloemenbureau Holland met de vraag of er interesse was voor de nalatenschap van de Hongaarse tuinbouwkundige André Csizik. Dat was zonder meer het geval, zo onderkende Hoffscholte en dus ontfermde FAM zich over de verzamelde werken die een tijdsbeeld schetsen van hoe er bloemenreclame gemaakt werd tussen 1909 en 1971. Voor de liefhebbers zijn de posters in een catalogus aan te schaffen.

Ergeren aan bloemen
Het is de tweede keer dat de affiches tentoongesteld worden. De eerste keer was in 1972 tijdens de Floriade in het Amstelpark en dat was geen onverdeeld succes. Hoffscholte had een artikel uit De Tijd opgediept waarin een journalist over de expo schreef: “Wie zich eens lekker wil ergeren aan bloemen moet naar de expohal op de Floriade gaan. De affiches die daar hangen zijn om te huilen en om te lachen. Zo knullig dat men zich kan voorstellen dat de bloemenverkoop niet zo best liep. Maar door hun talrijke gebreken zijn ze ook weer aantrekkelijk…”

Hoe er ook tegenaan gekeken werd en wordt, het museum is blij dat ze erover mag beschikken.

Bevelen
Namens Stimuflori, de organisatie die de expositie financieel mede mogelijk maakte, sprak Piet Wapperom de aanwezigen toe. Hij stipte als reclameman de geschiedenis aan van de posters die vroeger ‘biljetten’ werden genoemd waarbij het hem opviel dat de reclameteksten er vaak in gebiedende wijs als een soort van ‘bevelen’ bij geplaatst werden: ‘Gedenk moeder met bloemen’, ‘Viert feest met levende bloemen’ of ‘Verlicht de zorgen van de Nederlandse bloemisten…’

Hongaarse goulash
De officiële openingshandeling was voor ‘de grande dame van de Aalsmeerse journalistiek’, zoals Hoffscholte Leni Paul aankondigde. “Iemand met veel kennis van de bloemisterij, van het Flower Art Museum en iemand die de heer Csizik persoonlijk heeft gekend.” Op onnavolgbare wijze schetste de journaliste hoe zij zich in de keuken uitsloofde wanneer Csizik aanschoof voor de maaltijd omdat er met Leni’s echtgenoot wijlen Michel Paul, over botanische zaken gesproken moest worden. Haar culinaire hoogstandjes in de vorm van Hongaarse goulash en paprikanoedels maakten nauwelijks indruk aangezien de favoriete gerechten van Csizik meer in de hoek van erwtensoep en andijviestampot gezocht moesten worden.

De afgestofte Csiziktrofee, jarenlang de hoogste eer voor de beste inzending op de vaktentoonstelling, overhandigde Leni aan curator van het museum Karina Tan die het sieraad symbolisch opdroeg aan de vrijwilligers van FAM. En daarmee was de expositie geopend en kon een ieder zelf een mening vormen bij de posters en de aan seringen gerelateerde kunstvoorwerpen vervaardigd door Elize Eveleens. De expositie is tot 4 juni te bezichtigen.

(Foto’s Arjen Vos)

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel