‘Bloemen houden van mensen’ nog altijd actueel

Door Leni Paul. Als je het grootste deel van je werkzaam leven bezig bent in de hectische en creatieve wereld van de reclame in de ruimste zin van het woord ben je doorgaans goed voor veel verhalen. Spannende nooit saaie geschiedenissen en als je het treft met je gesprekspartner worden de gebeurtenissen doorgaans sprankelend en met verve gebracht.

Aan de vooravond van het Aalsmeerse Flower Festival spreken we met Piet Wapperom, van het bureau HVR dat ruim een halve eeuw geleden de ‘ijzersterke’ reclametekst ‘Bloemen houden van mensen’ introduceerde. Een boeiend gesprek met een man die op ons verzoek inzicht geeft in zijn veelzijdige werkkring die zich voor een groot deel afspeelde in ‘onze’ groene wereld.

Wie het voorrecht heeft in gesprek te komen met Piet Wapperom boft. Een geboren verteller met een lange lijst van verdiensten op zijn naam. Hij werkte als communicatie-adviseur onder anderen voor een groot aantal organisaties in de sierteelt, gaf leiding aan het communicatiebureau HVR en was een van de initiatiefnemers van de NIMA Merkartikelengroep. Hij is al vele jaren bestuurslid van het Fonds Internationale Bloemenvaktentoonstelling Aalsmeer (Fonds IBVT/ Stimuflori).

De lijst van verdiensten van Wapperom is groot. We zouden kunnen ingaan op zijn erelidmaatschap van het Haagse Nieuwspoort, zijn bestuurslidmaatschap Openbare Bibliotheek, van Theater aan het Spui,  zijn bestuurslidmaatschap Stichting Atrium, van het Ballet van Leth en zijn voorzitterschap van Watersportvereniging De Nieuwe Meer waarvoor hij het 100-jarig jubileumboek initieerde. We beperken ons echter, in het kader van het Flower Festival Aalsmeer tot zijn bestuurslidmaatschap van Stimuflori en praten graag met hem met name over de nog steeds succesvolle slogan ‘Bloemen houden van mensen’.

Romanfiguren
Piet Wapperom werd geboren in 1941 in een Haags gezin. Hij kreeg vanaf zijn geboorte, nu 81 jaar geleden, de oer-hollandse naam Piet, maar van jongs af aan noemden zijn ouders hem Petja, verwijzend naar de romanfiguren van de Russische schrijver Anton Tsjechov. Een middenstandsgezin in Den Haag en na de middelbare school kwam de jonge Piet al snel in aanraking met de wereld van de communicatie. “Ik kon gaan werken bij de toen spraakmakende bureaus Palm en Arc’s en deed er, onderaan de ladder beginnend, veel werkervaring op.”

In 1965 kwam hij in dienst bij Reclame Adviesbureau HVR en daar was op een gegeven moment zijn contact met de al lang bestaande relatie met Vereniging De Nederlandse Bloemisterij, later het Bloemenbureau Holland.

Uitdiepen
”Ik had tijdens mijn diensttijd bij de LOI een vakdiploma gehaald en in de praktijk al veel ervaring in het reclame-en communicatievak opgedaan. Ik werd door HVR gevraagd om de cliënt Bloemenbureau te gaan uitdiepen. Met collega’s vormde ik een team om de boodschap van de bloemen-en plantensector op een originele manier te gaan uit diepen. HVR had naast Bloemenbureau ook een groot aantal anderen andere belangrijke klanten zoals KLM en NISSAN.”

Hoge eisen
In het kader van het Aalsmeer Flower Festival beperken we ons tot Wapperoms jarenlange verbondenheid met en grote inzet voor de sierteeltsector. We willen graag horen hoe het is gegaan met die ijzersterke slogan ‘Bloemen houden van mensen’, die iedereen wel eens gezien dan wel gehoord moet hebben. Wapperom vertelt graag hoe de slogan tot stand kwam: ”De afgevaardigden van de sierteelt-en tuinbouworganisaties kwamen in de jaren ’60 bij ons bureau. De belangrijkste groep was de commissie Onpersoonlijke Reclame van de Nederlandse Bloemisterij en de Vereniging Bloemenveilingen Nederland. Ze stelden hoge eisen aan de campagne. Na ‘Zeg het met bloemen’ wilde men vasthouden aan ‘Neem vaker een bloemetje mee.’ Maar het moest wel vernieuwend zijn. Dan ga je je met een team van het bureau aan de slag. Er worden analyses gemaakt, en een zeer creatief medewerker kwam op de zin: Bloemen houden van mensen. Je buigt je dan over allerlei suggesties.”

Opvallend dat er in die tijd uitslutiend door mannen in de tuinbouwwereld werd onderhandeld en beslist. Vrouwen waren in de agrarische bestuurskringen schaars, om beter te zeggen, in het geheel niet aanwezig. “Inderdaad was er geen vrouw betrokken bij de hogere bestuursregionen van de tuinbouworganisaties.”

Stammenstrijd
Gladjes verliep een en ander niet direct, volgens Wapperom. “Heel veel besprekingen zijn er aan voorafgegaan. De uitwerking van de eerste campagne Bloemen houden van Mensen viel niet in goede aarde” en Wapperom spreekt over een ‘stammenstrijd’ tussen voor en tegenstanders.

“Heel veel besprekingen zijn er aan voorafgegaan. Het gaat bij het bedenken van een goed thema om het concept. En wat denk je bij bloemen? Dan denk je aan liefde, dus houden van moet er in voorkomen. Het probleem is dan de uitwerking. En we hadden te maken met diverse instanties, met de bloemenveilingen en met de handel, met het Bloemenbureau, de Commissie voor de Groothandel in Bloemkwekerijproducten. De voorlopers van de slogan Bloemen houden van Mensen waren zinnen gewend zoals Zeg het met Bloemen en Neem vaker een bloemetje mee. Maar die reclame-uitingen zijn altijd gepaard gegaan met erupties en strijd tussen teelt en handel. Er werd uren vergaderd en dan hoorden we dat de zin Zeg het met Bloemen als te gebiedend werd ervaren en dat gold ook voor Neem vaker een bloemetje mee.”

Maar de bekende phrase werd uiteindelijk gekozen en wordt nog steeds bij jonge en oudere Nederlanders herkend. Als secretaris van IBVT/Stimuflori is Piet/Petja nog steeds nauw betrokken bij de tuinbouwsector. Het fonds is gevormd na een fusie van de Internationale Bloemenvaktentoonstelling, destijds in Aalsmeer. StimuFlori is de projectorganisatie en bevordert innovatie en promotie voor de sierteeltsector.

Nog altijd maakt men graag gebruik van Piets (Petja’s) speelse ideeën, zijn vakkennis en zijn originele inbreng. En dat bloemen van mensen houden zal zeker weer duidelijk worden als in de komende weken het internationale Bloemenfestival Aalsmeer na een stille periode weer uitbundig zal bloeien.”

Foto’s Jaap Maars

2 reacties

  1. Hulde. Piet kan als geen ander zakelijk, organisatorisch en creatief talent bundelen tot een kleurrijk boeket dat door iedereen wordt gewaardeerd.

  2. Erg leuk, Petja ,dat je nog een keer in het zonnetje wordt gezet voor jouw verdiensten voor de bloemen- en plantenwereld! De slogan was en is een gouden greep! Nog veel geluk op je verdere pad!😁😁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel