Column: ‘Boter op ons hoofd’

Het is volgens de columnist van dienst tijd voor bezinning. Ook Paul Bras grijpt de gelegenheid aan om zijn visie te geven op de groei van het luchtverkeer. Na vier maanden van heerlijke rust komt Schiphol weer op gang. Paul vreest dat we allemaal weer snel terug willen naar ons oude leven en voor een habbekrats stedentripjes gaan maken.

Door Paul Bras. Dinsdag 21 juli las ik met genoegen de column van collega Pierre Tuning over de uitbreiding van Schiphol en de daarmee gepaard gaande overschrijding van geluidsnormen waardoor de bouw van 380.000 woningen moeten worden geschrapt. Schiphol is al decennia lang een ‘pain in the ass’ voor het milieu, de buurtgemeenten en de veiligheid. Al in 1971 werden actiegroepen opgericht. Het resultaat is nihil. De uitbreiding van Schiphol is al tientallen jaren een feit. Ieder jaar weer die poppenkast van politiek Den Haag met als uitkomst dat Schiphol weer verder mag groeien, mag uitbreiden.

Als reactie op de column van Pierre stuurde professor Dr. Fulco van der Veen van de Koepel van Amsterdamse Schipholorganisaties een filmpje waarin hij de ontwerp-luchtvaartnota fileert. Hij laat systematisch zien dat de nota niet goed is onderbouwd en dat alles draait om het grote geld. Schiphol en KLM worden gezien als de de banenmotor van Nederland, getuige de miljardeninjectie die het kabinet aan KLM heeft toegekend. Dat daar omwonenden en het milieu last van hebben noemen ze in goed Nederlands ‘collateral damage’. Moet je daar maar niet gaan wonen. Of klinkt dat wat al te cynisch?

In het Parool van 21 juli lees ik een artikel van Dennis Boutkan en Joost van Doesburg over werknemers op Schiphol die daar jarenlang werken met belabberde contracten zonder enige werkzekerheid. Hoge werkdruk, lage lonen. In de ontwerp-luchtvaartnota wordt geen aandacht besteed aan deze mensen die vaak van heinde en ver komen om op onmogelijke tijden te kunnen werken. Deze situatie brengt tevens veiligheidsrisico’s met zich mee. De werkdruk en de lage lonen maken werknemers vatbaar om mee te werken aan drugsmokkel. “Schiphol wordt hierdoor meer en meer een open poort naar ondermijnende criminaliteit.”

De afgelopen maanden hebben we in Kudelstaart kunnen genieten van de blauwe lucht waarin amper een vliegtuig was te bekennen. Het enige geluid dat van boven kwam waren de vogels. Een zegen verzuchtte iedereen, wat een rust. In alle kranten gingen stemmen op om ons te bezinnen, om dit momentum te gebruiken om bewust te worden van onze desastreuze levensstijl. Wat is daar nog van over nu na vier maanden? Het gevaar lijkt geweken, we willen, nee we eisen ons oude leven weer terug.

En dat is wat ik mis in de kritiek op de overheid als het gaat om het aanpakken van het milieu, als het gaat om de steun aan de vervuilende vliegtuigindustrie. Wie heeft die overheid gekozen? Het is niet voor niets dat de VVD de grootste partij is in dit land. Ze varen een economische koers en heel veel mensen hebben daar baat bij. Elk volk krijgt de leiders die het verdient. Het merendeel van ons volk kiest voor economisch welvaren, ook als dat ten koste gaat van milieu, veiligheid of gezondheid.

En hoe komt het dat vliegen zo populair is? We kunnen wel doen alsof de overheid overal schuld aan heeft, of dat Schiphol en al die luchtvaartmaatschappijen de boel vervuilen, bottom line is dat wij voor een habbekrats gaan vliegen. Wij zijn degenen die de tickets betalen, op zoek gaan naar de goedkoopste chartermaatschappij zodat we in een weekend even op en neer kunnen voor een stedentrip. Ik zie dat als het bevuilen van het eigen nest. We hebben allemaal boter op ons hoofd.

3 reacties

  1. Ik woon mijn hele leven al in Aalsmeer, ben er zelfs geboren. Zolang ik weet hoor ik de vliegtuigen overgaan. Ergens anders wonen? Dat hoef je aan een echte Aalsmeerder niet te vragen. Ik ben ook niet tegen Schiphol, maar vind wel dat er een grens is aan het toelaatbare aantal vliegbewegingen. En daar kan Aalsmeer zich ook voor hard maken. Misschien moet Schiphol gewoon eens tevreden zijn met de omzetten, winsten e.d. Pas als bedrijven zich kunnen vinden in een omzet die niet stijgt, kun je een halt toeroepen aan de alsmaar stijgende vraag naar meer.

  2. Dit zou dan toch het moment moeten zijn om krachten te bundelen. Welk bedrijf wil als sponsor uit de kast komen. Grote stilte, vrees ik. Zonder forse marketing blijven we roepende in de woestijn. Alles en iedereen wat verwijten schiet niet op. Willen we verandering? Dan moeten we daar ook geld voor inzetten. Wie?

  3. Zelf heb ik ruim 10 jaar op Schiphol gewerkt, heb gezien hoe het groeide. Meer pax en vracht. Bloemen, groente, van alles. Er kwamen distributie centra en andere bedrijven die belang hebben bij goede verbindingen. En het vliegen werd steeds goedkoper. Was een reis naar indonesie een trip waar mensen vroeger jaren voor spaarden, tegenwoordig is 2 tot 3 x per jaar vakantie vieren dood normaal. En kost een retourtje lisabon minder dan een retourtje groningen met de ns. Ik hoor mensen zeuren over de vliegtuigen terwijl ze een week later met het gezin naar de vs op vakantie gaan. Idd boter op je hoofd. Jaren lang roepen gemeenten tegen beter weten in dat het afgelopen moet zijn met de groei. Dat doen ze alleen maar voor de buhne. Klinkt lekker. En de gemeente Aalsmeer moet zich schamen. Schiphol veroordelen en zelf het surfeiland willen vergroten, fort kudelstaart willen omtoveren tot een hotel en congrescentrum. Deze plannen veroorzaken overlast voor de omwonenden. Schiphol in de ban maar zelf je eigen burgers extra overlast bezorgen, dat is prima. Ook dat is boter op je hoofd hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel