Column: ‘Visit Aalsmeer’

(Foto: Facebook VA)

Door: Arjen Vos. ‘Spring en kleuter erop los…’ ‘De Dorpsstraat met zijn leuke ophaalbruggetjes…’ ‘Op vrijdagavond is het koopavond en kun je extra lang winkelen…’ Gentlemen’s Place is een mooie herenzaak…’ Bij een beetje grasduinen op de website van Visit Aalsmeer kom je de meest vermakelijke teksten tegen.

Vorige week maakte het college van B&W bekend dat ze de marketing van Visit Aalsmeer met ingang van het nieuwe jaar gunt aan Studio Cupido uit Leeuwarden. Een beslissing tegen het zere been van Nieuw Ondernemend Aalsmeer (NOA). Het bestuur van de lokale ondernemersvereniging met meer dan 300 leden snapt niet hoe het college dit heeft kunnen bedenken. “Samen met de gemeente stimuleren wij samenwerking en lokaal ondernemerschap om de Aalsmeerse economie te versterken. Het is dan ook opmerkelijk dat de opdracht voor Visit Aalsmeer vanuit de gemeente juist wordt gegund aan een partij buiten Aalsmeer die geen band heeft met de regio en daarbij het gevoel en de actualiteit mist,” aldus voorzitter Wouter de Vries.

Precies een maand geleden zaten ze nog zo gezellig bij elkaar in de collegekamer. De wethouder van economische zaken Sven Spaargaren tekende met het bestuur van NOA een convenant over hoe elkaar te versterken. De wethouder gaf toen aan dat hij het belangrijk vindt dat er een ondernemersvereniging is die de verschillende sectoren in Aalsmeer samenbrengt en vertegenwoordigt. NOA heeft volgens hem in de afgelopen jaren laten zien deze verbindende rol te kunnen vervullen. Met het convenant spreken de twee vertrouwen naar elkaar uit om deze rol gezamenlijk voort te zetten. Stevige handdruk, klinkende glazen. Ik zie het voor me.

Hoe anders is het nu. Afgaande op de beslissing om Cupido ‘uit den vreemde’ de promotie te laten verzorgen in plaats van de kennis, kunde en (vooral) het netwerk van NOA daarvoor te gebruiken, voelt het voor ondernemersclub NOA meer als een vertrouwensbreuk. Als argumenten om Cupido voor de klus te vragen wordt via de gemeentevoorlichter medegedeeld dat Friezin Eline Cupido al eerder een opdracht voor de gemeente heeft uitgevoerd en veel ervaring heeft met sociale media en gebiedsmarketing voor bijvoorbeeld de Hollandse Plassen en Terschelling. “Bij de keuze hebben we vooral naar de kwaliteiten en ervaring van Eline gekeken in verhouding tot het budget en niet naar de locatie van het bedrijf.”

De afgelopen zeven jaren werd de promotie uitgevoerd door Isabel Mosk. Afkomstig uit Weesp en daarmee ook geen insider in onze gemeente. Hetgeen een logische verklaring kan zijn voor de vele absurde teksten en berichten die niet alleen tenenkrommend maar vaak verre van actueel zijn. Kennelijk is er niemand binnen de gemeente, ondernemers of toerisme die ernaar kijkt of het ook maar ene moer interesseert want ze staan al jarenlang foutief op de website.

De gemeente zegt dat het vanwege bezuiniging voor Isabel niet langer mogelijk was de werkzaamheden op dezelfde manier voort te zetten. Het budget voor deze promotie is van 100.000 naar 25.000 euro afgeschaald. Tja, daar kun je ook geen rondje dorp meer voor doen om te zien of het Boekhuis, Bertram of Fortyfour and More er nog wel zitten. En of de bus nog door het centrum rijdt. De disclaimer dat de organisatie voor eventuele onjuistheden geen verantwoordelijkheid kan dragen is wel erg goedkoop.

Hoe Eline Cupido ervoor gaat zorgen dat de berichtgeving op Visit Aalsmeer up-to-date blijft, is een interessante vraag voor later.

Uitgangspunt van de gemeente was volgens de voorlichter altijd dat Visit Aalsmeer een breder palet moet ontsluiten dan alleen ondernemers en bedrijvigheid, zoals ook bijvoorbeeld kunst en cultuur. “In de ingediende plannen van NOA kon dit op dit moment onvoldoende worden geborgd.” Toch houdt de gemeente een deur voor NOA op een kier: “We zien nog steeds mogelijkheden om op bijvoorbeeld campagnebasis een samenwerking te starten.”

Wouter de Vries werpt als tegenargument op dat NOA door een efficiënte werkwijze een aanzienlijke kostenbesparing kan realiseren. Dit zou er volgens hem voor zorgen dat het budget direct terugvloeit naar de lokale economie en gericht kan worden ingezet om Visit Aalsmeer zichtbaarder te maken. Toch zou hij graag snel weer een kopje thee met wethouder Spaargaren drinken om te verkennen of het besluit misschien nog teruggedraaid kan worden. “Ik weet niet of de handtekeningen al gezet zijn maar ben wel teleurgesteld dat een gemeente die zegt lokaal kopen belangrijk te vinden, deze beslissing neemt.”

Ter illustratie hieronder een reeks voorbeelden van teksten die mij de wenkbrauwen deed fronzen en soms de mondhoeken deed krullen. Wellicht een idee voor Eline Cupido om er een Visit Aalsmeer gezelschapsspel van te maken.

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen.

 

 

 

8 reacties

  1. Na het verdwijnen van de VVV heeft Aalsmeer de site VisitAalsmeer in het leven geroepen. De Vereniging voor Vreemdelingenverkeer (kortweg VVV genoemd) was een organisatie in Nederland waarin plaatselijke of regionale recreatiebedrijven en -instanties samenwerkten om het toerisme naar de betreffende locatie te bevorderen. De VVV’s gaven bezoekers informatie over de betreffende stad of streek en bemiddelen bij het reserveren van overnachtingen en dergelijke. Daarnaast trachten zij het toerisme verder te ontwikkelen. Ik ga ervan uit dat het externe bureau VisitAalsmeer naar dit niveau kan tillen en het Aalsmeer én Kudelstaart ten goede komt!

  2. Ik wil mevrouw Cupido wel even bijpraten over Aalsmeer om te zien waar we nog allemaal ophaalbruggetjes kunnen promoten. Het geeft natuurlijk aan hoe beperkt het inzicht is vanuit ons raadhuis. Verstrekken van opdrachten aan externe partijen met de laagste prijs is helaas aan de orde van de dag.

  3. Wat is überhaupt de doelgroep van deze website. Toeristen kunnen hier niet eens met het openbaar vervoer komen bijvoorbeeld. Aangezien er geen bussen meer van en naar Schiphol gaan. En Amsterdam met het openbaar vervoer ook heel lang en omslachtig gaat.

  4. Mooi geschreven Arjen, inderdaad teksten die je zo van de website van de diverse bedrijven kan halen. Laat duidelijk zien waar het misgaat met ambtenaren en bestuur van gemeente Aalsmeer. Goedwillende amateurs die alle kennis van buiten willen halen. Te sneu voor woorden

  5. Leuk dit, leuk dat, gezellig zus, gezellig zo. Ach, en die karakteristieke ophaalbruggetjes! Zó gezellig! En leuk ook.

  6. Super geschreven !!! Beach aalsmeer had er ook mooi nog ingepast, daar gebeurt veel meer dan alleen volleyballen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst