Column: ‘Tunnelvisie’

Waterwolftunnel(Foto archief AV)
Door: Erik van Itterzon. Cynisch worden, dat is het wel het laatste wat ik wil. Sinterklaas noemde mij ooit een mopperende middenstander, daar kan ik mee leven. Ik wil graag (blijven) uitgaan van ieders goede bedoelingen, ook als het uiteindelijk anders uitpakt. Maar als cynicus ga je er – volgens mij – op voorhand van uit dat de bedoelingen niet goed zijn en de uitkomst niet anders dan desastreus  zal zijn.

Daar moest ik aan denken toen ik de column van Dick Piet afgelopen zaterdag las. Dick Kuin mag dan geen columns lezen, hij zal toch wel weten dat Dick Piet journalist is. Gepensioneerd weliswaar, maar journalist ben je voor het leven en dus moet je altijd een beetje op je hoede zijn in de buurt van journalisten.

Ik weet niet of de rest van het College van B&W de columns op Aalsmeer Vandaag wél leest, maar dan zijn ze misschien wel verrast, al dan niet aangenaam, door de mededelingen van de wethouder. Dat de ‘knip’ ter hoogte van de Mensinglaan weer gaat verdwijnen en het verkeer dus weer gewoon over de Burgemeester Kasteleinweg Aalsmeer in en uit kan. Vroeger noemde we die weg de snelweg, misschien kan die naam ook weer terug!  Stel nou dat Dick Piet die dag daar niet had gelopen, hoe en wanneer hadden we dit nieuws dan vernomen?  En hoe zit het met de huizen waar de geluidsschermen zijn verdwenen, want niet meer nodig? Volgens mij zijn er zelfs huizen/appartementen die gebouwd mochten worden, vooruitlopend op de nieuwe, verkeersluwe, situatie. En wordt de Waterwolftunnel dan ook weer afgeschaft, omdat we weer lekker dóór Aalsmeer kunnen? De Waterwolftunnel als nieuw skatepark voor Noord-Holland!

Dat bedoel ik dus, je zou er bijna cynisch van worden

Gelukkig is er ook ander nieuws, want wethouder Kikkert wil een rem op logistieke dozen en hij wil vrachtwagens aan banden. Nu zeggen: als het kalf verdronken is, dempt men de de put, dát zou cynisch zijn. Er is vast nog wel een stukje groen waar we een doos op kunnen zetten. De zijkant beplakken we met stickers van vogels, zoals je die vroeger wel op geluidsschermen zag. Die schermen zijn uit de mode, die stickers moeten nog te vinden zijn. De doos noemen we vervolgens groen en bij een groene doos wil je uitsluitend een hip elektrisch vrachtwagentje, geen stinkende diesel. Omdat tegen die tijd de knip zeker is teruggedraaid staan de vrachtwagens weliswaar in de file, maar hé, ze staan niet stil, ze rijden! Een tv-ploeg maakt opnames van de groene doos en het elektrische vrachtwagentje en Aalsmeer wordt dat jaar de Groengemeente van Nederland.

En dan, als klap op de vuurpijl, is er sprake van een fietsbrug op de Uiterweg. Beweegbaar, want zo’n brug moet open kunnen, want de firma Otto heeft nogal eens wat te baggeren en zwager Onno wil daar ook wel eens varen, dus die brug moet open. En weer dicht natuurlijk. Dus daar komt een brugwachtershuisje, want met op afstand bedienbare bruggen hebben we slechte ervaringen. Maar, als we kiezen voor een robuuste brug, dan kunnen ook de brandweerwagen en de ambulance de brug gebruiken. Ik geef gelijk toe dat ik er niet voor heb doorgeleerd, maar als je zo’n robuuste brug wil en je niet wil dat ie voor elke roeiboot of kajak open moet, dan moet zo’n brug de hoogte in. Meter of vijf misschien wel. Dan moet de helling om óp de brug te komen niet te laat beginnen, anders wordt die zo steil dat zelfs Dick Kuin af zal moeten stappen. Wil de brandweer die brug een beetje soepel kunnen nemen, dan moeten er aan de oneven kant van de Buurt wel een paar huissies gesloopt, denk ik. Anders zit je daar wel met een heel korte aansluiting van de brug op de Buurt, daar rijdt de brandweer zich klem. Zulke plannen, daar word ik niet cynisch van, daar word ik vrolijk van. En als de Waterwolftunnel straks toch niet meer nodig is , kunnen we die tunnel dan niet verslepen naar het eind van de Buurt?

Erik van Itterzon is boekhandelaar in Hoofddorp. Wat hem hier in het dorp niet lukte, fikst hij in de grote polder. Literatuurliefhebber pur sang. Brengt desnoods de boeken bij u thuis. Scherpe pen, gedrenkt in relativeringsvermogen en humor. Eigenwijze kerel.

3 reacties

  1. Een reactie op het verhaal dat jullie hebben geschreven over wat beter kan.
    Het stukje weg wat nu alleen voor de Bus is bedoeld is: dat hadden ze nooit moeten doen.
    Het moet open worden gemaakt alleen voor personenauto’s en dan een geluidswal plaatsen. Verboden maken voor het vrachtverkeer. Laat die maar de N201 rijden.
    Een draaibare brug op de uiterweg zal een uitkomst zijn voor voetgangers en fietsers.
    Wat ik ook vind is dat er niet goed naar de burgers geluisterd wordt door de gemeente. De gemeente moet beter kijken naar het geld wat ze uitgeven.
    Op papier lijkt het heel mooi maar in de praktijk werkt het niet en is het weggegooid geld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel