Column: Op z’n Snollebollekes

Rotonde Dorpsstraat (foto Dick Piet)

Onze columnist van dienst is helemaal klaar met de verkeerssituaties waar Aalsmeer de laatste maanden mee te kampen heeft gehad. Nu de werkzaamheden aan de rotonde-route zo goed als klaar zijn, is het maar de vraag of we er op vooruit zijn gegaan. Gelukkig gaat hij het over iets heel anders hebben, en komen we al slalommend uit bij de Action.

Door: Dick Piet. Zullen we het even over wat anders hebben, dan over dat ‘zooitje’? Daar bedoel ik uiteraard al die wegwerkzaamheden mee. Het meest besproken onderwerp aller tijden. We ergeren ons groen en geel aan al die wegafsluitingen. Vooral over de verkeershinder op en rond de Burgemeester Kasteleinweg (N196) maken we ons druk. Begrijpelijk, want in Aalsmeer – én Kudelstaart, niet te vergeten – is het al lange tijd kruip door, sluip door.

Maandag jubelde winkeliersvereniging ‘Aalsmeer Centrum’ (tot voor kort ‘Meer Aalsmeer’) op Facebook: “Ja, het is echt zover… De rotonde aan de Van Cleeffkade is weer open. Je kunt er zelfs een rondje over rijden.” O, wat zijn wij heden blij… Ik ben meteen in de auto gesprongen, om een gezellig rondje over die rotonde te maken. Dat was zo gaaf, dat ik het rondje later op de fiets heb herhaald.

Behalve bij de Van Cleeffkade/Oosteinderweg, kun je op nóg vijf rotondes je lol op: Aalsmeerderbrug, Dorpsstraat, Burgemeester Hoffscholteweg, Ophelialaan en Zwarteweg. Ook op dat rare, ingewikkelde kruispunt bij de Mensinglaan, is het gieren en brullen geblazen. En wat dacht u bij de Stommeerkade? Daar is de oversteek tussen de twee Stommeerkades geblokkeerd door een bushalte. Je mag hier zelf uitzoeken, hoe je aan de andere kant komt.

De nieuwe rotondes…, praat me d’r niet van. Je bent op die dingen je leven niet zeker. Fietsers mogen er alle kanten op. Links om, rechts om. Automobilisten komen er oren en ogen tekort, om ze in de gaten te houden. Andersom geldt dat ook. Fietsers hebben op de rotondes voorrang, maar daar denken veel automobilisten soms heel anders over. En dan heb je er nog de bussen…

Toen ik van de week de nieuwe rotonde bij de Dorpsstraat op fietste, schrok ik mij te pletter. Gelijktijdig met een rood knipperlicht, begon ineens een alarmbel te rinkelen. Even later scheurde een bus voorbij. Midden door de rotonde. Je zou van schrik ongelukken maken. Die er trouwens afgelopen weken al zijn gebeurd, hoorde ik. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Die ruime busbaan wordt voorlopig nog alleen gebruikt door voertuigen van HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding). Straks ook door de gewone lijnbussen, die nu nog op de autorijbanen aan weerszijden moeten blijven. Vandaar dat ik van de week zag, dat drie bussen tegelijk gebruikmaakte van de rotonde: één linksom, één rechtsom en één door het midden. Gekker (en onveiliger) kun je het niet maken.

In het bericht van ‘Aalsmeer Centrum’, werd voorts met blijdschap kennis gegeven, dat nu over het ‘hele nieuwe tracé tussen Uithoorn en de Haarlemmermeer’ gereden kan worden. Hóe precies, stond er niet bij. Maar, dat kan ik u wel vertellen. Namelijk, op z’n Snollebollekes: van links…, naar rechts…, enz. Met name op het gedeelte tussen Zwarteweg en Mensinglaan, raak je het spoor bijster.

Het is ook nog niet helemaal klaar, schrijft de winkeliersvereniging: “Tot half november zijn er nog afrondende werkzaamheden, zoals beplanting, busstation, bebording, etc.” Ik lag in een deuk, toen ik voorts las: “Afsluitingen komen er niet meer.” Hahaha, maak dat de kat wijs. Misschien niet op Kasteleinweg, maar komende weken wel op de Stommeerweg en de noordzijde van de Zwarteweg.

“Aalsmeer is weer prima bereikbaar.” O ja? Moeten de Centrum-winkeliers eens aan hun Kudelstaartse klanten vragen. Die hebben tot minstens februari te maken met een afgesloten Kudelstaartseweg. Laatst moest ik in Kudelstaart wezen. Dik twintig minuten was ik kwijt om vanuit de Hornmeer bij het kruispunt op de Legmeerdijk te komen. De Bachlaan was één lange file, waardoor het ook op de Mozartlaan vastliep.

Over ‘zooitje’ gesproken. Wat vindt u trouwens van dat ‘groene zooitje?’ Het openbaar groen ziet er in Aalsmeer toch niet uit? Volgens verantwoordelijk wethouder Wilma Alink, die onlangs hierover in de raad aan de tand werd gevoeld, komt dat door het weer. “Het voorjaar was heel warm, gevolgd door veel regen in de zomer. Dat levert veel onkruid op.” Hoe krijgt ze het verzonnen. Ze beweert nog net niet, dat het aan de klimaatverandering ligt.

Meerlanden, dat door de gemeente is ingehuurd voor het groenonderhoud, krijgt ook de schuld. Het (vuilverwerkings-)bedrijf kampt met een capaciteitsprobleem. Nou, daar heeft het bedrijf dan blijkbaar al heel lang last van. Maar Alink houdt de moed erin: “Meerlanden is bezig met een inhaalslag. We hopen dat half november overal de kwaliteit op orde is. Zo niet, hoor ik het graag, dan kom ik er op terug.”

Hoezo: hoor ik het graag? Moeten wij dat in de gaten houden? En ze komt erop terug, als Meerlanden er met de pet naar blijft gooien? Gaat ze dan zelf schoffelen? Kan de wethouder er niet gewoon voor zorgen, dat we weer een eigen Plantsoenendienst krijgen? Zoals vroeger. Toen medewerkers nog hart voor hun (groene) zaak hadden.

Maar we zouden het over wat anders hebben. Heeft u ook gehoord, dat Action weggaat van het Drie Kolommenplein? De populaire koopjeswinkel verhuist naar het Molenpad en trekt in het binnenkort vrijkomende pand van DEEN. De bedoeling was, dat Vomar de supermarkt zou voortzetten. Maar aangezien er nog drie supermarkten in de buurt zijn, heeft die zich bedacht.

Ik ving dit op, toen ik van de week bij DEEN in de rij stond om af te rekenen. Een klant voor mij, vroeg er de kassamedewerker naar. Die reageerde nogal geïrriteerd: “Ja, dat heb ik ook gehoord. Volgens mij is het niet meer dan een gerucht.” Een gerucht of niet, we hebben het in ieder geval even over wat anders.

17 reacties

  1. Dat er op de busbaan haaientanden staan wil alleen zeggen dat wanneer de verkeerslichten niet werken zij geen voorrang hebben. Dat is overigens bij veel verkeerslichtenregelingen het geval; een noodvoorrangsregeling bij uitval lichten.
    Iedere verandering heeft een gewenningsperiode nodig, we kunnen toch nog wel tegen veranderingen hopelijk. Dat je bij de stommeerkade niet meer over kan steken is wel zo veilig met de komst van de busbaan, alleen is de route wat ongelukkig richting dorp, want dan moet er bijna de hele rotonde bij Oosteinderweg genomen worden. Maar ja zal ook wel wennen.

  2. Er moet normaal goei tram of trein of metro van Aalsmeer oost naar Amsterdam de verbinding naar Amsterdam hoofdstad is drama ooit in 1993 heeft Aalsmeer onderzoek gedaan is niet haalbaar om normaal tram verbinding naar Amsterdam , wij leven nu in 2021 , 24 uurs economie als je na 23 uur vrij Bent van werk rijdt geen bus naar huis dan moet je tram naar westwijk nemen een dan heel stuk lopen naar huis je bent 1:35 onderweg er moet goei verbinding komen naar Amsterdam Centraal en Sloterdijk en Amstelstation niet naar bijlmer. Dan komen er ook meer toeristen en mensen wonen in Aalsmeer word aantrekkelijke en mensen gaan minder auto’s gebruiken is goed voor milieu en groen van Aalsmeer is groen dorp maar dat klopt niet omdat er aan heel veel vliegtuig rijden en auto’s en vrachtwagens bussen , mensen moeten gestimuleerd worden om met ov heb je minder auto’s electrische tram of metro zou top zijn stimuleren je mensen met ov te gaan in plaats van auto mensen worden verplicht om auto verbinding is gewoon slecht. Zelfs hoorn krijgt tram hoezo is dat niet haalbaar die tram moet je via Aalsmeer oost laten gaan dan verder naar Hoorn. Leuk wij krijgen nieuw verbinding naar Schiphol geld verspillen verbinding Schiphol was al goed een Schiphol kan je naar toe fietsen of lopen dat is geen aanwinst voor Aalsmeer, er moet goed verbinding naar Amsterdam Centraal , Sloterdijk , Duivendrecht, Amstel.

  3. Inderdaad, even wat positief nieuws, net even “getuind” op de begraafplaats ligt er keurig bij, alles netjes aangeharkt , struiken gesnoeid. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

  4. Stel dat we de oude N196 hadden gelaten, zoals die was en het geld in 2 fietserstunnels hadden gestoken?
    Ja, dan voldeden we niet aan de ‘eis’ van de provincie Noord-Holland. Maar hebben die nog wel iets te eisen in onze regio? Alle overige beloftes zijn zij ook niet nagekomen en van visie of regie vanuit hun kant is ook niet te spreken. Was Kudelstaart niet beloofd dat er een 2-baans weg zou komen vanaf het kruispunt Mijnsherenweg-N231 tot en met de kruising N196-N231? Die is keihard nodig. Ik was dan ook extreem verbaasd dat de enige wijziging voor automobilisten na een tergend langzame verbouwing van het kruispunt N196-N231, een veiligere uitgang voor het drugslab was.

    En hoe lang gaat het nog duren voordat de provincie Kudelstaart bij gaat staan in het conflict over de aansluiting naar Leimuiden? Die weg is inmiddels niets beter dan een middeleeuws grindpad.
    Ronde-Venen, provincie Zuid-Holland en het Waterschap maken daar ook een potje van.

  5. Ik vandaag op de scooter 🛵 over de busbaan wat viel mij op ja de busbaan heeft overal haaientanden dus dat is positief voor het verkeer op de rotonde ze hebben dus echt geen voorrang

  6. Het is een drama, van Aalsmeer tot aan de Ronde Venen. Zowel voor autobestuurders als voor fietsers en voetgangers. Zo heb je extra gemaakte drempels om het verkeer af te remmen en zo zijn ze weg, en mag je ineens een straat niet meer in. Het is echt drama. Misschien beter overleg met elkaar tussen de 3 gemeenten, ipv ruzie maken! Want dit is echt bedacht op de kleuterschool!

  7. Voor Kudelstaarters is is de weg via Leimuiden een drama @Jaap Overbeek, levensgevaarlijk wegdek waar nu eindelijk op diverse plekken aan wordt gewerkt. Een snelle route om bij de snelweg te komen is er dus niet. Gevolg is allerlei sluipverkeer. Er is niet goed van te voren over nagedacht zeker qua planning van de aanpak van de wegwerkzaamheden niet. Hier valt een efficiëntieslag te maken.

  8. Misschien is het een goed plan om op het braakliggende land aan de Aalsmeerderbrug een ambulancepost te bouwen met uitbreiding mogelijkheden voor een aansluitend mortuarium?

  9. Laren we even wachten totdat alles klaar is voor we ons zelf publiekelijk als ‘alwetend en expert’ voordoen. Ik heb het afgelopen jaar geleerd dat je vanaf Rijsenhout beter de 201 naar Uithoorn kunt nemen. Blijkt een goed idee. We gaan het allemaal zien.

  10. Het is allemaal lastig maar er komt een moment dat al die opbrekingen achter ons ligt. Hoewel dan komt de ellende van de renovatie Raadhuisplein.

    Maar belangrijker dan zeuren is dat er nagedacht moet worden over veiligheid. Fietsers die op de rotonde van alle kanten komen komen moet volgens mij per direct stoppen. Alle verkeer rechtsom de rotonde op zou een stuk veiliger zijn. Het is momenteel onoverzichtelijk wie er voorrang heeft.

    Ik zou zeggen niet klagen hoe slecht het momenteel allemaal is maar kom met suggesties hoe het veiliger kan.

    Hen kanters

  11. Al eerder gemeld dat wethouder niet geschikt is voor functie. Tenzij verwildering de bedoeling is, dan gaat het prima.
    De verantwoordelijkheden voor de gehele verkeerssituatie dienen even terug naar school te gaan. Het is toch te gek voor woorden dat de situatie in feite onveilig is geworden. De rotondes zijn gewoon gevaarlijk.

  12. De bedenker van dit verkeersplan eens een dagje als voetganger, fietser, automobilist en als buspassagier alle routes laten nemen……die kan zijn haren wel uit zijn kop trekken als hij weer (heel?) thuis is!

  13. Echt voor fietsers een drama we horen ook zeer regelmatig de ambulance die weer op een van de rotondes aangereden mensen moeten helpen. Nu gaat ook nog eens de Zwarteweg op de schop wat weer ergenis oplevert. De Rotondes zeker geen vooruit gang. En de suggestie neem de N201 ook heel leuk staat zeer regelmatig vast en ook de weekende gaf veel oponthoud door onderhoud aan de waterwolf tunnel waardoor ook de N196 nog extra belast werd. Echt nadenken is echt lastig.

  14. Misschien moeten mensen de nieuwe routes nog zien te vinden 🙁 Niet langer de N196 gebruiken door Aalsmeer, maar er omheen via de N201. Voor Kudelstaarters geldt inmiddels dat zij beter via Leimuiden naar de A4 kunnen dan via Aalsmeer.

  15. Schrale troost: in Amstelveen is het niet beter. Je kunt je afvragen wie dit allemaal bedenkt. Ambtenaren in de Gemeentehuizen?

  16. U spreekt namens vele aalsmeerders..geen verbetering die rotondes en als de brug open staat file tot de ophelialaan..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel