Column: ‘Onderweg naar de Regio’

Al heel wat jaren neemt AalsmeerVandaag een stevige positie in wat betreft het brengen van nieuws over Aalsmeer en Kudelstaart. Het is hard werken, maar meer dan de moeite waard. De hoofdredacteur zou het allemaal graag nog groter, beter en vooral bekender willen zien. En dan krijg je ineens een kans in de schoot geworpen. Dat aan sommige ambities een flink prijskaartje kan hangen, ondervond hij vervolgens aan den lijve.

Door: Arjen Vos. “Goedemiddag je spreekt met Melvin van RTL, we zouden mogelijk een reportage over jou als fotograaf willen maken voor ons programma ‘Onderweg naar de Regio’. Hoe sta je daar tegenover Arjen?”

Tja, als je zo’n vraag voorgelegd krijgt, is toch het eerste wat je doet even snel in gedachte de kalender raadplegen om je ervan te vergewissen dat het geen 1 april of iets daaromtrent is. Dat was niet het geval en terwijl ik mijn oren spitste vervolgde Melvin al snel zijn verhaal: “Ik zou je graag interviewen en op basis daarvan beslissen of je voor onze redactie interessant genoeg bent. Ik bel je volgende week terug. Is dat goed, Arjen?” Vooral dat ‘Arjen’ aan het einde van zijn zinnen, bezorgde mij enige kriebels. Alsof we oude makkers waren. Maar goed, toch won de nieuwsgierigheid over welke kant dit op zou gaan van de tegenzin die de programmaproducer met zijn al dan niet geveinsde belangstelling bij me opriep. En dus stemde ik toe in het terugbelverzoek.

Een week later, voelde ik exact op het afgesproken tijdstip mijn telefoon in mijn korte broekzak trillen. Wat volgde was een diepte-interview waarbij ik direct instak op de mogelijkheid AalsmeerVandaag op de landelijke televisie een platform te geven. Mijzelf als fotograaf laten belichten, dat zou ik als kijker bepaald niet interessant vinden. Ooit werd ik door TV Utrecht in komkommertijd gefilmd als zijnde de stadsfotograaf van deze stad omdat ik toevallig een keer aan een onbenullig boekje over Utrecht medewerking had verleend. Mezelf op bewegend beeld terugzien was niet bepaald iets verheffends. En dus niet voor herhaling vatbaar. Maar een in de schoot geworpen televisie-item over Aalsmeervandaag, dat zou een prachtkans zijn ons mooie platform verder te promoten en zelfs landelijke bekendheid te geven. En dus vertelde ik Melvin uitgebreid over het ontstaan van AalsmeerVandaag, over het mooie driemanschap met Ilse Zethof, Han Carpay en ondergetekende, over de noodzaak van kritische lokale journalistiek, schepte ik op over ons mooie team medewerkers, prees onze wekelijkse columnisten de spreekwoordelijke hemel in en deelde ik onze ambities met de RTL-man. Na drie kwartier diepgang, was het even stil aan de andere kant van de lijn. Ik hoorde Melvin denken. Toen kwam het verlossende woord: “Nou Arjen, ik heb mijn beslissing gemaakt. Wij willen graag AalsmeerVandaag meenemen in ons programma. Hoe vind je dat, Arjen?” Ik kon een juichkreet nog maar net onderdrukken en was oprecht blij dat mijn betoog kennelijk overtuigend genoeg was. Wat volgde was een uitleg over hoe de draaidag eruit zou komen te zien. Ik mocht de plekken in Aalsmeer tonen waar ik trots op ben en ook het team daarin meenemen. “Natuurlijk heb jij als deskundig fotograaf een stem als het gaat om de beelden die geschoten worden, Arjen,” zo vertelde Melvin mij. Verder kwamen er nog wat kijkcijfers op tafel. Iets van 150.000 per uitzending die nog een keer herhaald zou worden en ook nog een jaar of twee op de website van de televisiezender te zien zou zijn. Daarna besloot hij met: “Nog even dit, Arjen; wij zijn een commerciële omroep dus moeten we hier natuurlijk wel kosten voor in rekening brengen. Dat is voor de twee minuten die we voor AalsmeerVandaag willen inruimen 2995 euro. Exclusief btw. Graag hoor ik uiterlijk morgen van je of je daarmee akkoord gaat…”

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen.

 

 

3 reacties

  1. Dit doet mij denken aan de gladde verkooppraatjes door de verkopers van wijlen de Gouden Gids die destijds de ronde deden en waarbij je voor een astronomisch bedrag landelijke bekendheid zou krijgen.

  2. Wat een ratten hè! Richard is hetzelfde overkomen voor RTLZ. Eerst een heel gesprek en dan later komt de aap pas uit de mouw. Ze hebben hem diverse keren benaderd dus let op… jammer

  3. De armoede van RTL: vooral diegenen in beeld brengen (en… politici?), aan wie wat te verdienen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel