Column: ‘Ik lees geen columns’

Dick Kuin (Foto Dick Piet)

Door: Dick Piet. Da’s toevallig. Sta ik op de Witteweg, niet ver van de rotonde bij de Zwarteweg. Wil ik net foto’s maken voor deze column over Dick Kuin, rijdt de verkeerswethouder himself voorbij. Op zijn racefiets. Hij remt en stopt naast me. Even zie ik niet, dat hij het is. Behalve een helm, draagt hij een zonnebril. Uitgedost in een strakke wieleroutfit. De grote glimlach op zijn gezicht, verraadt hem. “Ha Dick.” “Ha Dick.” Ja, zo komisch klinkt het, als je allebei Dick heet.

Ik vertel hem, dat ik een paar plaatjes wil gaan schieten. Van automobilisten, die vanaf de rotonde de busbaan op gaan. Omdat ze niet weten, welke kant ze op moeten. En van de knip bij de Mensinglaan, waar de situatie voor het verkeer nog verwarrender is. “De foto’s wil ik plaatsen bij mijn column over die denktank van jou,” zeg ik. “En dan kom jij ineens voorbij. Als je het over de duvel hebt…”

Dick Kuin lacht zijn tanden eens extra bloot. Het idee van een denktank, komt uit zijn koker. De wethouder wil maar liefst dertig inwoners laten meedenken over de verkeerssituatie in Aalsmeer en Kudelstaart (hij kent hoop ik het gezegde: ‘zoveel hoofden, zoveel zinnen’). Vorige maand riep hij in de lokale media ‘betrokken’ inwoners op, zich hiervoor aan te melden. Zo’n tachtig kandidaten hebben daar gehoor aan gegeven.

Heeft u ook gereageerd? En al een mailtje van wethouder Kuin ontvangen, met de mededeling dat u ‘lid’ bent geworden? Hij heeft beloofd, vóór 1 november uitsluitsel te geven, wie in zijn denktank zitting mogen nemen. U heeft nog geen bericht van hem ontvangen? Goh, wat lullig. Nou is het pas volgende week dinsdag 1 november, dus nog niet treuren. Bij de gemeente zijn ze niet zo vlot. Al geef ik toe, dat de tijd nu wel begint te dringen.

Raar, trouwens, dat alleen de uitverkorenen bericht krijgen. Zelfs een bedankje voor hun aanmelding, kan voor de afgewezenen niet lijden. Bovendien moeten ze maar raden naar de reden, waarom Kuin ze niet in zijn denktank ziet zitten. De wethouder heeft bij zijn oproep namelijk duidelijk te verstaan gegeven, dat over zijn uiteindelijke keus niet kan worden gecorrespondeerd. Hij lijkt de rijdende rechter wel: “Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.”

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wie wél een boom over het verkeer mogen opzetten. Dat zullen toch niet alleen Absoluut Aalsmeer-stemmers zijn? Want dan voorspel ik één grote poppenkast. De kans daarop is toch al groot. Ik heb namelijk gelezen, dat ook Gerard Zelen zich kandidaat zou stellen. Zelen is niet alleen een begenadigd poppenspeler, maar ook een succesvolle dwarsligger. Denk bijvoorbeeld maar aan zijn rol bij de realisering van het Waterfront.

Of ik mij ook heb aangemeld? Ben je belatafeld! Ik slaak al regelmatig noodkreten in mijn columns. Over gevaarlijke verkeerssituaties, met name voor fietsers en voetgangers. En wat bereik ik ermee? Niks, geen mallemoer. De Jac. Takkade is nog altijd één grote gatenkaas. Op de levensgevaarlijke Oosteinderweg word je nog steeds van de sokken gereden. En langs de Zwarteweg, Hornweg, Kudelstaartseweg, Mijnsherenweg en Hoofdweg, liggen de tegels met de dag schotser en schever.

“We doen waar we als vertegenwoordigers van de inwoners voor zijn: naar hen luisteren en ze mee laten denken,” beweert wethouder Kuin in de media. Ammehoela! Als hij zijn oor goed te luisteren legt en de discussies over het verkeer op sociale media een beetje volgt, weet hij hoe graag ‘de inwoners’ liever vandaag nog dan morgen, die verwarring zaaiende knip bij de Mensinglaan zien verdwijnen. Maar knippie blijft liggen waar hij ligt, geef ik u op een briefje.

“Helemaal niet,’’ reageert Dick Kuin, als ik hem dat bij de plek des onheils voorhoud. “Die knip gaat echt weg. Zie je dat ongebruikte weggedeelte daar, aan de andere kant van de busbaan? Daar wordt net zo’n weg aangelegd als hier op de Witteweg, waar wij nu staan. Kan het verkeer voortaan recht doorrijden naar de Zwarteweg, waar een aansluiting komt op de rotonde. En hoeven automobilisten bij de Mensinglaan geen slinger meer te maken.

Ik vraag wanneer dit gaat gebeuren. “Ik ga er niet alleen over, natuurlijk,” zegt hij. “Hangt ook af van de bouwactiviteiten daar.” Hij wijst naar het terrein achter de brandweerkazerne, waar een nieuwe wijk komt. Met onder meer appartementen langs de Burg. Kasteleinweg. “En,” meldt hij en passant, “wordt bij de rotonde van de Zwarteweg een nieuwe brandweerkazerne gebouwd. Vlak voor het bestaande onderkomen van de brandweer.” Zo hoor je nog eens wat.

Het is voor mij duidelijk, dat die alom gehate knip pas met sint-juttemis verdwijnt. “Daarom,” zeg ik tegen de wethouder, “heb ik geen enkele fiducie in jouw denktank. De deelnemers kunnen meningen en ideeën geven wat ze willen, maar er wordt niets mee gedaan. Mijn columns over de belabberde fiets- en voetpaden, halen toch ook niets uit? Of wel soms?”

“Ik lees nooit columns,” antwoordt Kuin, terwijl hij weer op zijn fiets stapt en wegscheurt. Verbijsterd kijk ik hem na. En vraag me af, wat ik hier in vredesnaam sta te doen. Waarom ik zo nodig weer een stukkie moet schrijven. Voor wie, voor wat? Ik laat die foto’s zitten, ik ga naar huis.

Dick Piet is journalist. Geeft zijn nieuwsgierigheid al meer dan een halve eeuw de vrije loop in de schrijverij. Schopte het tot hoofdredacteur van de Aalsmeerder Courant. Graaft op papier graag dieper dan anderen in naoorlogs Aalsmeer. Pleziert Aalsmeerders veelvuldig met foto’s van vroeger op platform ‘Je bent Aalsmeerder als…’ en met nostalgische filmavonden in de Feestweek.

7 reacties

  1. En dan de chaos oo de Machineweg. De ellende zal alleen maar toenemen
    Met de bouw van al die bedrijfsgebouwen. Ja ja het verkeer moet over de N 201
    Zeggen ze bij de gemeente. En jullie denken dat dit gaat gebeuren ?

  2. Dick,
    Ik vind het knap dat je nog steeds probeert wat te bereiken met je publicaties: ik heb in ieder geval heerlijk kunnen lachen om je laatste!!

  3. Dick Piet
    Ik vindt je stukjes over de fietspaden heel goed en dat ze er niets mee doen dat is jammer.
    Ben het 200% met je eens , ik fiets ook graag en het is de laatste tijd bar en boos op de fietspaden.
    Hoofdweg,mijnsherenweg,kudelstaartseweg, hornweg,oosteinderweg is ook niet fijn met al dat razende verkeer .op de stommeerweg snijden ze je om toch nog voor je te kunnen rijden.
    Ik altijd breed zodat ze er niet langs kunnen.alleen als het kan kunnen ze er langs.
    Bij de veiling liggen nog steeds allemaal beton platen ,mooie fietsbrug wel .ben al blij dat de legmeerdijk en de aalsmeerderweg asfalt hebben.
    En nu denk je mischien tja maar dat kan niet overal maar dan verleg je de putten naar het voetpad.
    En combineer je de werkzaamheden beter als er wat gedaan moet worden aan leidingen.
    Hoop dat ze nu wel eens luisteren Dick Piet.
    Dank je wel weer voor je stukje.

  4. @Dick
    Dat je het onderwerp verkeer in Aalsmeer aansnijdt kan ik toejuichen. Hoe vaker deze discussie wordt gevoerd hoe beter. Gezien de prestaties op dit gebied van onze gemeente en lokale politiek is hier winst te behalen. De toonzetting van je stuk kan wel wat positiever. Dat vraagt het onderwerp. Onze gemeente en politiek is zelf al vrij goed in het opwerpen van barrières voor de noodzakelijke verandering.

    Ik denk dat alle middelen zijn toegestaan om de huidige gang van zaken eens flink op te schudden. Probeer eens wat. Mensen met een enorme conservatieve drive, onwetend op het onderwerp verkeer, die niets willen en durven te veranderen, daarvan zitten er te veel in de gemeenteraad.

    ‘De knip’ toont precies aan waar het in Aalsmeer niet goed gaat op de onderwerpen leefbaarheid, verkeer en verkeersveiligheid. Een politiek besluit waar de ‘daders’ blijk geven geen verstand te hebben van verkeer, inrichting van woongebieden en weinig affiniteit hebben met de wijk waar deze geplaatst is. Hiernaast schat ik in dat het belang van Aalsmeerders (bewoners) te weinig naar voren is gekomen in de gesprekken met in dit geval Provincie NH en andere ‘externe factoren’. PNH zondermeer ook niet geheel vrij van blaam t.a.v. het N196 debacle.

    Dat Dick Kuin als wethouder Aalsmeerders meer wilt betrekken bij beleidsvorming is alleen maar toe te juichen. Bewoners moeten sowieso veel meer betrokken moeten worden bij de inrichting van hun eigen wijk. Wie kent een wijk nu beter dan de mensen die er wonen. Wie wilt er nu niet dat zijn wijk floreert en fijn is om in te wonen. Dat hier een vorm moet worden gevonden die gaat werken, eens. Of dit het is, dat gaan we zien. Ergens moet je beginnen. Vanuit VVD/CDA hoek gaat dit zeker niet komen.

    Alles beter dan een paar grijze conservatieve raadsleden die overal tegen zijn, ouderwetse denkwijze erop na houden, het gesprek met bewoners niet aan gaan, maar de huidige problematiek ook niet oplossen waar het gaat om zorgen van bewoners. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een deel van de lokale politiek ook helemaal niet geïnteresseerd is in wat bewoners vinden, anders dan rond verkiezingstijd de verplichte show opvoeren.

    Het onderwerp verkeer moet veel transparanter worden behandeld. In veel wijken in Aalsmeer spelen irritaties en zijn gevaarlijke situaties. De verdichting die is ingezet met de noodzakelijke bouwwoede zal dit niet beter maken de komende jaren. Verkeersoverlast staat al jaren op nummer 1 in de buurtoverlast monitor van het CBS. Als dit in andere plaatsen in Nederland dezelfde aandacht en aanpak krijgt als in Aalsmeer, dan snap ik deze nummer 1 positie.

    Ikzelf kan zeggen dat ik inmiddels vijf jaar bezig ben om 500 meter Ophelialaan verkeersveilig te krijgen. Het hele proces hier omheen is om te huilen. Steun en support van de politiek nog slechter (op twee partijen na – raad maar welke). Dit moet anders.

    Het wordt tijd dat in Aalsmeer verkeersveiligheid & gerelateerde leefbaarheid op een andere manier wordt aangepakt dan hoe dit tot nu is gegaan. Transparanter, met verantwoording naar kiezers/bewoners en meer betrokkenheid van de bewoners die het treft, dat kan. Laat je inspireren door dit stuk: https://fd.nl/tech-en-innovatie/1431909/de-eenminuutstad-r2j2cap2hb6K

  5. @Gerard, de gemeente Aalsmeer beweert in antwoorden op mijn WOB-verzoek over die waardeloze ‘geluidswal’ dat ik de enige ben die geklaagd heeft over de (werking van de) ‘geluidswal’. Begrijp ik uit uw antwoord dat dat niet zo is?

  6. Ik heb mij ook opgegeven voor de praatgroep over dit verkeersprobleem . Maar Kuin weet dat wij al ca 50 jaar strijden over de verbreding en geluid van de Burgemeester Kasteleijn weg . Als de knip verdwijnt zijn we weer terug bij af. En het echte geluidsscherm is vervangen voor wat kokosbuizen dat geen geluid tegenhoud. En er nog steeds vrachtwagens langsrijden en de rest niet weet dat het 50 kmh de limiet is. Ik hoop dat Kuin daar allemaal rekening houd.

  7. Goed stuk en je hebt het nog niet eens gehad over de drukte in de Hornmeer waar iedereen ineens doorheen rijdt.
    Lunalaan, Beethovenlaan en Bachlaan en ook de Stommeerweg zijn megadruk en er wordt keihard gereden. Ik blijf regelmatig stilstaan en denk dan heb ik dit nu goed gezien????? Er gaan echt ongelukken gebeuren want voorrang geven, echt niet!! Ben ook bij de zebrapaden op de Dreef al menig keer bijna van mn sokken gereden.
    Die gekke bulten op de Bachlaan…
    Weet je dat je met meer dan 100 km per uur met gemak er tussendoor kan (kleine auto’s) De grote remnen niet af en met aanhanger maken ze megaveel herrie. Ik ken daar iemand die niet meer in haar tuin zit!
    We hopen maar dat het beter gaat worden. De knip eruit!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel