Column: ‘De vrijheid van Pasen’

(Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Frans Overvliet. Deze zondag wordt op veel plekken in Nederland Pasen gevierd. En dat op verschillende manieren. Het varieert van een heerlijk paasontbijt, het zoeken van paaseieren, het ontmoeten van de paashaas, het ontsteken van het paasvuur tot het vieren dat Jezus is opgestaan uit de dood.

Bewust eindig ik met dit laatste, omdat ik wil inzoomen op het woord Pasen op zich. Waarom noemen we het zo? Waar komt het woord vandaan en waar verwijst het naar? Het antwoord is zoals in veel gevallen te vinden op internet. Wikipedia zegt er dit over: de term Pasen heeft zijn oorsprong in het Joodse Pesach. Dat wordt verder googelen, want wat houdt Pesach dan in? Opnieuw maar Wikipedia raadplegen. Die verschaft de volgende informatie: Pesach is één van de belangrijkste feesten in het Jodendom. Met Pesach wordt het einde van de Joodse slavernij in Egypte herdacht en de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes. Deze geschiedenis wordt beschreven in het Bijbelboek Exodus. Pesach en Pasen heeft dus in de oorsprong te maken met bevrijding van slavernij. Dat is best een actueel thema want op 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 zullen we in het ‘Herdenkingsjaar Slavernijverleden’ in alle delen van het koninkrijk stilstaan bij deze pijnlijke bladzijde uit onze vaderlandse geschiedenis.

Wat hebben mensen elkaar veel leed berokkend. Afschuwelijk. En helaas gebeurt dit nog steeds op zoveel plekken in de wereld. We horen ook de verhalen van mensen die in vrijheid leven, maar waarbij de wonden van de slavernij nog niet geheeld zijn. Je kunt op zich vrij zijn, maar toch nog de slavernij met je meedragen. Dus eigenlijk niet écht vrij zijn. Dat brengt mij weer terug bij Pesach en Pasen. Het volk Israël – zo lezen we in de Bijbel – had daar ook last van. Regelmatig speelde Egypte, waaruit ze bevrijd waren, nog op in hun denken en doen. Met alle nare gevolgen van dien. Ze waren er nog niet écht vrij van. Dat geldt ook voor nu. Je kunt Pasen vieren als vrij mens, maar toch nog ‘slaaf zijn’ van allerlei dingen waar je aan vastzit. Is dit het dan? Moeten we hier dan maar mee leven? Heeft Pasen ons niet meer te vertellen? Het is toch het feest dat Jezus opstond uit de dood? De dood had toch niet het laatste woord? Of is dit het en gaan we na Pasen weer over tot orde van de dag? Heeft Pasen dus eigenlijk nul en generlei betekenis? Geloven miljoenen mensen dan voor noppes? Gelukkig niet! Pasen en Goede Vrijdag, die eraan vooraf gaat, maken een nieuw leven mogelijk, waarbij je niet geknecht bent en blijft door welke vorm van slavernij dan ook. Echte vrijheid is beschikbaar. Dankzij Jezus! Ik wens u een mooi Pasen toe!

Frans Overvliet is geboren Leidenaar, samen met echtgenote Annet woonachtig in Kudelstaart waar hij jarenlang als ‘man in het zwart’ rondrende op de velden van RKDES. Nu vooral rondrijdend als chauffeur van ANWB Automaatje. Vader van drie kinderen en trotse opa van twee (bijna drie) kleinkinderen. Actief betrokken bij de Levend Evangelie Gemeente.

2 reacties

  1. Een mooi duidelijk en eerlijk verhaal! Zo is ’t..dankjewel Frans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin