“We moeten af van die azijncultuur”

Jan de Boer (Foto archief AV)

Door Leni Paul. Negatieve kritiek, daar kan Jan de Boer, zijn leven lang op de bres in de bloemenwereld, slecht tegen. Nu vanaf de opening dit voorjaar van de Floriade 2022 de stroom weinig fleurige berichtgeving maar aanhoudt vindt De Boer dat geen reclame voor de door hem genoemde “schitterende bloemenwereld.” De Boer zou De Boer niet zijn als hij niet, in samenwerking met andere geinteresseerden uit de land- en tuinbouwsector zijn brede schouders er onder zou zetten onder het motto: Dit kan en moet beter..

We krijgen een voorproefje van een feestelijk evenement;#LoveFloriade. “Dit wordt een aandachtstrekker voor de land-en tuinbouw in de breedste zin” zegt Jan de Boer in een gesprek, enkele dagen voor het ongetwijfeld spraakmakende spektakel #LoveFloriade dat van 11 tot 14 augustus zal worden gehouden.

Waarom en voor wie is het allemaal bestemd?
De Boer neemt er de tijd voor om uit te leggen dat hij en velen uit de bloemensector zich ergerden aan de sombere berichten die her en der verschenen in publicaties over de Floriade. ”Slecht voor de sector. We zijn beland in een soort azijncultuur. Ergerlijk en niet terecht en iedere bezoeker die op de Floriade 2022 is geweest zal het beamen: Floriade 2022 is een prachtig evenement. Men zocht in de pers naar negatieve punten, maar als je alles daar goed hebt bekeken moet je toch toegeven dat er enorm veel moois is te zien. Letterlijk: je raakt er niet uitgekeken. Maar weet de doorsnee consument dat? Nee, onvoldoende. Om die reden heb ik contact gezocht met vakgenoten en organisaties, onder andere met Flora Holland, met BBH, Bloemenbureau Holland, met Bloemen Fruit Huis en met veel andere enthousiaste kopstukken uit de branche. En daar is uitgekomen dat we op een originele manier heel Nederland inclusief de vele toeristen, willen wijzen op het schitterende evenement dat je doorgaans maar eens in de tien jaar te zien krijgt. Promotie voor de sector in al zijn geledingen.”

Het is duidelijk: van het organiserend comité moeten we allemaal de Floriade 2022 in ons hart sluiten en moet er worden getoond dat we als land over een bloeiende sector beschikken. Op welke wijze denken de enthousiaste organisatoren dit te realiseren? De Boer:”Onder de naam #LoveFloriade gaat er een roadtour door Nederland rijden en doen we onder meer een aantal bekende plaatsen aan die te maken hebben met de zes voorgaande Floriades. Zo beginnen we in Rotterdam waar in 1960 rondom de Euromast de eerste Floriade werd gehouden. Radio Rijnmo/nd zal bijvoorbeeld ook aanwezig zijn en vandaar wordt dan gestart met de roadtour.”

Moeten we denken aan een soort corso?
“Nee, we hebben een grote wagen ter beschikking en daarop wordt een kas gebouwd waarin een zo groot mogelijk assortiment van onze land- en tuinbouw wordt getoond. Dat gehele sortiment produkten is ook te zien in de kas op de Floriade waar ook met name voor de kwekers en bloemisten veel is te bekijken. Dus zowel bloemen en planten als bijvoorbeeld groente en fruit wordt getoond en uitgedeeld op de diverse standplaatsen waar #LoveFloriade langs komt. De hele branche betrekken we er bij, want we zijn toch met zijn allen trots op al het moois dat er in Nederland wordt geproduceerd. En al dat moois wordt ook getoond op de Floriade 2022 en daarvan willen, nee moeten we het publiek overtuigen.”

In de diverse plaatsen die worden aangedaan zullen verschillende fleurige evenementen worden georganiseerd.

Gebouw van de Aeres Hogeschool op het Floriadeterrein (archief AV)

Totale pakket tonen
“We gaan bijvoorbeeld ook naar Amsterdam, waar Floriades 1972 en 1982 werden gehouden, we doen Zoetermeer aan, we laten ons in Vijfhuizen zien, ook twee plaatsen waar Floriades zijn gehouden. In sommige plaatsen zal de presentatie een Libelledagachtig karakter krijgen, kortom, volop afwisseling, publiekstrekkers met als doel: onze sector en de Floriade onder de aandacht te brengen. Die zure recensies over de Floriade, het is niet terecht.”

Maar de hoge entreeprijzen, de slechte bereikbaarheid, de parkeermoeilijkheden, het lokte niet direkt uit tot een bezoek aan Floriade 2022. “Dat is waar, maar iedereen die er geweest is is razend enthousiast. Ook de beroepsgenoten, de kwekers, de exporteurs. In de grote kas bijvoorbeeld staan de mooiste producten en het is een van de onderdelen waar het publiek zijn ogen uitkijkt. Met onze roadtour@loveFloriade staat ónze sector enkele dagen in het middelpunt van de belangstelling.”

En Aalsmeer, toch vanouds lange tijd wereldwijd bekend als centrum van de florale wereld? “Ja, daar komen we ook en zo doen we bijvoorbeeld het Flower Art Museum aan. We zijn nog druk doende met het programma, er is veel belangstelling getoond zoals bijvoorbeeld al gezegd door Radio Rijnmond, die zenden uit als we bij de Euromast, de startplaats van Floriade 1960 zijn. Ook gaan we langs het Binnenhof. Donderdag beginnen we met #LoveFloriade en ik zie het als een geweldige presentatie en reclame voor alles wat met bloemen en planten, kortom met onze mooie sector te maken heeft.”

De perspresentatie/aftrap is aanstaande donderdag om 17.00 uur bij Hotel Van der Valk aan de A4 in de Haarlemmermeer. De Boer:”#LoveFloriade wordt een geweldige promotie voor de land-en tuinbouwsector, voor onze prachtige producten.”

2 reacties

  1. Helemaal waar! Door de negatieve aandacht gaan mensen niet naar de Floriade en dat is jammer. Wij zijn afgelopen zondag geweest en vonden het zeer de moeite waard. Het is de toegangsprijs meer dan waard. Wij hebben er van 11:00 tot 16:30 uur rondgelopen en nog niet alles gezien. Wel jammer dat je er niet kan parkeren en dat je daarvoor dan ook nog eens flink voor moet betalen, dat hadden ze best anders kunnen regelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel